Netvisoriin voi tuoda asiakastiedot Excel-taulukoista tai muista järjestelmistä. Tarpeena voi olla myös olemassa olevan asiakasrekisterin päivitys Excel-taulukon pohjalta. Näitä tilanteita varten käytetään Tietojen tuonti -toimintoa.
Tietojen tuonti -toiminto mahdollistaa asiakastietojen tuonnin toisesta järjestelmästä Netvisoriin CSV (Comma delimited / Luetteloerotin) -muodossa. CSV- tiedostomuoto on yleisesti käytössä oleva siirtotiedostomuoto, jota käytetään usein siirrettäessä tietoa eri ohjelmistojen välillä. CSV-tiedoston saat luotua esimerkiksi taulukkolaskentaohjelmalla valitsemalla tallennusmuodoksi CSV (Comma delimited / Luetteloerotin). Huomaa, että jos tiedostonimi sisältää erikoismerkkejä, se saattaa aiheuttaa virheen tietojen tuonnissa. Asiakastietojen tuonnilla ei pysty päivittämään olemassa olevien asiakkaiden asiakaskoodia. Mikäli asiakaskoodia on tarpeen päivittää, tulisi asiakkaat tuoda uusina asiakkaina tai käyttää Asiakaslistauksten Päivitä asiakaskoodit-toimintoa (Myynti > Asiakaslistaus > Asiakaslistauksen toiminnot > Päivitä asiakaskoodit).
Toiminto on käytössä kaikilla yrityksillä ilman erillistä veloitusta ja käyttäjällä tulee olla Accounting-osion toimintokohtaisissa oikeuksissa muokkausoikeudet "Perustietojen hallintaan" sekä "Perustietojen tuontiin". Tietojen tuonti -toiminnon löydät Netvisor-käyttöliittymän yritysvalikossa sijaitsevasta näkymästä: Yritysvalikko > Tietojen tuonti ja vienti > Tietojen tuonti
Asiakastietojen tuonnissa ja päivityksessä käytettävät kentät
Pakolliset kentät tulee olla tuotavassa excel-tiedostossa, jotta tuonti voidaan tehdä.
Tuotava tieto | Kuvaus |
Asiakaskoodi | Suositeltava. Tietoja päivitettäessä olemassa oleviin asiakkaisiin kohdistava kenttä |
Nimi | Pakollinen tieto, max. 250 merkkiä |
Osoite | Pakollinen tieto, max. 80 merkkiä |
Postinumero | Pakollinen tieto, max. 50 merkkiä |
Postitoimipaikka | Pakollinen tieto, max. 80 merkkiä |
Aktiivinen | Jos asiakas on passiivinen, käytä tietoa 0. Mikäli asiakas on aktiivinen, käytä tietoa 1. Jos tietoa ei anneta, perustetaan asiakas oletuksena aktiivisena. |
Alennusprosentti | |
Asiakasryhmä | Max. 50 merkkiä |
Hintaryhmä | |
Kotisivut | Max. 80 merkkiä |
Laskun tulostuskieli | |
Lisätietoja | Netvisorin asiakasrekisterin kommenttikenttä. Max. 2500 merkkiä |
Maa | |
Maksuehto | |
Nimen jatke | Max. 250 merkkiä |
Oletusmyyjä | |
Oletustoimistusehto | |
Oletustoimitustapa | |
Osoitteen jatko | Max. 80 merkkiä |
Pankkitili | Pankkitilitieto ei saa sisältää välilyöntejä |
Puhelin | Max. 80 merkkiä |
Sähköposti | Max. 200 merkkiä |
Sähköpostilaskutusosoite | Max. 500 merkkiä |
Saldoraja | |
Telefax | Max. 80 merkkiä |
Toimitusmaa | |
Toimitusosoite | Max. 80 merkkiä |
Toimituspostinumero | Max. 50 merkkiä |
Toimituspostitoimipaikka | Max. 80 merkkiä |
Toimitusyritys | Max. 250 merkkiä |
Verkkolaskuoperaattori | Jos tuodaan operaattoritieto, myös verkkolaskuosoite vaaditaan. |
Verkkolaskuosoite | Jos tuodaan verkkolaskuosoite, myös operaattoritieto vaaditaan. |
Y-tunnus | |
Yhteyshenkilö | Voidaan tuoda ainoastaan yksi yhteyshenkilö |
Yhteyshenkilön puhelin | Max. 80 merkkiä |
Yhteyshenkilön sähköposti | Max. 200 merkkiä |
Vakioviite | |
Henkilöasiakas | Jos asiakas on henkilöasiakas, annetaan tähän kenttään arvo 1. Muuten jätetään tyhjäksi. |
Ohessa esimerkkitiedostot asiakastietojen tuontia varten:
Laskentakohteita ei voi tuoda asiakastietojen tuonnilla, mutta laskentakohteet voi päivittää asiakkaille massana asiakaslistauksen toimintojen kautta kohdassa "Muokkaa asiakastietoja".
Tietojen valmisteleminen
CSV-siirtotiedostossa yhden asiakkaan tiedot tulee olla annettuna omalla rivillään, asiakastiedot eriteltynä sarakkeittain. Mikäli otsikoit Excel-tiedostolla tuotavat sarakkeet yllä mainitun listauksen mukaisesti, kohdistuvat sarakkeet tietoja tuotaessa automaattisesti Netvisorin asiakaskortilla käytettäviin kenttiin. Poista tyhjät sarakkeet tiedostosta, eli jos jokin sarake jää käyttämättä, poista se kokonaan
Muotoile taulukko Excelissä tekstiksi ennen tuontia niin vältyt numero-ongelmilta. Nollilla alkavien numeroiden käsittely voi aiheuttaa Excelissä etunollien puuttumisen (esimerkiksi: 00130 Helsinki -> 130 Helsinki), mikäli taulukkoa käsitellään normaaliasetuksilla.
Tee seuraavasti:
- Valitse koko taulukko
- Paina hiiren kakkospainiketta
- Valitse "Muotoile solut"
- Valitse luokaksi "Teksti" (katso kuva alla)
Mikäli käytössä on MAC-työasema, pitäisi ääkkösten oikein saamikseksi tallennusmuotona olla "Windows- pilkuin erotellut arvot (.csv)" tai "Windows Comma Separated (.csv)". Uusimmilta MAC:eiltä näitä tallennusmuotoja ei välttämättä löydy, joten tässä tapauksessa tuonti pitäisi tehdä Windows-työasemalla.
Tietojen tuonnin vaiheet
- Avaa Yritysvalikko ja valitse "Tietojen tuonti"
- Valitse tietotyypiksi "Asiakastietojen tuonti" (katso kuva alla, kohta 1) ja paina "Selaa" (2)
- Etsi tallettamasi asiakastiedot sisältävä tiedosto ja paina "Tuo tietoja" (3).
- Seuraavassa vaiheessa linkitetään tuotavien tietojen kentät Netvisorin asiakaskortiston vastaaviin kenttiin. Painikkeesta "Valitse" (katso kuva alla, kohta 1) aukeaa sarakkeittain alasvetovalikko, josta valitaan, mitä tietoa kyseinen sarake sisältää. Alla olevassa kuvassa kohdassa 2 valinta on tehty. Ohjekuvassa tämä sarake on merkitty sisältävän asiakaskoodin.
- Jos tuotavassa tiedostossa on ensimmäisenä rivinä sarakeotsikoita, valitsemalla "Ensimmäinen rivi sisältää sarakeotsikot (ei tuoda)" -valinnan, ei sarakeotsikoita tuoda Netvisoriin (3).
- Paina linkityksen jälkeen "Päivitä valitut kentät" -painiketta (4). Jos päivität asiakastietoja ja asiakaskoodi täsmää olemassaolevaan asiakaskoodiin, niin päivitä valitut kentät napin painalluksen jälkeen operaatio kenttään päivittyy muokkaus. Sitä ennen siinä näkyy lisäys, vaikka asiakaskoodi olisi olemassa.
- Vihreä väri kertoo sen, että tuotava tieto on oikeellinen (katso alla kuva, kohta 1). Punainen väri ilmaisee virheen eikä kyseisen rivin tuonti onnistu.
- Yhteenvedosta (katso kuva alla, kohta 2) nähdään, että aineistossa on kaksi uutta ja kaksi muokattavaa asiakaskorttia. "Muokkauksia"- tieto tarkoittaa sitä, että samalla asiakaskoodilla on jo olemassa oleva asiakaskortti asiakasrekisterissä. Mikäli yhteenvedossa on "Virherivejä" -kohdassa luku, ei näiden rivien tuonti onnistu. Virheelliset rivit tulee korjata CSV- tiedostoon ja aloittaa tuonti alusta, jotta tiedot saadaan tuotua Netvisoriin.
- "Viittaus"-linkistä (3) pääset katsomaan mihin asiakaskorttiin viitataan (avaa hiiren kakkosnapilla uuteen ikkunaan).
- Kenttien päivittämisen jälkeen näkymään tulee kaksi vaihtoehtoista toimintoa:
- "Käsittele vain ylläolevat muokattavat rivit ja valitut kentät" - Tämä toiminto käsittelee vain muokattavat rivit, uudet tietueet ohitetaan tässä käsittelyssä.
- "Jatka tietojen linkitystietojen valintoihin" - Tämä toiminto tuo kaikki uudet asiakkaat (Lisäyksiä) rekisteriin, sekä päivittää vanhat (Muokkauksia).
- "Käsittele vain ylläolevat muokattavat rivit ja valitut kentät" -painikkeen painaminen päivittää olemassa olevat asiakastiedot asiakasrekisteriin. "Jatka tietojen linkitystietojen valintoihin" -painikkeen painamisen jälkeen jatketaan linkitystietojen valintoihin. Linkitettävät asiat ovat:
- Asiakasryhmä
- Maksuehto
- Maa
- Laskun tulostuskieli
- Verkkolaskuoperaattori
- Hintaryhmä
- Oletustoimitusehto
- Oletustoimitustapa
- Oletusmyyjä
- CSV -tiedostolla olevat tiedot päivitetään olemassa oleviin tietueisiin automaattisesti. Mikäli automaattista kohdistusta ei tehty tai kenttä on ollut tyhjä CSV -tiedostossa, voit valita tietueen (esim. asiakasryhmä, maksuehto) manuaalisesti pudotusvalikosta. Valintojen jälkeen tietojen tuonti tapahtuu painamalla "Tallenna tiedot" -painiketta.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback