Mikäli skannaukseen lähetettävää aineistoa ei tunnisteta laskuksi, luetaan se ostoreskontraan ns. skannaukseen kuulumattomana materiaalina. Skannaukseen kuulumattomaksi materiaaliksi tulkitaan:
- Tilaukset
- Sopimukset
- Maksumuistutukset
- Maksukehotukset
- Maksuhuomautukset
- Perintäkirjeet
- Tiliote-nimellä tulevat laskut
- Suoramaksulaskut ja suoramaksun ennakkoilmoitukset
Skannaukseen kuulumaton materiaali tuodaan reskontraan nollasummaisena. Laskun numeroksi kirjataan NOT_FOUND, ja mikäli y-tunnusta eikä tilinumeroa ei ole voitu tunnistaa, kirjataan toimittajaksi UNKNOWN_VENDOR. Tarkempi ohje skannauspalvelusta ja skannaukseen kuulumattomasta materiaalista löytyy täältä Ostolaskujen vastaanotto skannauspalvelun kautta
Mikäli skannauspalveluun lähetetty lasku ei ole saapunut yrityksen reskontraan, laskuttajalta tulee selvittää, että milloin alkuperäinen lasku on lähetetty skannauspalveluun ja mihin osoitteeseen tarkalleenottaen se on lähetetty. Laskuttajalta tulee myös selvittää, että ovatko he saaneet kuittausviestin onnistuneesta lähetyksestä skannauspalveluun ja onhan laskun sisältö ja kriteerit täyttäneet tämän ohjeen mukaiset vaatimukset Ostolaskujen vastaanotto skannauspalveun kautta tarkemmat kriteerit: Laskujen vastaanotto sähköpostitse Näiden lisätietojen perusteella Netvisorin tuki pystyy selvittämään laskun saapumattomuutta tarkemmin.
Jotta sähköpostilaskut saapuvat perille onnistuneesti ilman, että ne merkitään roskapostiksi, on lähettäjän tärkeää noudattaa tiettyjä sähköpostin todennusmenetelmiä. Lähettävän tahon tulee tarkastaa ja soveltaaa seuraavia, sekä sähköpostien toimitettavuuden että turvallisuuden kannalta kriittisiä asetuksia:
1. SPF (Sender Policy Framework): SPF auttaa varmentamaan, että domainiltasi lähetetyt sähköpostit ovat valtuutettuja listaten postipalvelimet, jotka ovat hyväksytty lähettämään sähköposteja domainisi puolesta. Tämä estää domainisi luvattoman käytön, vähentäen sähköpostiesi joutumisen roskapostiksi merkitsemisen mahdollisuuksia.
2. DKIM (DomainKeys Identified Mail): DKIM lisää sähköposteihisi digitaalisen allekirjoituksen, joka vahvistaa sähköpostin todella lähetetyksi domainiltasi ja sen sisällön pysyneen muuttumattomana matkan aikana. Tämä todennusprosessi on avainasemassa hyvän lähettäjän maineen ylläpitämisessä ja onnistuneen sähköpostitoimituksen varmistamisessa.
3. DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance): DMARC antaa sähköpostipalveluntarjoajille ohjeet, miten käsitellä viestejä, jotka eivät läpäise SPF- tai DKIM-tarkistuksia. Se auttaa hallitsemaan tällaisten sähköpostien käsittelyä, parantaen turvallisuutta varmistaen, että vain todennetut sähköpostit toimitetaan.
Nämä asetukset ovat välttämättömiä, jotta sähköpostilaskuja ei merkitä roskapostiksi ja voidaan välttää phishing-hyökkäykset sekä muut sähköpostipohjaiset uhat.
06/2024 tehdyistä muutoksista sähköpostilaskujen vastaanottoon ja lähetykseen voit lukea lisää täältä:
https://support.netvisor.fi/fi/support/discussions/topics/77000289222
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback