SISÄLTÖ
- Käyttöönotto
- Toimintaperiaatteet
- Kirjanpidon tilit ja tositelaji
- OP Laskulaina -palvelun kirjausesimerkit
- Kassavirtaennuste
- Tilanteita, jolloin lasku ei lähde OP Laskulainaan
- OP Laskulainaan lähetetty lasku palautuu virheessä
- OP Laskulaina ja luottotappio
- Palvelun irtisanominen
- Laskun suoritus ei kohdistu laskuun automaattisesti, vaikka viite täsmää.
- Tiliote on jäänyt puuttumaan OP Laskulainasta
OP Laskulaina on täysin digitaalinen rahoituspalvelu, joka toimii osana Netvisor-palvelua. OP Laskulaina haetaan Netvisorin kautta, jonka jälkeen se on automaattisesti käytössäsi – juuri silloin kun sitä tarvitset. Myyntisaatavasi toimivat OP Laskulainan vakuutena. Nostettavissa oleva lainasumma perustuu avoinna oleviin kotimaisiin B2B ja/tai B2C myyntisaataviin. Kaikki käyttöönoton jälkeen lähetettävät kotimaiset euromääräiset B2B ja/tai B2C-myyntilaskut ja mahdolliset tilaukset lähetetään tiedoksi palvelun tuottajalle (käyttöönoton jälkeen lähettämättömät laskut/tilaukset, jo ennestään olemassa olevat avoimet laskut ei siirry). Saatavat siirtyy OP Laskulainaan kun lasku lähetetään ja laskulle muodostuu kirjanpidon tosite. (Myös paikallinen tulostus siirtää saatavat OP Laskulainaan.)
Palvelun avulla voit helposti luotottaa liiketoimintaasi. Näet luoton maksimimäärän Netvisor-palvelussa ja voit siirtää luottoa omalle tilille suoraan Netvisorin kautta. OP Laskulainan käyttöönotto ei edellytä olemassa olevaa sopimusta OP:n kanssa, vaan palvelu on avoin kaikkien suomalaisten pankkien asiakkaille. Palvelu toimii millä tahansa Netvisor paketilla. Lisätietoja OP Laskulainasta saat osoitteesta: https://op-laskulaina.fi/
Käyttöönotto
Palvelun käyttö edellyttää, että Netvisor-palveluista tulee olla käytössä vähintään kirjanpito- ja myyntiosio ja käyttäjällä jokin seuraavista käyttöoikeuksista: Käyttäjähallitsija (KH), Tilitoimiston pääkäyttäjä (TPK), Yrityksen pääkäyttäjä, Yrityskäyttäjä-profiili tai Kaikki oikeudet-profiili.
Factoring- palveluita ei voi olla yhtäaikaisesti käytössä OP Laskulaina -palvelun kanssa, joten ne täytyy sulkea ennen palvelun avaamista.
Palvelu käynnistetään Netvisor Storesta ja ohjelmisto auttaa käyttöönoton eri vaiheissa:
- Valitse "Ota käyttöön"
- Avautuvassa ikkunassa näkyy rahoituspäätös
- Määritä mukana olevat asiakkaat: B2B ja/tai B2C
- Aseta käytettävä pankkitili
- Siirry OP Laskulaina -käyttöönottoon
- Täytä hakijan/allekirjoittajan tiedot
- Täytä yhtiön tiedot
- Allekirjoita sopimus. OP Laskulaina rahoitussopimuksen voi allekirjoittaa kaikkien suomalaisten pankkien verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Allekirjoitusten jälkeen voit sulkea käyttöönoton.
Sopimuksen tekemisen jälkeen OP Laskulaina löytyy Netvisorin etusivun widgetistä, josta pääset käynnistämään palvelun "Käynnistä palvelu" -painikkeesta
Mainos widget, eli kun OP Laskulainaa ei vielä ole otettu yrityksessä käyttöön, näkyy kaikille käyttäjille. Mainos widgetin "Hae rahoitusta" painike näkyy vain niillä käyttöoikeuksilla joilla OP Laskulainan voi ottaa käyttöön. Kun OP Laskulaina on käytössä, niin widget näkyy vain niillä käyttöoikeuksilla, joilla palvelun voi ottaa käyttöön. Mikäli widget on poistettu, niin sen saa uudelleen käyttöön muokkaamalla aloitusnäkymää (sivun oikea reuna) ja hakemalla widgetin "widget-galleriasta". Kun palvelun käyttöönoton kaikki vaiheet on tehty onnistuneesti ja uusia myyntisaatavia on muodostunut, aktivoituu "Nosta lainaa" -painike. Sitä klikkaamalla pääset valitsemaan nostettavan summan. Laina siirtyy tilille tilipankista riippuen 1-3 pankkipäivässä. OP Laskulaina -widgetistä löytyvien asetusten kautta on mahdollista hallita luottoon liittyviä ehtoja palvelun käytön aikana. Asetuksista voi määrittää, käytetäänkö palvelua myös henkilöasiakkaiden kohdalla (B2C).
Huom. mikäli palveluun liitetty pankkitili vaihtuu, tästä tulee ilmoittaa sähköpostilla asiakaspalvelu@op-laskulaina.fi ja laittaa kopioiksi tuki.netvisor@visma.com. Teemme tämän jälkeen tarvittavat muutokset Netvisorin päässä palvelun asetuksiin.
Toimintaperiaatteet
Myyntilaskulle tulee asiakkaiden suorituksia varten siirtolauseke sekä palvelun tuottajan luottotili, joka luodaan Netvisoriin palvelun aktivoinnin yhteydessä. Mikäli asiakas maksaa laskun suoraan yrityksen tilille tai suoritus kirjataan manuaalisesti yrityksen tililtä ilman että tämä on aiemmin mennyt OP Laskulainaan, lähtee tästä automaattisesti info OP Laskulainaan, että on tapahtunut ohisuoritus. Ohisuoritus sanoma lähtee kaikista käyttöönoton jälkeen tehdyistä kotimaisista B2B (ja valinnan mukaan myös B2C) myyntilaskuun liittyvistä suorituksista, jotka eivät ole kulkeneet OP Laskulainan kautta. Etusivun OP Laskulaina -widgetin asetuksista voi muokata B2B/B2C valintoja käytön aikana. Suosittelemme että mahdollisiin ohisuorituksiin liittyen ollaan aina yhteydessä suoran OP Laskulainaan osoitteeseen asiakaspalvelu@op-laskulaina.fi.
Kun olet ottanut palvelun käyttöösi, kaikki yrityksen kotimaiset, euromääräiset B2B-myyntisaatavat (ja valinnan mukaan myös B2C-myyntisaatavat) ohjataan OP:n luottotilille siihen asti, kunnes palvelu irtisanotaan. Mikäli yrityksessä on käytössä tilaustenkäsittely, myös tilaukset menevät OP Laskulainaan tiedoksi, koska tilauksilla voi olla ennakkosuoritus (HUOM! Myös paikallisesti tulostettaessa tilaukset lähtee OP laskulainalle tiedoksi). Kaikki käyttöönoton jälkeen lähetettävät kotimaiset euromääräiset B2B ja/tai B2C-myyntilaskut ja mahdolliset tilaukset lähetetään tiedoksi palvelun tuottajalle. Huomioithan, että mikäli laskuja suoritetaan ohi OP:n luottotilin, voidaan OP Laskulaina -palvelu sulkea. OP Laskulaina -palvelu ei toimi sellaisissa tilanteissa, joissa laskut lähetetään asiakkaille muualta kuin Netvisorista. Mikäli on valittuna mukaan B2C -myyntilaskut tulee huomioida, että henkilöasiakkaiden laskuja ei voi lähettää kuluttajaverkkolaskuina (elaskuina) vaan laskut tulee toimittaa asiakkaalle muuta lähetystapaa käyttäen. Hyvityslaskut siirtyvät OP:lle yhden päivän viiveellä, kun hyvityslasku on kohdistettu veloituslaskuun. Hyvityslaskut tulee muodostaa alkuperäiseltä laskulta Myyntilaskun toiminnot > Muodosta hyvityslasku -kautta, jotta hyvityslaskulle tulee näkyviin OP Laskulainan tilinumero. Mikäli OP Laskulainan myyntilasku hyvitetään ja sille on jo kohdistettu suoritus, Netvisorissa on mahdollista purkaa suorituksen kohdistus ja kohdistaa se uudelle laskulle. Huom! Uudelleenkohdistuksen yhteydessä valitse OP Laskulainan tili ja muokkaa muodostuva MS-tosite samanlaiseksi, kuin OP Laskulainan virtuaalitiliotteen automaattisesti muodostat tositteet (esimerkkitositteen voit katsoa OP Laskulainan tiliotteelta). Yrityksen tulee aina olla yhteydessä OP Laskulainaan tällaisissa suorituksen uudelleenkohdistamistilanteissa, jotta voidaan sopia, onko tämä oikea menettelytapa yrityksen tilanteessa.
Jos tilaus on lähetetty OP Laskulainaan, ei sitä voi enää poistaa. Jos tätä tilausta ei ole tarkoitus laskuttaa ja se halutaan pois näkyvistä, tilaus pitää arkistoida.
Kun OP Laskulaina on otettu käyttöön ja laina nostettu, niin OP Laskulainan pankkitili tulee oletuksena näkyviin laskulle. Kannattaa myös pitää joku yrityksen oma pankkitili näkyvillä laskulomakkeella. Tämä tili ei mene OP Laskulainan kautta kulkeviin aineistoihin, mutta jos esimerkiksi haluaa lähettää hyvityslaskun verkkolaskuna, on silloin oltava näkyvissä jokin yrityksen oma pankkitili. Muuten sanoma tulee jäämään virheeseen.
Netvisor hakee OP Laskulainan virtuaalitiliotteen joka päivä ja mikäli siinä on tapahtumia, nousee se Netvisorin tiliotteisiin. Tiliotteen noudosta ei veloiteta Netvisorin eikä Osuuspankin päässä mitään. OP Laskulainan tarkoitus on olla mahdollisimman reaaliaikainen palvelu, jonka takia tiliote muodostuu aina tapahtumapäivien jälkeen. OP Laskulainan osalta tilioteväliin ei ole mahdollista vaikuttaa.
Jotta laskuja voi lähettää OP Laskulainaan, tulee asiakaskortilta löytyä Y-tunnus oikeassa muodossa (1234567-8). Mikäli verkkolaskuna lähetetty lasku palautuu virheessä takaisin väärän osoitetiedon vuoksi, tulee asiakaskortille korjata asiakkaan ajantasaiset verkkolaskutustiedot ja lähettää lasku tämän jälkeen uudelleen.
Netvisor-palvelun käytöstä veloitetaan voimassaolevan hinnaston mukaisesti. OP Laskulaina -sopimus tehdään OP:n kanssa, joten OP määrittelee kulloinkin voimassa olevan lainan koron. Löydät lisätietoja OP Laskulainan hinnoittelusta sivulta OP Laskulainan korko ja Onko OP Laskulaina maksullinen
Palvelun irtisanominen edellyttää, että laina on kokonaisuudessaan maksettu. Näet jäljellä olevan lainasumman Netvisor-palvelusta. Mikäli Netvisor -ohjelmisto halutaan sulkea ja OP Laskulainaa on jäljellä, pitää ensin olla yhteydessä Osuuspankkiin asiasta ja sopia asia heidän kanssaan. OP Laskulainan sulkemisen yhteydessä mitään kirjanpidollisia tietoja ei hävitetä, koskien myös OP:n virtuaalitiliä, eli jo tulleet tiliotteet säilyvät yrityksen ympäristössä tiliotteiden "Poistetut"-valinnan alla.
Kirjanpidon tilit ja tositelaji
OP Laskulaina -palvelun tapahtumien kirjauksissa käytetään seuraavia tilejä:
Olemassaolevat oletustilikartan tilit:
1701 Myyntisaamiset
1995 Rahansiirrot matkalla
1910 Pankkitili
Palvelun käyttöönotossa muodostuvat uudet tilit:
1946 OP Laskulaina virtuaalipankkitili
2843 OP Laskulaina välitili
2842 OP Laskulaina
9553 OP Laskulaina korkotili
Järjestelmä käyttää tapahtumien kirjauksessa tositelajia RA Rahoituspalvelut.
