Laskujen perintä aloitetaan seuraavasti: Myynti > Korko ja perintä > Laskujen perintä. Tämän jälkeen avautuu seuraava näkymä:
"Päivämäärä" voi olla vaikka käsittelypäivä, sen valinnalla ei ole merkitystä tulostettavan laskun sisältöön. Voit rajata hakua "Asiakasryhmän", "Asiakkaan", "Laskunumeron" tai "Laskun maksutilan" mukaan. "Laskun maksutila" -valikosta löytyy useita vaihtoehtoja laskujen rajaamiseksi. Käytä näistä sitä, mikä sopii tarpeeseesi parhaiten.
Kun parametrit on asetettu, paina "Hae".
Perintäkirjeen muoto:
Perintäkirje voidaan muodostaa asiakkaittain tai laskuittain. Laskukohtainen perintä muodostaa jokaisesta perittävästä laskusta erillisen maksuhuomautuksen, joka voidaan lähettää asiakkaalle halutussa kanavassa. Asiakaskohtainen perintäkirje on kooste, joka kerää yhteen dokumenttiin asiakkaan kaikki ehdot täyttävät laskut. Asiakaskohtaista perintäkirjettä ei voida lähettää asiakkaalle normaalin lähetysprosessin mukaan, vaan kysesssä on tulostettava kooste asiakkaan ehdot täyttävistä laskuista. HUOM! Jos halutaan lisätä perintäkulua laskulle, tulee perintäkirjeen muoto olla "Laskukohtainen". "Asiakaskohtainen" tulostaa vain koosteen, eikä lisää siihen mitään.
"Lisättävä perintäkulu":- kohdassa voit vielä ottaa kantaa perittävän kulun määrään.
"Tila": Mikäli haluat, että lasku etenee perintäprosessissa, niin laita rasti ruutuun "Päivitetään perintätila".
Perintäkulun määrää ei lisätä laskun pääomaan (ei kirjanpitoon, eikä reskontraan). Se ainoastaan tulostetaan tekstiriviksi laskulle ja lasketaan mukaan tulostetun laskun loppusummaan. Mikäli suoritus käsitellään manuaalisesti Kohdistumattomat viitesuoritukset -näkymässä on tässä tapauksessa oikea käsittelytapa "Perintä", joka hoitaa kirjaukset sekä reskontraan, että kirjanpitoon oikein.
Perintäkirjeen muoto
Jos valitsit perintäkirjeen muodoksi "Laskukohtainen", niin seuraavaksi siirrytään myyntireskontran lähetysprosessinäkymään. Järjestelmä ehdottaa oletuksena perintäkirjeiden tulostamista PDF-muotoon, mutta lähetysprosessinäkymässä voidaan valita perintäkirjeille myös jokin toinen lähetyskanava. HUOM! Perintäkirjeitä ei voi lähettää sähköpostilla, eli lähetyskanavaksi voidaan valita verkkolasku, paikallinen tulostus tai PDF eKirje. Jos kanavaksi valitaan esimerkiksi verkkolaskutus, mutta kaikilla lähetysprosessin asiakkailla ei ole verkkolaskutus käytössä, ilmoittaa järjestelmä tästä lähetysprosessinäkymässä. Kirjeitä voidaan lähettää eri asiakkaille eri kanavissa, mutta järjestelmä ei tässä tapauksessa osaa hakea asiakaskohtaista oletuslähetyskanavaa, vaan lähetyskanava määritellään manuaalisesti.
Jos välityskavanaksi valitaan verkkolaskutus, järjestelmä huomauttaa, että verkkolaskuna lähetettävien hyvityslaskujen, maksumuistutusten, maksuhuomautusten ja perintäkirjeiden eräpäivän tulee olla tulevaisuudessa. Eräpäivä voidaan muuttaa lähetysnäkymässä niin, että eräpäivä muutetaan vain lähtevälle verkkolaskusanomalle, mutta reskontrassa olevan laskun eräpäivä ei muutu.
Jos valitsit perintäkirjeen muodoksi "Asiakaskohtainen", siirrytään raporttinäkymään (pdf-muoto), josta kirjeet voidaan tulostaa edelleen asiakkaille. Asiakaskohtaista dokumenttia ei ole mahdollista viedä lähetysprosessinäkymään.
Maksuhuomautukselle tulostuu päivämääräksi huomautuksen muodostamispäivä, kun huomautus tehdään menemällä: Myynti > Korko ja perintä > Laskujen perintä > valitaan huomautettava lasku/-t > valitaan perintäkirjeen muoto "asiakaskohtainen" > Muodosta valituista.
Mikäli asiakkaan asiakaskortille on laitettu täppä kohtaan "Perintäkielto", ei asiakkaalle voi muodostaa perintäehdotusta tätä kautta. Myyntilaskun kautta Lähetä lasku -painikkeesta voi tehdä maksumuistutuksen, maksumuistutuksesta maksuhuomautuksen, ja maksuhuomautuksesta perintäkirjeen. Perintäkiellossa olevan asiakkaan muistutukselle ei kuitenkaan muodostu perintäkuluja perintäkiellon vuoksi. Tällainen asiakas ei myöskään tule perintäehdotukseen mukaan.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback