Mikäli pankkiin lähetetty maksu täytyy peruuttaa, ota ensin yhteyttä pankkiisi (ellei kyseessä ole Nordea tai Osuuspankki, joille voi lähettää sähköisen peruutuspyynnön) ja pyydä maksun peruutusta. Kaikki pankit eivät pysty lähettämään maksulle peruutuksesta palautetta. Jos pankista kerrotaan, että aineiston peruutus on onnistunut, voi aineiston laittaa uudelleen maksuun Avoimet ostolaskut -näkymän (Ostot > Laskutus > Avoimet ostolaskut) kautta.

Mikäli maksun eräpäivä on sama kuin maksatuspäivä, ei aineistoa välttämättä ehditä peruuttamaan. Tulevan eräpäivän maksut saadaan yleensä peruutettua, mutta käytäntö vaihtelee pankeittain. Netvisor-tuki opastaa peruutusprosessissa eteenpäin. Osassa tapauksia vaaditaan käyttäjän toimia. Laskun tai tilisiirron poistaminen Netvisorista ei poista maksua pankista!

Maksun peruutus sähköisesti Netvisorista

Mikäli käytössänne on pankkiyhteys (tuetut pankit Nordea ja Osuuspankki), joka tukee sähköisen peruutussanoman vastaanottoa, voidaan maksuja perua suoraan Netvisorin pankkiliikennenäkymän (Ostot > Maksut > Pankkiliikennenäkymä) kautta. Jotta peruminen onnistuu, tulee myynti- ja ostoreskontrien oikeuksissa olla Ostolaskujen ja tilisiirtojen maksaja oikeudet.

Huom! Osuuspankin osalta konekielistä peruutuspyyntöä ei voi lähettää sellaiselle maksuaineistolle, jonka maksupäivä ja eräpäivä on sama päivä. Tällöin maksu tulee perua soittamalla Osuuspankkiin.

Sepa-maksut -otsikon alla klikataan pankkitili-linkkiä ja se vie ko. tilin tapahtumien selaus -näkymään. Peruutussanoma lähetetään painamalla "Peruuta maksutoimeksianto pankista" -linkkiä, joka löytyy tapahtumariviltä, silloin, kun maksu eräpäivä on tulevaisuudessa. Mikäli se on kyseinen päivä, peruutuksen onnistuminen riippuu siitä, onko pankki ehtinyt jo käsitellä aineiston.

Kun peruutuspyyntö lähetetään, sen tila on pankkilikennenäkymässä "Maksutoimeksiannon peruutus lähetetty pankkiin, odottaa kuittausta" (katso kuva alla, kohta 1) niin pitkään, kunnes pankki on käsitellyt peruutussanoman (tämä voi kestää max. tunnin). Kun sanoma on käsitelty, vaihtuu tilaksi "Maksutoimeksianto peruutettu käyttäjän toimesta", ja tällöin maksun voi poistaa järjestelmästä painamalla linkkiä "Poista virheellinen maksu" (2). Tämän jälkeen lasku poistuu maksupalvelussa-tilasta. Laskulla olevat muut maksut vaikuttavat siihen, mihin tilaan lasku palautuu. Normaalit tilisiirrot palautuvat lähettämätön tilaan virheellisen maksun poistamisen jälkeen. Verotilisiirrot poistuvat ja ne on luotava uudelleen.

Mikäli maksuperuutus epäonnistuu, ilmoitetaan siitä tekstillä "Maksutoimeksiannon peruutus epäonnistui", ja tällöin maksu veloitetaan pankkitililtä. Peruutuksen epäonnistumisen syy on yleensä jompikumpi seuraavista:

Maksun peruutussanoma on lähetetty maksun eräpäivänä, ja peruutussanoma saapuu pankkiin niin myöhään, että maksu on jo veloitettu tililtä. Toinen vaihtoehto on, että pankin maksuliikennesopimukselta puuttuu sopimus peruutusaineistoista.

Palkka-aineiston peruminen

Sähköinen palkka-aineiston peruutus onnistuu, kun palkat on laitettu maksuun Nordean tai Osuuspankin tililtä. Muiden pankkien osalta pitää soittaa pankkiin ja perua aineisto sieltä. Palkka-aineistoa peruessa tulee maksutoimeksianto perua ennen kuin palauttaa palkkaerän palkanlaskentaan!

Toimi näin:

  1. Mene kohtaan Ostot > Maksut > Pankkiliikennenäkymä 
  2. Klikkaa "Palkat (Toistuvaissuoritukset)" -otsikon alla pankkitilinumeroa, miltä palkat on maksettu.
  3. Lähetä peruutussanoma pankkiin linkillä "Peruuta maksutoimeksianto pankista" (katso kuva alla, kohta 1).
  4. Odota, että maksutoimeksianto kuittautuu perutuksi.
  5. Poista palkka-aineisto maksatuksesta painamalla linkkiä "Palauta palkkaerä palkanlaskentaan" (2).

Peruttu palkkaerä menee palkanlaskentaprosessissa maksamattomiin palkkalaskelmiin. 