OP Laskulaina -palvelun kirjausesimerkit
OP Laskulaina -palvelun käyttöönotossa määrittyy myyntilaskulle muodostuviin tietoihin maksutiedoksi OP:n pankkitili. Myyntitapahtuma kirjataan tavalliseen tapaan, mutta maksutietona on OP:n tilitiedot. Mikäli käytetään ‘tilapäisasiakasta’, on huomattava, että tällöin maksutietoihin ei päivity automaattisesti OP:n tilitiedot.
Tässä esimerkissä myyntitapahtumat on kirjattu normaaliin tapaan myyntisaamisiin ja myyntiin. Myyntilaskuilla näkyy maksutietona OP:n pankkitili. Esimerkin tapauksessa Asiakasyhtiö Oy:lle on kirjattu myyntiä 124,00 euroa. Tämän jälkeen palveluun muodostuu sopimuksen mukaisesti nostettavaa lainaa.
Laskulaina widget päivittyy taustalla tunnin sisällä ja tällöin päivittyy myös nostettavissa oleva lainan määrä.
Lainan nosto OP Laskulainasta
Järjestelmä kirjaa lainan nostamisesta tositteen, jossa nostettu määrä näkyy tulossa olevissa rahoissa sekä veloissa OP Laskulainan välitilillä.
Lainan nosto näkyy yrityksen pankkitilillä
Kun nostettu laina saapuu yrityksen pankkitilille, järjestelmä purkaa kyseisestä lainan nostosta tehdyn välitilikirjauksen ja kirjaa noston yrityksen pankkitilille sekä varsinaiselle OP Laskulaina -tilille.
Asiakas maksaa myyntilaskusta suorituksen OP:n tilille
OP:n nk. virtuaalitilillä näkyy asiakkaan maksaman suorituksen lisäksi lainan lyhennykseen ja korkoon käytetty määrä. Loppuosa asiakkaan maksamasta suorituksesta saapuu myöhemmin yrityksen pankkitilille viitesuorituksena.
Lainan lyhennys
Lainan lyhennys otetaan suoraan tulevista myyntisaamisten suorituksista. Järjestelmä kirjaa lyhennyksen OP:n virtuaalitiliotteen mukaisesti pois OP Laskulaina -velkatililtä sekä vastaavan summan suorituksena pois myyntisaamisista.
Lainan korko
Myös lainasta perittävä korkokulu otetaan myyntisaamisten suorituksista OP:n virtuaalitiliotteen mukaisesti. Korko kirjataan OP Laskulaina korkotilille.
Suorituksen loppuosa
Asiakkaan OP:lle maksamasta myyntisaamisen suorituksesta loppuosa tilitetään yrityksen pankkitilille viitesuorituksena. Järjestelmän näkökulmasta suorituksen loppuosa on nk. osasuoritus ja tämän johdosta on varmistettava Myynnin perustiedoista, että osasuoritusten kohdistaminen on päällä (Myynti - Perustiedot ja asetukset - Myynnin perustiedot - Kohdista osasuoritukset oletuksena). Jos myyntilasku tuodaan rajapinnan yli, osasuorituksien vastaanotto tulee olla sallittu myyntilaskun sanomalla elementissä "expectpartialpayments".
Kassavirtaennuste
Lainan määrää ja maksutietoja kuvaava kassavirtaennuste löytyy OP Laskulaina -widgetistä.
Kassavirtaennustetta voidaan katsoa eräpäiviin- tai maksuaikoihin perustuvana.
Tilanteita, jolloin lasku ei lähde OP Laskulainaan
- Laskulla on käytetty Tilapäistä asiakasta (TEMP)
- Laskulla on joku muu valuutta kuin Euro
- Asiakkaan maa on muu kuin Suomi
- Lasku on konsernin sisäinen (jos laskuttava yritys on konserni ja laskutusasiakkaalle on merkitty konserniyhtiö asiakaskortille kohtaan Konserniyhtiö)
- Lasku tuodaan rajapinnasta tilassa avoin
- Laskun eräpäivä on "tänään" tai menneisyydessä
- Asiakkaan y-tunnus ei ole oikeassa muodossa, tunnuksen tulee olla muodollisesti oikein eikä tunnus ei saa olla VAT -muodossa.
- Laskun saaja on henkilöasiakas (mikäli ei ole otettu mukaan B2C valintaa).
- Lasku on jo lähetetty ennen OP Laskulainan käyttöönottoa. Tai laskulla on jo tosite ennenkuin OP -laskulaina palvelu on otettu käyttöön.
- Hyvityslasku tuotu integraatiorajapinnasta. Hyvityslaskut tulee muodostaa alkuperäiseltä laskulta Myyntilaskun toiminnot > Muodosta hyvityslasku -kautta, jotta hyvityslaskulle tulee näkyviin OP Laskulainan tilinumero ja tieto hyvityslaskusta siirtyy OP:lle.
Jos lasku ei lähtenyt jonkin yllä olevan syyn takia ja se pitäisi ehdottomasti saada OP Laskulaina palvelun piiriin, pitäisi laskulle tehdä hyvityslasku ja kohdistaa se alkuperäiseen laskuun ja tehdä uusi lasku.
OP Laskulainaan lähetetty lasku palautuu virheessä
OP Laskulainaan lähetetyllä laskulla "Peruuta lasku" toiminto ei ole käytettävissä koska lasku on jo lähetetty luoton perusteeksi OP:lle.
Tällaisessa tapauksessa, mikäli lasku vaatii korjaamista, tulee virheellinen lasku hyvittää sekä luoda uusi lasku korjatuilla tiedoilla.
OP Laskulaina ja luottotappio
Laskulle tulee tehdä manuaalisesti luottotappiokirjaus eli avataan lasku ja myyntilaskun toiminnot > Lisää suoritus ja valitaan käsittelytavaksi luottotappio. Tästä on hyvä myös lähettää info osoitteeseen asiakaspalvelu@op-laskulaina.fi.
Mikäli käytössä on yhtäaikaa myös perintäpalvelu (Duetto tai Intrum) ei luottotappiokirjauksesta mene tietoa perintäyhtiölle, joten jos tätä käytetään, tulee olla myös perintäyhtiöön yhteydessä. Perintä jatkuu normaalisti muussa tapauksessa.
Palvelun irtisanominen
OP Laskulainan voi poistaa käytöstä Netvisor storen kautta. Klikataan OP Laskulaina kohdasta käytössä painiketta ja tästä avautuu uusi ikkuna. Sieltä voi painaa irtisano palvelu.
Huom. Palvelu sulkeutuu vasta kun velka on kokonaan maksettu ja palveluun lähetetyt, lainan vakuutena olevat laskut on käsitelty. Palvelun sulkeutumisen tilan näet OP Laskulaina widgetistä. Sulkemisen jälkeen on mahdollista hakea uutta OP Laskulaina palvelusopimusta.
Laskun suoritus ei kohdistu laskuun automaattisesti, vaikka viite täsmää.
Tämä voi johtua kahdesta asiasta.
1. Mikäli laskun on tehty käsin, pitää tarkistaa myynnin perustiedot ja asetukset ja sieltä myynnin perustiedot, että kohta kohdista osasuoritukset oletuksena on valittuna. Tämä pitää olla valittuna jo ennenkuin lasku on tehty, jotta tämä toimii kyseisen laskun suoritukseen.
2. Mikäli lasku on tehty rajapinnan kautta, niin lasku sanomalla pitää tulla expectpartialpayments kentässä arvo 1.
Tiliote on jäänyt puuttumaan OP Laskulainasta
OP Laskulainasta pystytään noutamaan tiliote takautuvasti viimeisen 7. päivän ajalta. Mikäli puuttuva tiliote on tätä vanhempi, pitää pyytää maksutiedot puuttuvien päivien osalta OP:n puolelta osoitteesta asiakaspalvelu@op-laskulaina.fi ja merkitä nämä manuaalisesti laskuille mitä tämä koskee.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback