SISÄLTÖ
- Palvelun käyttöönotto ja hinnoittelu
- Amili huomautuspalvelun käyttäminen
- Amili perintäpalvelun käyttäminen
- Amili perintäpalvelun toimintaperiaatteet
- Manuaalisen suorituksen lisääminen Amili perintäpalveluun lähetetylle laskulle
- Yhteyshenkilön tiedot asiakaskortilla
- Perintäkulut
- Amili perintäpalvelun-tunnukset
- Palvelun poistaminen
Amili perintäpalvelu tulee valittavaksi Netvisor storeen perjantain 31.1.2025 aikana.
Visma Amili Oy:n (ent. Visma Financial Solutions Oy) perintäpalvelu Amili perintä mahdollistaa laskujen siirron perintään sähköisesti. Perintä voidaan vaivattomasti käynnistää osana Netvisorin laskujenkäsittelyprosessia.
Lisätietoja Visma Amili Oy:n huomautus- ja perintäpalvelu Amili perinnästä löytyy osoitteesta https://amili.fi/
Palvelun käyttöönotto ja hinnoittelu
Saat palvelun käyttöösi Netvisor Storesta. Palvelun käyttöönottoa varten tarvitset jonkin seuraavista käyttöoikeuksista: Käyttäjähallitsija (KH), Tilitoimiston pääkäyttäjä (TPK), Yrityksen pääkäyttäjä, Yrityskäyttäjä-profiili tai Kaikki oikeudet-profiili. Lisäksi Omissa perusasetuksissa tulee olla tallennettuna viestinnän sähköpostiosoite. Palvelun käyttöönotto ei vaadi Web Service -rajapinnan käyttöä.
Amili Perintä -palvelu otetaan käyttöön Netvisor Storen kautta:
- Valitse Storessa “Ota käyttöön”. Palvelun käyttöönotossa kerrotaan, mitä tietoja palvelussa siirretään
- Valitse “Siirry Amili Perintä-palvelun käyttöönottoon”.
- Hyväksy palvelun käyttöehdot, ja viimeistele käyttöönotto Netvisor KYC -palvelussa klikkaamalla linkkiä. Tämä viimeistelee aktivointiprosessin.
Palvelu aktivoituu Netvisorissa ja pääset lähettämään laskuja kätevästi Amili Perinnän huomautus- ja perintäpalveluun.
Ennen uuden Amili Perintä-palvelun käyttöönottoa tehdyt toimeksiannot ovat edelleen seurattavissa Visma Perintäpalvelun (Duetto) portaalista, ne eivät siirry Amili Perintä -palvelun portaaliin. Näitä hallinnoidaan edelleen Dueton portaalista. Amili Perintä -palveluun siirretyt toimeksiannot ovat seurattavissa Amili portaalista, johon saatte tunnukset ensimmäisen toimeksiannon lähettämisen jälkeen.
Amili perintään lähetetystä aineistosta Netvisor veloittaa verkkolaskun lähetystransaktion mukaisen hinnan. Löydät hinnastomme täältä. Palveluun ei liity kiinteää vuosimaksua, mutta Amili voi veloittaa omia transaktiomaksuja. Amilin kuluihin liittyen tulee olla yhteydessä Amiliin.
Lisätietoa palvelusta löydät Amilin sivuilta Netvisor MarketPlacesta.
Mikäli käyttöönotto jää kesken, menee palvelu ns. odottaa aktivoitumista -tilaan. Tämä nollaantuu 3vrk:n kuluessa ja tällöin palvelu menee pois päältä ja käyttöönoton voi halutessaan aloittaa uudestaan.
Amili huomautuspalvelun käyttäminen
Aineiston lähetys Amilin huomautuspalveluun tapahtuu Avoimet myyntilaskut -näkymästä normaalin tulostus- ja lähetysprosessin mukaisesti. Näkymässä valitaan erääntynyt ja valitaan näkymän alalaidasta "Käsittele erääntyneet". Avautuvasta valikosta valitaan "Siirrä Amili perintäpalveluun", tämän jälkeen avautuu näkymä:
Laskusta voidaan muodostaa huomautusaineisto, kun lasku on tilassa "Erääntynyt". Laskujen perintätilaa voi muuttaa manuaalisesti Avoimet myyntilaskut -näkymän "Päivitä tila" linkistä halutun laskun kohdalla. Mikäli asiakas on perintäkiellossa ei laskua voi siirtää Amili perintäpalveluun.
Tulostus- ja lähetysprosessissa laskujen lähetyskanavaksi muodostuu automaattisesti Visma Amili Huomautuspalvelu. Aineistot lähetetään Amiliin klikkaamalla painiketta "Lähetä aineistot Visma Amili -huomautuspalveluun"
Amili perintäpalvelun käyttäminen
Aineiston lähetys Amili perintäpalveluun tapahtuu niin ikään Avoimet myyntilaskut -näkymästä. Näkymässä valitaan lasku, joka on osiossa "Huomautettu", ja klikataan painiketta "Käsittele erääntyneet". Avautuvasta valikosta valitaan "Siirrä Visma Amili palveluun". Laskusta voidaan muodostaa perintätoimeksiantoaineisto, kun se on tilassa "Huomautettu". Tämä tarkoittaa sitä, että laskusta on aiemmin lähetetty sekä maksumuistutus että -huomautus, ja perintätila on sen mukaisesti päivittynyt. Laskujen perintätilaa voi muuttaa manuaalisesti Avoimet myyntilaskut -näkymän "Päivitä tila" linkistä halutun laskun kohdalla.
Avautuvassa lähetysprosessinäkymässä aineistotyyppinä on perintäkirje, ja lähetyskanavana " Visma Amili perintäpalvelu". Aineistot lähetetään Amiliin klikkaamalla painiketta "Lähetä aineistot Visma Amili -perintäpalveluun"
Amili perintäpalvelun toimintaperiaatteet
Amili perintään lähetetyt laskut näkyvät Avoimet myyntilaskut -näkymässä Visma Amili -palvelussa otsikon alla.
Amiliin lähetetystä aineistosta veloitetaan verkkolaskun lähetystransaktion mukainen hinta.
Amili huomautus- ja perintäpalveluun lähetetyille laskuille päivitetään perintätilat Amilin toimesta. Kun avaat laskun, laskulle tehty viimeisin perintävaihe näkyy laskun otsikkorivillä. Netvisorin perintätekstien oletusasetuksiin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, sillä ne on tarkoitettu manuaaliseen perintään. Amililla on omat laskupohjat asiakkaille eteenpäin lähteville laskuille ja mikäli halutaan, että Amilista lähtevistä perintäkirjeisiin tulee jotain erityistekstejä, tulee tällöin olla Amiliin yhteydessä. Amili perintä tukee aputoiminimen käyttöä, eli jos laskulla on valittuna aputoiminimi, menee tästä tieto myös Amiliin.
Amili perinnän kautta voidaan myös hoitaa ulkomaisten laskujen perintää.
Mikäli laskuun, joka on lähetetty Amiliin, tulee suoritus, niin Saapuneet viitesuoritukset -listauksessa ja tiliotenäkymässä ko. suorituksen kohdalla näytetään teksti, joka kertoo, että suoritus on saapunut Amilin perintäpalveluun lähetettyyn laskuun. Ohimaksuaineistot lähtevät automaattisesti Amiliin huomautukseen tai perintään siirrettyjen laskujen suorituksista. Näin perinnässä oleva saldo pysyy koko ajan ajantasalla. Suoritus kohdistuu automaattisesti, jos se sisältää oikean laskun viitenumeron ja summan ja saapuu konekielisenä viiteaineistona Netvisoriin.
Jos lasku lähetetään virheellisesti Amili perintään, tulee perintä peruuttaa olemalla yhteydessä suoraan Visma Amili Oy:hyn. Tämän jälkeen ilmoita Netvisorin asiakastukeen kirjallisesti yritys, josta lasku on lähetetty sekä laskunumero, jotta lasku palautetaan erääntyneeksi.
Manuaalisen suorituksen lisääminen Amili perintäpalveluun lähetetylle laskulle
Mikäli asiakkaalta tullut ohisuoritus kirjataan manuaalisesti laskulle, tulee suorituksen kirjauksen yhteydessä ottaa täppä pois kohdasta "Suoritus on tilitys perintäyhtiöltä". Tämä toimenpide ilmoittaa Amili perintään asiakkaalta tulleen ohisuorituksen
Huomaathan myös, että jos täppä jätetään kohtaan "Suoritus on tilitys perintäyhtiöltä" tulee maksajaksi aina automaattisesti Amili, vaikka suorituksen luonnissa tähän syötettäisiin jokin muu tieto.
Netvisorin luottotappiokäsittelystä ei mene tietoa Amili perintään, joten jos tätä käytetään, pitää olla Amiliin ensiksi yhteydessä.
Jos Amili perintäpalvelussa olevaan laskuun kohdistaa hyvityslaskun, niin tästä lähtee Amilille ohisuoritustieto.
Jos asiakas maksaa suoraan asiakkaan ilmoittamalle tilille ja viite täsmää, niin tämä kohdistuu Netvisorissa automaattisesti ja ohisuorituksesta menee automaattisesti tieto Amilille.
Yhteyshenkilön tiedot asiakaskortilla
Jotta perintätoimiston työ helpottuu, kannattaa asiakaskortille lisätä oletusyhteyshenkilön puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Toiminto löytyy asiakaskortin päänäkymän oikeasta yläkulmasta seuraavasti
Oletusyhteyshenkilön yhteystiedot sisältyvät perintätoimistolle lähetettävään siirtotiedostoon ja näin perinnän prosessi helpottuu. Kun luot tämän yhteyshenkilön, tulee siitä automaattisesti ko. asiakkaan oletusyhteyshenkilö. Lisäksi Myynnin perustiedoissa tulee olla valittuna kohta "Tuo asiakkaan oletusyhteyshenkilö laskulle".
Perintäkulut
Mikäli Amili perintäpälveluun lähetettäville laskuille halutaan lisätä perintäkulu, tulisi tästä olla yhteydessä Visma Amili Oy:n tukeen. Kun perintäkuluista ollaan sovittu heidän kanssaan, voidaan Netvisorissa laskuille lisätä perintäkulu normaalisti menemällä Myynti > Korko ja perintä > Laskujen perintä ennen laskun lähettämistä Amili perintään. Katso lisää perintäkulun lisäämisestä ohjeesta: Laskujen perintä. Huomaathan, että lisättävä kulu tulee aina olla saman suuruinen kuin se summa, josta Amili perinnän kanssa on sovittu.
Jos laskulle on lisätty käsin muistutus tai perintäkuluja, niin nämä ei mene perintätöimistolle sanoman mukana. Nämä tulee hoitaa perintätoimiston kautta siellä päässä, joten sen takia pitää olla yhteydessä ensin Amili oy:n puolelle.
Amili perintäpalvelun-tunnukset
Amili Perintä -palveluun siirretyt toimeksiannot ovat seurattavissa Amili portaalista, johon saatte tunnukset ensimmäisen toimeksiannon lähettämisen jälkeen.
Palvelun poistaminen
Amili perintäpalvelu voidaan sulkea Netvisor Storen kautta. Tämä lähtee heti pois käytöstä. Poistosta ei lähde ilmoitusta erikseen Amiliin, joten Amili käsittelee taustalla sinne jo ennestään lähetetyt laskut. Suosittelemme poistotilanteessa olemaan yhteydessä myös Amilin puolelle ja kertomaan, että palvelu on lopetettu ja tässä pitäisi myös ottaa kantaa mitä tehdään Amilissa jo käsittelyssä oleville laskuille, hoidetaanko perintä loppuun asti Amilissa vai lopetetaanko tämä myös samalla kun palvelun käyttö lopetetaan.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback