Asiakaslistaukseen pääset seuraavasti: Myynti > Asiakkaat > AsiakaslistausTämän jälkeen avautuu Asiakaslistaus- näkymä.

Perushaku
Asiakkaita voidaan hakea nimen, asiakaskoodin tai y-tunnuksen perusteella. Haussa ei ole pakko käyttää esim. koko nimeä, vaan voi hakea vaikkapa 3 kirjaimen perusteella. "Hae"-painikkeella saa näkyviin kaikki asiakkaat.

Laajennettu haku
Haun perusteella voidaan hakea haluttuja tietoja, tai hakuyhdistelmiä. Esimerkiksi alla olevassa kuvassa on haettu asiakasryhmästä yksityiset kaikki asiakkaat, joiden postitoimipaikka on Lappeenranta.

"+" ja "-" painikkeista saadaan lisää kenttiä hakuun, eli voidaan hakea mm. useammasta asiakasryhmästä samalla kertaa.

"Poista hakuehdot": Poistaa kaikki tiedot kyseisestä hausta.

"Tyhjennä hakuehdot": Tyhjentää hakutiedot, mutta jättää hakukentät näkyville.

"Tallenna muutokset": Haku voidaan tallentaa myöhempää käyttöä varten. Tällöin kyseiselle haulle tulee antaa nimi.

Kun halutut ehdot on annettu, voit tehdä haun "Tallenna ja hae"- painikkeesta.

Kyseinen tallennettu haku tulee näkyville laajennetun haun viereen. Nimeä klikkaamalla saat haun näkyville uudestaan. Sitä voi myös muokata, kopioida tai poistaa alaspäin olevasta kolmiosta, kun haku on kerran tehty.

"Näytä sarakkeet":
Tämän avulla voidaan määritellä mitä tietoja halutaan näkyville asiakaslistaukseen. Ruksataan halutut tiedot näkyville ja lopuksi painetaan "Päivitä näkymä" -painiketta. Asiakaslistaus näyttää nyt halutut tiedot listauksessa. Listaukseen saa mm. laskutushistorian, joka näyttää laskujen määrän ja kokonaissumman. Näistä klikkaamalla voi listan myös siirtää Exceliin.

"Ryhmittele":
Tämän avulla voidaan määritellä millä perusteella listauksen ryhmitys tehdään. Oletuksena ryhmittelyä ei ole. 

"Tallenna Excel -tiedostona":
Halutessaan hakutuloksen voi viedä Exceliin.

Rivikohtaiset toimintonapit
Tällä painikkeella on mahdollisuus käsitellä yksittäistä asiakasta.

"Asiakaslistauksen toiminnot":
Tämä valikon kautta on mahdollista valita haluttu toimenpide useammalle asiakkaalle kerrallaan.


Laskutushistoria
Kyseisen otsikon alta on mahdollista tarkastella asiakkaan tarjous- / tilaus- / laskutushistoriaa halutulta aikajaksolta.

Asiakasryhmien hallinta (1)- sekä Lisää uusi asiakas (2)- painikkeet löytyvät Asiakaslistaus- näkymän oikeasta yläkulmasta.

Asiakasryhmien hallinta -Toiminnossa hallinnoidaan asiakasryhmiä, muokataan olemassa olevia ja lisätään uusia.

Lisää uusi asiakas" -Toiminnolla lisätään uusi asiakas asiakasrekisteriin.

Asiakaskortista ja sen toiminnoista on oma ohje täällä.




Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.