Netvisoriin saapuvan ostolaskun kohdistus toimittajaan tapahtuu seuraavilla ehdoilla. Nämä samat ehdot ovat käytössä sekä verkkolaskuilla että skannauspalvelusta saapuvilla laskuilla.

Haetaan toimittajat, joissa:

  1. nimi täsmää saapuneen laskun kanssa ja Y-tunnus/VAT-tunnus on sama kuin laskulla.
  2. Y-tunnus täsmää saapuneen laskun kanssa.
  3. toimittajakoodi täsmää saapuneen laskun kanssa.
  4. nimi täsmää saapuneen laskun kanssa.
  5. saapuneen laskun tilinumero täsmää toimittajan pankkitiliin, pankkitilin maa on määritelty ja se on jokin muu kuin Suomi

Y-tunnusta vertaillaan normaalimuodossa, VAT-tunnusmuodossa ja ilman väliviivaa. 

Mikäli laskuun kohdistuu useampi toimittaja, valitaan näistä seuraavasti:

  • ylläolevan kohdistuslistan mukaan vahvempi kohdistus eli järjestyksessä aiempi kohdistusehto ensin
  • jos löytyy useita toimittajia samalla kohdistusehdolla, suositaan aktiivisia toimittajia
  • jos useita aktiivisia toimittajia, valitaan näistä luontijärjestyksessä vanhin

Mikäli mikään ehdoista ei täyty, järjestelmään luodaan uusi toimittaja. Uudelle toimittajalle täytetään nimi, y-tunnus ja pankkitili, jos nämä ovat tunnistettavissa laskulta.

Jotta kohdistuminen tapahtuu oikealle toimittajalle ja olemassa olevaa toimittajaa ei luoda uudelleen, suosittelemme lisäämään jokaisen toimittajan tietoihin kaikki ko. toimittajan ilmoittamat tiedot, sekä pankkitilit, ja täyttämään toimittajan tiedot muutenkin mahdollisimman kattavasti.

Ostolaskuautomaatio ottaa laskun käsiteltäväksi, jos se on verkkolasku tai jos skannilaskun toimittaja on tunnistettu "vahvasti" eli vähintään nimellä ja y-tunnuksella.

Jos ostolasku ohjautuu väärän toimittajan alle, uudelle toimittajalle tulee luoda oma toimittajakortti kaikkine tietoineen (myös pankkitilin tiedot) ja ennen väärin kohdistetun laskun käsittelyä vaihtaa ostolaskulle oikea toimittaja seuraavasti: Valitse ostolaskunäkymän Ostolaskun toiminnot -valikosta "Vaihda toimittaja" ja etsi oikea toimittaja. Mikäli laskua on jo ehditty käsitellä, lasku tulee palauttaa ensin käsittelemättömäksi (Ostolaskun toiminnot > Palauta käsittelemättömäksi).



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.