Laskujen perintä aloitetaan seuraavasti: Myynti > Korko ja perintä > Laskujen perintä. Tämän jälkeen avautuu seuraava näkymä:

Perintäehdotus voidaan muodostaa asiakkaittain tai laskuittain. Laskukohtainen perintä muodostaa jokaisesta perittävästä laskusta erillisen maksuhuomautuksen, joka voidaan lähettää asiakkaalle halutussa kanavassa. Asiakaskohtainen perintäkirje on kooste, joka kerää yhteen dokumenttiin asiakkaan kaikki ehdot täyttävät laskut. Asiakaskohtaista perintäkirjettä ei voida lähettää asiakkaalle normaalin lähetysprosessin mukaan, vaan kysesssä on tulostettava kooste asiakkaan ehdot täyttävistä laskuista. Asiakaskohtaisesta ja laskukohtaisesta valinnasta on kerrottu lisää alempana ohjeessa.

"Päivämäärä" voi olla vaikka käsittelypäivä, sen valinnalla ei ole merkitystä tulostettavan laskun sisältöön. Voit rajata hakua "Asiakasryhmän", "Asiakkaan", "Laskunumeron" tai "Laskun maksutilan" mukaan. "Laskun maksutila" -valikosta löytyy useita vaihtoehtoja laskujen rajaamiseksi. Käytä näistä sitä, mikä sopii tarpeeseesi parhaiten. "Lisättävän perintäkulun määrä"- kohdassa voit vielä ottaa kantaa perittävän kulun määrään.

Jotta haluttu perintäkulu saadaan lisättyä laskulle automaattisesti, tulee perintäkirjeen muoto olla "Laskukohtainen". "Asiakaskohtainen" tulostaa vain koosteen, eikä lisää siihen mitään. 

Mikäli haluat, että lasku etenee perintäprosessissa, niin laita kohdassa "Perintätilan tilan muutos" rasti ruutuun "Päivitetään perintätila".

Kun parametrit on asetettu, paina "Hae".

Seuraava näkymässä, kun olet tehnyt halutut valinnat ja mahdolliset kommentoinnit, niin paina "Muodosta perintäkirje valituista".
Perintäkulun määrää ei lisätä laskun pääomaan (ei kirjanpitoon, eikä reskontraan). Se ainoastaan tulostetaan tekstiriviksi laskulle ja lasketaan mukaan tulostetun laskun loppusummaan. Mikäli suoritus käsitellään manuaalisesti Kohdistumattomat viitesuoritukset -näkymässä on tässä tapauksessa oikea käsittelytapa "Perintä", joka hoitaa kirjaukset sekä reskontraan, että kirjanpitoon oikein.

Perintäkirjeen muoto

Jos valitsit perintäkirjeen muodoksi "Laskukohtainen", niin seuraavaksi siirrytään myyntireskontran lähetysprosessinäkymään. Järjestelmä ehdottaa oletuksena perintäkirjeiden tulostamista PDF-muotoon, mutta lähetysprosessinäkymässä voidaan valita perintäkirjeille myös jokin toinen lähetyskanava. Jos kanavaksi valitaan esimerkiksi verkkolaskutus, mutta kaikilla lähetysprosessin asiakkailla ei ole verkkolaskutus käytössä, ilmoittaa järjestelmä tästä lähetysprosessinäkymässä. Kirjeitä voidaan lähettää eri asiakkaille eri kanavissa, mutta järjestelmä ei tässä tapauksessa osaa hakea asiakaskohtaista oletuslähetyskanavaa, vaan lähetyskanava määritellään manuaalisesti.

Jos välityskavanaksi valitaan verkkolaskutus, järjestelmä huomauttaa, että verkkolaskuna lähetettävien hyvityslaskujen, maksumuistutusten, maksuhuomautusten ja perintäkirjeiden eräpäivän tulee olla tulevaisuudessa. Eräpäivä voidaan muuttaa lähetysnäkymässä niin, että eräpäivä muutetaan vain lähtevälle verkkolaskusanomalle, mutta reskontrassa olevan laskun eräpäivä ei muutu.

 

Jos valitsit perintäkirjeen muodoksi "Asiakaskohtainen", siirrytään raporttinäkymään (pdf-muoto), josta kirjeet voidaan tulostaa edelleen asiakkaille. Asiakaskohtaista dokumenttia ei ole mahdollista viedä lähetysprosessinäkymään.

Mikäli asiakkaan asiakaskortille on laitettu täppä kohtaan "Perintäkielto", ei asiakkaalle voi muodostaa perintäehdotusta tätä kautta. Laskusta voi normaalisti tehdä maksumuistutuksen, maksumuistutuksesta maksuhuomautuksen, ja maksuhuomautuksesta perintäkirjeen. Näille ei kuitenkaan muodostu perintäkuluja perintäkiellon vuoksi. Tällainen asiakas ei myöskään tule perintäehdotukseen mukaan.



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.