Tässä artikkelissa on lueteltu syitä, miksi ostolaskujen maksaminen ei onnistu tai saat lähettämistäsi maksuista virhepalautteen.
Maksujen virhepalautteet löydät "Pankkiliikennenäkymästä" (Ostot > Maksut > Pankkiliikennenäkymä). Virheistä ilmoitetaan myös maksajalle sähköpostilla ja tekstiviestillä käyttäjän omiin tietoihin syöttämiin yhteystietoihin.
Alla näet syitä, miksi maksujen maksaminen ei onnistu:
Kate puuttuu
Mikäli laskun veloitustilillä ei ole katettu lähetetyn maksun maksupäivänä, pankki palauttaa aineiston takaisin virheellä "Kate puuttuu". Käsittele virheessä palautunut maksu virheeseen jääneiden maksujen käsittely -ohjeen mukaisesti.
Maksuliikennesopimus/valtuutus puuttuu
Jos maksun veloitustilille ei ole tehty pankin kanssa maksuliikennesopimusta, maksut palautuvat takaisin virheessä. Tee maksuliikennesopimus pankin kanssa tämän ohjeen mukaisesti. Kun sopimus on voimassa pankissa, laita aineistot uudelleen maksuun noudattamalla virheeseen jääneiden maksujen käsittely -ohjetta.
Palvelutunnus / maksatustunnus on virheellinen
Palvelutunnus / maksatustunnus muodostuu Netvisorissa oletuksena yrityksen omasta y-tunnuksesta etunollatäytöllä, 1234567-8 -> 012345678. Jos tämä tunnus on muodostettu pankissa johonkin toiseen muotoon, voi tunnuksen vaihtaa pankkitilien hallinnasta avaamalla tili muokkaustilaan. Mikäli valikosta ei löydy oikeaa maksatustunnusta, tulee tämä ilmoittaa asiakastukeen, missä se voidaan vaihtaa tilin tietoihin oikeaksi.
Saajan tilitiedot on virheelliset
Mikäli saat palautteen saajan virheellisistä tilitiedoista, korjaa tiedot toimittajan pankkitilin tietoihin. Kun tiedot on tallennettu, päivittyy tämä tieto kaikille ko. toimittajan avoimille ostolaskuille ja laskut palautuvat asiatarkastettu tilaan. Hyväksyttyäsi laskun voit laittaa sen uudelleen maksuun.
Pankkien määrittämät rajoitukset maksun saajan tiedoissa
Rajoitteet löytyvät pankkien yhteystiedot ja maksuajot -ohjeesta
Ulkomaanmaksussa virheilmoitus "Virheellinen tilinumero. Korjaa tilinumero toimittajan pankkitilitietoihin."
Mikäli ulkomaanmaksu saa maksatusnäkymässä yllä olevan virheilmoituksen, käy tarkistamassa toimittajan pankkitilin maatieto ja korjaa se oikeaksi. Yleensä näissä tapauksissa maatietona on Finland (katso kuva alla, kohta 1.), vaikka pankkitilin ensimmäiset merkit viittaisivat esimerkiksi Saksaan (DE) (2). Maaksi tulee tällöin valita listalta Germany (3).
Puutteelliset osoitetiedot
Mikäli maksu ei onnistu puutteellisten osoitetietojen vuoksi, tulee tarkistaa, että toimittajan tiedoissa on lisättynä toimittajan osoite. Jos toimittajan tietoja muokataan, niin muutokset päivittyvät kaikkiin toimittajan maksamattomiin laskuihin. Eli jos esimerkiksi toimittajan osoitetietoja korjataan, niin jatkossa ei tarvitse enää hakea olemassa olevaan maksamattomaan ostolaskuun toimittajaa uudelleen, vaan pelkkä tietojen päivittäminen toimittajakortille riittää.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback