Tilintarkastajan oikeudet

 Jotta tilintarkastaja pääsee tekemään tarvittavat toimenpiteet Netvisorissa, annetaan hänelle käyttäjäoikeuksia seuraavasti: 

Palvelunhallinta > Käyttäjät ja Roolit

  • Accounting: Selausoikeus + Tilintarkastaja -rooli

  •  Palkanlaskenta: Selausoikeus + Palkanlaskija-rooli (P) (mikäli yrityksessä on käytössä Netvisor HRM)

Palvelunhallinta > Tilikausiarkiston oikeudet

  • Oikeus tilikausiarkistonäkymään 

  •  Oikeus tilinpäätöksen statushallintaan (tilinpäätöksen vahvistamiseen) 

Tilintarkastajan voi lisätä ja poistaa KH (käyttäjähallitsija) tai TPK (tilitoimiston pääkäyttäjä) oikeuksin. Mikäli yrityksessä on käytössä Netvisor HRM, niin tilintarkastajan lisäämiseksi vaaditaan joko KH+pääkäyttäjä tai TPK-käyttöoikeudet. Lisäksi oikeudet voidaan poikkeustapauksissa lisätä tuen kautta, pyyntö tarvitaan kirjallisesti.

Tilintarkastajan perusyrityksenä tulee olla Netvisor Tilintarkastajat, jotta tilintarkastaja voidaan myöhemmin lisätä ongelmitta muihinkin yrityksiin tilintarkastajaksi. Mikäli tilintarkastajan lisäämisen jälkeen tilintarkastajan perusyrityksenä on jokin muu kuin Netvisor Tilintarkastajat, olettehan yhteydessä Netvisor asiakastukeen perusyrityksen korjausta varten. 

Tilintarkastajan oikeuksien poistaminen ja veloitusperiaatteet

Tilintarkastajista veloitetaan valtuutusmaksu niin pitkään, kun tarkastajalla on oikeudet yritykseen. Jotta laskutus katkeaa, tulee käyttäjä poistaa kokonaan yrityksestä: pelkät "ei oikeutta"-oikeudet eivät katkaise veloitusta. 

On myös mahdollista määritellä tilintarkastajan tunnuksiin voimassaoloaika yrityskohtaisesti, tällöin tilintarkastajien veloitus katkeaa voimassaoloajan umpeutuessa. Kuitenkin tilintarkastajien perusyrityksen on oltava Netvisor -tilintarkastajissa, jotta tämä toimii. Veloitus katkeaa voimassaoloajan kuukauden lopussa. Esimerkiksi jos voimassaoloaika päättyy 20.3, niin veloitus tulee vielä maaliskuusta, muttei enää huhtikuusta.

Verotarkastajan oikeudet

Verotarkastajan oikeudet lisätään Netvisor asiakastuen toimesta. Prosessi menee seuraavasti:

  1. Verotarkastaja on yhteydessä tarkastettavaan yritykseen ja toimittaa Määräys verovalvontatoimenpiteestä -lomakkeen yritykseen.
  2. Tarkastettavan yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö on yhteydessä Netvisor asiakastukeen ja toimittaa Määräys verovalvontatoimenpiteestä -lomakkeen asiakaspalveluun.
  3. Tiedot saatuamme, verotarkastajat voidaan lisätä Netvisor asiakastuen toimesta yrityksen ympäristöön tarvittavilla käyttöoikeuksilla. Mikäli verotarkastajan tunnistaminen ei ole mahdollista, tulee verotarkastajan olla tukeen yhteydessä. (Näistä tilanteista viestistään asiakkaalle erikseen.)
  4. Lopuksi kuittaamme Netvisor asiakastuesta verotarkastajille, että heidät on nyt lisätty yrityksen Netvisoriin tarvittavilla oikeuksilla.

Mikäli verotarkastaja ei halua luovuttaa henkilötunnustaan Netvisor Helpdeskille käyttäjätunnuksen perustamista varten, voidaan verotarkastajalle näyttää ja tulostaa raportteja järjestelmästä esimerkiksi yrityksen kirjanpitäjän toimesta.

Verotarkastajalle asetetaan seuraavat oikeudet:

Palvelunhallinta > Käyttäjät ja Roolit

  • Accounting: Selausoikeus
  • Palkanlaskenta: Selausoikeus + Palkanlaskija-rooli (mikäli yrityksessä on käytössä Netvisor HRM) 

Palvelunhallinta > Tilikausiarkiston oikeudet

  • Oikeus tilikausiarkistonäkymään

Verotarkastajan perusyrityksenä tulee olla Netvisor Verotarkastajat, jotta verotarkastaja voidaan myöhemmin lisätä ongelmitta muihinkin yrityksiin verotarkastajaksi. Tällä varmistetaan myös, ettei verotarkastajan henkilötunnus näy muille yrityksen käyttäjille. Mikäli verotarkastajan perusyrityksenä on jokin muu kuin Netvisor Verotarkastajat, olettehan välittömästi yhteydessä Netvisor asiakastukeen perusyrityksen korjausta varten. 



Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Sorry we couldn't be helpful. Help us improve this article with your feedback.