Voit muokata palkkalaskelmia palauttamalla vaiheittain niitä taaksepäin ja viedä ne sitten tarvittaessa uudelleen maksuun tai merkitä ne maksetuksi.

Mikäli palkanlaskennasta on muodostunut jo tosite, sitä ei mitätöidä perumisprosessissa.

Palkkatietoilmoitukset ja peruminen

Aina kun palkkalaskelmat palautetaan maksuun siirron jälkeen palkanlaskentaprosessiin, tulee huomioida muodostuneet palkkatietoilmoitukset. Käsittely riippuu siitä, missä vaiheessa peruminen/palauttaminen tehdään. Katso alta tilanteeseen tarkoitettu toimintaohje.

1. Palkkojen peruminen ja palkanlaskentaprosessiin palauttaminen tapahtuu jo siinä vaiheessa, kun palkkatietoilmoitukset ovat vielä "lähetetty" tilaisia. Tällöin "palauta palkkaerä palkanlaskentaan" toiminnallisuus antaa seuraavan ilmoituksen:

Tämä tarkoittaa sitä, että jos palkkalaskelmiin tehdään palkanlaskentaprosessissa muutoksia ja ne siirretään uudestaan maksuun, jää aiemmat palkkatietoilmoitukset voimaan vanhoilla tiedoilla ja jatkavat matkaansa tulorekisteriin (vaikka maksun painikkeessa lukee "Maksa ja lähetä palkkatietoilmoitukset"). Seuraa siis noita ilmoituksia ja kun niiden tila vaihtuu joko "Tulorekisterissä" tai "Hylätty", käsittele ne oikeanlaisiksi kohdassa Palkat > Palkanlaskenta > Palkkatietoilmoitukset > Näytä ilmoitus > muodosta korjaava/korvaava ilmoitus > tee muokkaukset manuaalisesti vastaamaan uudelleen muodostettuja laskelmia > Lähetä. 

2. Palkkojen peruminen ja palkanlaskentaprosessiin palauttaminen tapahtuu vasta siinä vaiheessa, kun palkkatietoilmoitukset ovat jo "tulorekisterissä" tilaisia. Tällöin "palauta palkkaerä palkanlaskentaan" toiminnallisuus antaa seuraavan ilmoituksen:

Tämä tarkoittaa sitä, että peruttujen palkkojen palkkatietoilmoitukset mitätöityvät tulorekisteristä ja kun siirrät palkat uudestaan maksuun tai merkitset ne maksetuksi, muodostuu uudet palkkatietoilmoitukset ja voit lähettää ne tulorekisteriin.

3. Palkkojen peruminen ja palkanlaskentaprosessiin palauttaminen tapahtuu vasta siinä vaiheessa, kun palkkatietoilmoitukset ovat jo "hylätty" tilaisia. Tällöin "palauta palkkaerä palkanlaskentaan" toiminnallisuus antaa seuraavan ilmoituksen:

Tämä tarkoittaa sitä, että peruttujen palkkojen palkkatietoilmoitukset ovat sisältäneet virheitä ja ne ovat hylkääntyneet. Kun siirrät palkat uudestaan maksuun, ei niistä lähde uusia palkkatietoilmoituksia (vaikka maksun painikkeessa lukee "Maksa ja lähetä palkkatietoilmoitukset"). Käy muokkaamassa hylättyjen palkkatietoilmoitusten sisältö vastaamaan uudestaan maksuun laitettuja laskelmia kohdasta Palkat > Palkanlaskenta > Palkkatietoilmoitukset > Näytä ilmoitus > Tee ilmoitukselle > Korjaa ilmoitusta > muokkaa tiedot manuaalisesti > Lähetä.

Jos ilmoitukset ovat "Lähettämätön" tilaisia, tulee ne ensin lähettää tulorekisteriin ja tehdä sen jälkeen tarvittavat muutokset niihin ja lähettää ne uudestaan. Jos ilmoitukset ovat "Merkitty toimitetuksi" tilassa, tulee ilmoitusten tila vaihtaa ensin "Merkitse lähettämättömäksi" ja lähettää ne tulorekisteriin ja tehdä sen jälkeen vielä tarvittavat muutokset niihin ja lähettää ne uudestaan.

Mikäli maksu peruuntuu tai hylkäytyy pankista esimerkiksi pankkivirheen vuoksi, tästä lähetetään käyttäjälle erikseen virheilmoitus. Käyttäjän on käytävä pankkiliikennenäkymässä palauttamassa palkkaerä palkanlaskentaan. Suosittelemme että käyttäjä odottaa, että palkkaerä palautetaan palkanlaskentaprosessiin vasta kun niistä muodostuneiden palkkatietoilmoitusten tila on kuittaantunut Netvisorissa "Tulorekisterissä" tilaiseksi. Tällöin palautus lähettää mitätöintipyynnöt tulorekisteriin palauttamisen yhteydessä. 

Tarkistathan aina palkkatietoilmoitusten sisällön oikeellisuuden Netvisorista sekä tarvittaessa tulorekisterin sähköisestä asiointipalvelusta.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.