SISÄLTÖ
- Uuden lomalaskentatavan lisääminen yritykselle
- Lomalaskentatavan asettaminen palkansaajille
- Lomalaskennan palkkalajien liittäminen rahapalkan -kaavaan.
- Käyttöoikeudet
Lomalaskentatavat määrittävät palkansaajan maksettavan, sekä jaksotettavan lomapalkan ja lomarahan määrän kultakin lomanmääräytymisvuodelta. Lomalaskentatavalle määritellään kaavat, joiden avulla lomapalkat ja lomarahat lasketaan käyttötarkoituksesta riippuen. Lomalaskentatapa saadaan käyttöön kopioimalla valmis lomalaskentatavanpohja. Lomalaskentatavan isäyksen jälkeen sitä voidaan muokata yrityksen tarpeisiin sopivaksi. Valmis lomalaskentatapa voidaan myös kopioida toisesta yrityksestä. Jokaiselle palkansaajalle asetetaan tarvittavat lomalaskentatavat, joten lomalaskentatapa ei ole riippuvainen palkkamallista johon palkansaaja kuuluu.
Palkat > Asetukset > Lomalaskennan asetukset > Lomalaskentatavat > Lisää uusi lomalaskentatapa
Netvisorin valmiista lomalaskentatavoista on valittavissa:
- Kuukausipalkkalaisten lomalaskenta
- Keskipäiväansio tuntipalkoista (KPA) 2 krt / kk
- Prosenttiperusteinen lomalaskenta
- Keskituntiansio (LomaKTA) palkkajakso 2 krt / kk
- Lomakorvaus jokaisessa palkkajaksossa
- Keskipäiväansio provisiopalkasta (KPA)
- Kunnallinen lomalaskenta
- Keskituntiansio (LomaKTA) palkkajakso kuukausi
- Yks. sos. kuukausipalkkaisten lomalaskenta lisistä
Lomalaskentatavasta klikkaamalla aukeaa tarkempi kuvaus lomalaskentatavan käytöstä.
Lomalaskentatavat näytetään taulukossa jaoteltuna laskentatavan tyypin mukaan. Lomalaskentatavan nimestä voidaan porautua kunkin Lomalaskentatavan sisältöön ja kaavoihin.
Asetettavissa palkansaajalle -sarakkeesta nähdään, onko lomalaskentatapa jo lisättävissä palkansaajalle. Jos laskentatavan lisääminen on vielä kesken, näkyy sen tilana "Keskeneräinen".
Liitetyt palkansaajat -sarakkeesta nähdään, kuinka monella palkansaajalla kyseinen lomalaskentatapa on käytössä.
Uuden lomalaskentatavan lisääminen yritykselle
Uuden lomalaskentatavan voi lisätä kopioimalla lomalaskentatavanpohjan tai kopioimalla toisessa hallinnoimassasi yrityksessä olemassa olevan lomalaskentatavan. Lue tarkempi ohjeistus Uuden lomalaskentatavan lisäämisestä.
Lomalaskentatavan asettaminen palkansaajille
Lomalaskentatavan voi lisätä palkansaajalle Palkansaajan perustiedoista tai Lomaoikeuden hallinnasta.
Palkansaajan perustiedoissa kohdassa "Vuosilomatiedot" määritellään palkansaajakohtaisesti loma-asetukset.
Lomaoikeuden hallinnassa voidaan asettaa ja poistaa loma-asetuksia massatoiminnoilla usealle palkansaajalle kerrallaan.
Lomalaskennan palkkalajien liittäminen rahapalkan -kaavaan.
Kun palkansaajalle on lisätty lomalaskentatapa, suosittelemme, että palkkalajit "Lomapalkka (lomalaskentatavan nimi)" ja "Lomaraha (lomalaskentatavan nimi)" ovat mukana Rahapalkan kaavassa.
Palkat > Palkanlaskenta > Palkkamallien hallinta > Valitse palkkamallin kohdalta "Kaavat" -painikkeesta > Laskennalliset > Rahapalkka > Muokkaa
Tarvittaessa voit lisätä palkkalajit Rahapalkan kaavaan vihreästä plus (+) merkistä kaavan lopusta.
Mikäli palkkalajit ovat mukana palkkamallilla, palkkalajit näkyvät myös "Lomat ja poissaolot" -ryhmässä palkkalajien kaavat -välilehdellä.
Käyttöoikeudet
Lomalaskentatavat-näkymään vaaditaan Palkanlaskennan toimintokohtaisista oikeuksista luku- tai muokkausoikeus kohtaan Hallinta > Palkkamallit, -lajit ja lomalaskentatavat. Lisäksi sivulle pääsyyn vaaditaan Palkanlaskija-rooli (P).
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback