Tässä artikkelissa kerrotaan pankeittain maksuajoista, katetarkistuksista, tiliotteiden muodostumisesta ja rajoituksista maksujen tiedoissa. Maksuaineistot lähetetään Netvisorista pankkiin muutamassa minuutissa lähetyksestä. Aineiston käsittely riippuu pankin oman maksuajon aikataulutuksesta.
Danske Bank
- Asiakastuki:
- puh: 0600 12525
- sähköposti: yritysasiakastuki@danskebank.fi
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 7E7144
- Maksuajot: maksut ja palkat tulee lähettää klo 18:30 mennessä, jotta ne menevät maksuun vielä saman päivän aikana. Maksut suositellaan lähettämään ennen klo 17:00, jotta ongelmatapauksissa voi olla vielä yhteydessä pankin asiakastukeen.
- Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivästä viiden pankkipäivän ajan, jos maksu on suoritettu muulta kuin Danske Bankin tililtä. Danske Bankin tililtä maksetut aineistot odottavat katetta eräpäivästä 7 pankkipäivän ajan. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
- Rajoitukset maksuissa:
- Yrityksen nimessä saa olla enintään 35 merkkiä
- Viestikentässä saa olla enintään 75 merkkiä
- Toimittajan osoitteessa saa olla enintään 35 merkkiä
- Maksuaineistoja voi lähettää 365 päivää ennen maksupäivää
- Ulkomaan maksussa asiakkaan nimessä saa olla enintään 34 merkkiä. Mahdolliset ylimenevät merkit tulee lisätä manuaalisesti asiakkaan osoitekenttään.
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
Nordea
- Asiakastuki: 0200 67210
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 32762403
- Maksuajot: Nordealla ei ole erikseen maksuajoja vaan maksuja lähtee eteenpäin jatkuvasti.
- Kotimaan maksut klo 18:00 mennessä maksupäivänä, aikaisintaan 90 päivää ennen maksupäivää
- Valuuttamaksut (ulkomaan maksut) klo 16:00 maksupäivänä, seuraavalle pankkipäivälle tarkoitetut klo 19:00 jälkeen, aikaisintaan 90 päivää ennen maksupäivää
- Suosittelemme maksamaan palkat 2 pankkipäivää ennen maksupäivää klo 18:00 mennessä, aikaisintaan 30 päivää ennen maksupäivää
- Maksuaineistoja voi lähettää 90 päivää ennen maksupäivää
- Katetarkistus: Katetarkistus maksuaineistoille tehdään klo 7:00, 10:00, 13:00, 15:00 ja 17:30 --> mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto saa katevirheen klo 18:00
- Tiliotteet: Viikkotiliotteet muodostuvat aina kuukauden 8. päivä, 15. päivä, 23. päivä ja 31. päivä (=kuukauden viimeinen pankkipäivä) ja ko. tiliotteet noudetaan aina seuraavana päivänä. Mikäli tiliotteella ei ole tapahtumia, Nordea lähettää nollasummaisen tiliotteen.
- Rajoitukset maksuissa:
- SEPA-alueen ulkopuolisten maksujen selitekenttä: sanomalle menee 140 merkkiä.
- Sähköinen peruutus on mahdollista myös SEPA-alueen ulkopuolisille maksuille
- Peruutus ei onnistu, jos alkuperäinen maksu on maksettu köntässä muiden maksujen kanssa
Osuuspankki
- Asiakastuki:
- puh. 0100 05151
- sähköposti: yrityspuhelinpalvelu@op.fi
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 1000047062
- Maksuajot:
- SEPA-maksut kello 7:00 alkaen puolen tunnin välein kello 18:00 asti. Kello 18:00 jälkeen vastaanotetut aineistot käsitellään seuraavana pankkipäivänä. Aineistoja voi lähettää odottamaan maksatusta enintään 365 kalenteripäivää ennen eräpäivää.
- SEPA-toistuvaissuoritukset (C2B) klo 7:00 alkaen puolen tunnin välein klo 18:00 asti. Klo 18:00 jälkeen vastaanotetut aineistot siirretään käsiteltäväksi seuraavana pankkipäivänä. SALA-erän eräpäivän on oltava pankkipäivä, muuten erä hylätään.
- Lähtevät ulkomaanmaksut (C2B) klo 7:30 alkaen puolen tunnin välein kello 17:00 asti. Maksupäivänä ennen klo 17:00 vastaanotetut maksut käsitellään samana pankkipäivänä. Tämä koskee myös uudenvuodenaattoa ja kiirastorstaita.
- Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 18:00 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
- Tiliotteet: Osuuspankki ei muodosta tiliotteita, mikäli tiliotejaksolla ei ole ollut tapahtumia.
- Rajoitukset maksuissa:
- Maksujen osoitetiedoissa saa olla enintään 70 merkkiä
- Tilisiirron viesti saa olla enintään 140 merkkiä pitkä, ei hyväksytä erikoismerkkejä
- Kiinaan menevät maksut: jos maksulla käytetään BIC-koodia, maksuaineistolla ei saa olla pankin nimeä ja osoitetta
- Sähköinen peruutus ei onnistu valuuttamaksuille (valuutta muu kuin euro). Mikäli halutaan peruuttaa valuuttamaksu, tulee olla yhteydessä Osuuspankin asiakastukeen. Peruutussanoma jää pankin päässä virheeseen.
- Peruutus ei onnistu, jos alkuperäinen maksu on maksettu köntässä muiden maksujen kanssa
- Peruutus ei onnistu enää laskun eräpäivänä tai jos on laitettu lasku maksuun eräpäivällä "heti" (samana päivänä)
Samlink (Säästöpankkiryhmän, POP Pankki -ryhmän ja Handelsbanken Suomen yhteinen järjestelmätoimittaja)
- Asiakastuki:
- puh. 0100 4052
- Sähköposti: info@samlink.fi
- Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 17:30 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
- Rajoitteet maksuissa:
- Osoitteessa saa olla enintään 70 merkkiä
- Kiina-maksuissa osoitteessa saa olla enintään 35 merkkiä
- Säästöpankilla viestikentässä saa olla enintään 140 merkkiä
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
- Säästöpankkiryhmä
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 05900378
- Kotimaan maksut käsitellään saman päivän aikana myös muihin pankkeihin, jos aineisto on saapunut ennen klo 12:55 pankkiin
- Palkka-aineistojen tulee olla saapunut pankkiin viimeistään klo 17:30 mennessä, jotta palkansaaja saa palkan seuraavana päivänä
- Viitesuoritukset kuittaantuvat kerran kuussa, joka kuun 7. päivä
- Maksuaineistoja voi lähettää 120 päivää ennen maksupäivää
- Maksuaineistojen sisäänluvut ovat noin tasatunneinen klo 8:00-16:00 välillä ja noin klo 18:00 aikaan illalla
- Aineiston olisi hyvä olla pankissa viimeistään klo 17:30, jotta se varmasti ehtii päivän viimeiseen sisäänlukuun.
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
- Handelsbanken
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 05760962
- Tilisiirron viestikentässä saa olla enintään 35 merkkiä
- Tiliote ei muodostu, mikäli tilillä ei ole tapahtumia tiliotejakson aikana
- Maksuajot tapahtuvat päivän aikana tunnin välein. Viimeinen maksuajo tapahtuu alkuillasta ja yöllä maksuajoja ei ole.
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
- POP-pankki
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 06252381
Aktia Oy
- Asiakastuki: 010 247 6700
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 06212831
- Katetarkastus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 17:30 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
- Maksuajot:
- SEPA-maksut: lähetysaika viimeistään klo 18:00. Ennen klo 14:30 pankkiin toimitetut aineistosiirtona tehdyt maksut (Lähtevät maksut -palvelu) välittyvät vastaanottajalle saman päivän aikana.
- Maksuaineistojen (SEPA, SEPA toistuvaissuoritukset, ulkomaan maksut) eräpäivä voi olla enintään 120 päivää tulevaisuudessa. Enintään 2 päivää menneisyydessä olevat päivämäärät käsitellään kuten kuluvan päivän päivämäärä. Mikäli annettu eräpäivä ei ole pankkipäivä, maksut käsitellään seuraavana pankkipäivänä.
- Palkka-aineisto (SEPA-toistuvaissuoritus) on vastaanottajalla aina seuraavana pankkipäivänä. Jos halutaan, että palkka on vastaanottajan tilillä vielä samana päivänä, täytyy tehdä normaali SEPA-maksu (ennen klo 14:30).
- Ulkomaanmaksut: lähetysaika viimeistään klo 15:00
- Rajoitteet maksuissa: Tilisiirron viestikentässä saa olla enintään 140 merkkiä
- Tiliotteet: Tiliote ei muodostu, mikäli tilillä ei ole tapahtumia tiliotejakson aikana
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
Ålandsbanken
- Asiakastuki:
- puh: 020 429 2920
- Sähköposti: asiakaspalvelu@alandsbanken.fi
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 55
- Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 16:15 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
- Tiliotteet: Tiliote ei muodostu, mikäli tilillä ei ole tapahtumia tiliotejakson aikana
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
S-Pankki
- Asiakastuki: 010 765 8703
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 1967543-8
- Katetarkistus: Mikäli tilillä ei ole katetta, maksuaineisto odottaa katetta eräpäivänä klo 17:00 saakka. Tämän jälkeen maksuaineisto saa katevirheen.
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
DnB Bank / Den Norske bank
- Asiakastuki: 010 548 2100
- Sähköposti: finland.cm@dnb.no
- Web Services -kanavan sopimusnumero: 1967543
- Valuuttamaksut joudutaan käsittelemään manuaalisesti tiliotteelta. Kotimaan maksujen osalta voidaan saada pankista laskujenmaksupalaute, joka kuittaa laskut maksetuiksi.
- Maksun peruutus vaatii yhteydenoton pankin maksuliikenneneuvontaan
Holvi
Holvi on mahdollista ottaa käyttöön 11.6.2024 alkaen: Tiedote
Holvin asiakastuki: Holvin asiakastuen yhteystiedot
Holvin kautta on mahdollista
- Maksaa ostolaskuja ja saada näistä maksupalaute, jolla tapahtumat kuittaantuvat automaattisesti
- Saada tiliote pankista (KTO) - muodossa
- Saada konekieliset viitteet (KTL) - muodossa
Holvi ei tue tällä hetkellä seuraavia toimintoja
- Ulkomaan maksuja (SEPA-alueen ulkopuolisia maksuja ja muita valuuttoja kuin euro)
- "ERI" maksuja eli hyvityslaskujen vientiä maksuun
- saldokyselyä
- sähköistä maksun peruutusta
- verotilisiirtojen maksua (voidaan hoitaa tavallisena tilisiirtona)
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback