Tässä artikkelissa on lueteltu syitä, miksi ostolaskujen maksaminen ei onnistu tai saat lähettämistäsi maksuista virhepalautteen.

Maksujen virhepalautteet löydät "Pankkiliikennenäkymästä" (Ostot > Maksut > Pankkiliikennenäkymä). Virheistä ilmoitetaan myös maksajalle sähköpostilla ja tekstiviestillä käyttäjän omiin tietoihin syöttämiin yhteystietoihin.

Kate puuttuu

Mikäli laskun veloitustilillä ei ole katettu lähetetyn maksun maksupäivänä, pankki palauttaa aineiston takaisin virheellä "Kate puuttuu". Käsittele virheessä palautunut maksu virheeseen jääneiden maksujen käsittely -ohjeen mukaisesti.

Maksuliikennesopimus/valtuutus puuttuu

Jos maksun veloitustilille ei ole tehty pankin kanssa maksuliikennesopimusta, maksut palautuvat takaisin virheessä. Tee maksuliikennesopimus pankin kanssa tämän ohjeen mukaisesti. Kun sopimus on voimassa pankissa, laita aineistot uudelleen maksuun noudattamalla virheeseen jääneiden maksujen käsittely -ohjetta.

Palvelutunnus / maksatustunnus on virheellinen

Palvelutunnus / maksatustunnus muodostuu Netvisorissa oletuksena yrityksen omasta y-tunnuksesta etunollatäytöllä, 1234567-8 -> 012345678. Jos tämä tunnus on muodostettu pankissa johonkin toiseen muotoon, tulee tämä ilmoittaa asiakastukeen, missä se voidaan vaihtaa tilin tietoihin oikeaksi.

Saajan tilitiedot on virheelliset

Mikäli saat palautteen saajan virheellisistä tilitiedoista, korjaa tiedot toimittajan pankkitilin tietoihin. Kun tiedot on tallennettu, päivittyy tämä tieto kaikille ko. toimittajan avoimille ostolaskuille ja laskut palautuvat asiatarkastettu tilaan. Hyväksyttyäsi laskun voit laittaa sen uudelleen maksuun.

Pankkien määrittämät rajoitukset maksun saajan tiedoissa

Rajoitteet löytyvät pankkien yhteystiedot ja maksuajot -ohjeesta

Ulkomaanmaksussa virheilmoitus "Virheellinen tilinumero. Korjaa tilinumero toimittajan pankkitilitietoihin."


Mikäli ulkomaanmaksu saa maksatusnäkymässä virheilmoituksen "Virheellinen tilinumero. Korjaa tilinumero toimittajan pankkitilitietoihin.",

käy tarkistamassa toimittajan pankkitilin maatieto ja korjaa se oikeaksi. Yleensä näissä tapauksissa maatietona on Finland (katso kuva alla, kohta 1.), vaikka pankkitilin ensimmäiset merkit viittaisivat esimerkiksi Saksaan (DE) (2). Maaksi tulee tällöin valita listalta Germany (3).

 

Puutteelliset osoitetiedot

Mikäli maksu ei onnistu johtuen puutteellisista osoitetiedoista, tulee tarkistaa, että toimittajan tiedoissa on merkittynä toimittajan osoite. Mikäli toimittajatietoja päivitetään, tulee toimittajan tiedot päivittää laskulle ostolaskun toiminnot-valikosta Vaihda toimittaja -toiminnolla hakemalla kyseinen toimittaja uudelleen laskulle. Hyväksytty-tilaisille laskuille ei voi hakea toimittajaa. Toimittajan vaihtaminen vaatii laskun palauttamisen käsittelemättömäksi. Myös Palauta käsittelemättömäksi-toiminto löytyy ostolaskun toiminnot-valikosta.

 

 

 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.