Elinkeinoelämän keskusliiton vuosittaista palkkatilastoa varten on Netvisorista mahdollista koostaa csv-tiedosto ilmoitettavista tietueista. Osa raportoitavista tiedoista vaatii manuaalista käsittelyä ennen kuin tiedot ovat raportoitavassa muodossa, sekä raportointi tapahtuu yhdistelemällä eri raporttien hakutuloksia. Suosittelemme varaamaan riittävästi aikaa tietojen koostamiseen tilastolle.

EK:n palkkatiedustelut annetaan EK:n asiointipalvelun kautta. Tiedot voidaan joko täyttää asiointipalvelussa olevalle lomakkeelle tai ne voidaan antaa csv-tietomallipohjaa hyödyntämällä asiointipalvelussa. Lisätietoja tietojen toimittamisesta saat EK:lta.

Huomioithan, että EK:n tietomallipohjat ovat toimialakohtaisia ja jokaiselle alalle on olemassa oma csv-tietomallipohja. Voit ladata oikean tietomallipohjan ja lukea sitä koskevat tarkemmat tietosisältö ohjeet täältä: syyskuun palkkatie­dustelun vastausohjeet

SISÄLTÖ

Miten saan kaiken tarvitsemani tiedon EK-tilastoon?

Saat poimittua tilastointiin tarvittavat tiedot Netvisorissa työaikaraportilta, palkkajaksotilastolta ja palkansaajalistaukselta.

Tuntimääriä koskevat tiedot saat raportoitua työaikaraporteilta, euromääräiset palkkatiedot saat raportoitua palkkajaksotilastolta ja palkansaajia, sekä työsuhteita koskevat tiedot löydät palkansaajalistaukselta. Kaikkia tilastointiin vaadittavia tietokenttiä ei löydy suoraan Netvisorista, mutta näitä varten voidaan luoda palkansaajan perustietoihin lisätietokenttiä, jotka voidaan raportoida lisäyksen jälkeen palkansaajalistauksen kautta.

Huomioithan, että osa tiedoista saadaan Netvisorista tekstimuodossa csv-tiedostoon, mutta EK vaatii tiedon raportoitavan numeraalisessa muodossa. Voit hyödyntää excelin etsi ja korvaa (find and replace) -toimintoa tiedon muuntamisessa EK:n vaatimaan muotoon. Esimerkiksi sukupuoli -tieto saadaan Netvisorista tekstimuodossa. Tämä tekstimuoto tulee korvata EK:n tiedusteluun numeraaliseksi arvoksi (mies = 1 ja nainen = 2).

Lisätietokentän luominen

Uusia palkansaajan lisätietokenttiä voidaan luoda palkanlaskennan asetuksista. Täytä lisätietokentän nimi ja valitse sijainniksi “palkansaajan tiedot: perustiedot”.  (Palkat > Asetukset > Palkanlaskennan asetukset > Palkansaajien lisätietokentät > Uusi lisätietokenttä)

Tallennuksen jälkeen voidaan palkansaajan perustiedoissa käydä täyttämässä haluttu arvo/teksti luotuun lisätietokenttään.

Vinkki! Arvo kannattaa syöttää palkansaajan lisätietokenttään suoraan EK-tilastoon annettavassa numeerisessa muodossa ilman ylimääräistä tekstiä, jolloin tilaston täyttäminen on nopeampaa, kun csv-tiedoston solusta ei tarvitse poistaa ylimääräisiä merkkejä.

Työaikaraportin hyödyntäminen

Työaikaraporttia voidaan hyödyntää tuntimäärien raportointiin. Valitse työaikaraportille haluttu aikajakso, palkkamalli sekä kirjauslajit, jotka halutaan raportoida. Haettu raportti saadaan tallennettua excel-tiedostoksi, jota voidaan muokata halutuksi tarpeiden mukaan. (Työaika > Työaika > Työaikaraportit)

Palkkajaksotilaston hyödyntäminen

Palkkajaksotilastoa voidaan hyödyntää maksettujen palkkojen ja luontoisetujen raportointiin.

Valitse raportin muodoksi palkkajaksotilasto, sen jälkeen valitaan haluttu aikajakso, palkkamalli sekä palkkalajit, jotka halutaan raportoida. EK:n tilaston täyttämiseksi tarvitsee tehdä useita raporttihakuja, koska raportointi tarkkuus voi joissain tapauksissa koskettaa vain yhtä raportoitavaa palkkalajia. Haettu raportti saadaan tallennettua excel-tiedostoksi, jota voidaan muokata halutuksi tarpeiden mukaan. (Palkat > Raportit > Palkanlaskennan raportit)

Palkansaajalistauksen hyödyntäminen

Palkansaajalistausta voidaan hyödyntää palkansaajakohtaisten tietojen raportointiin. Valitse näkymältä “Näytä sarakkeet” -pudotusvalikosta palkansaajakohtaisesti näytettävät tiedot. Tämän jälkeen näkymälle näytettäväksi valitut tiedot saadaan tallennettua excel-tiedostoksi. (Palkat > Henkilöstö > Palkansaajalistaus)



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.