Denna guide täcker användningen av OP Laskulaina-tjänsten, dess funktionsprinciper, bokföringshantering samt hantering av olika situationer, såsom fakturabetalning och uppsägning av tjänsten.

INNEHÅLL

OP Laskulaina är en helt digital finansieringstjänst som fungerar som en del av Netvisor-tjänsten. OP Laskulaina ansöks via Netvisor, varefter den automatiskt är tillgänglig för dig – precis när du behöver den. Dina kundfordringar fungerar som säkerhet för OP Laskulaina. Det belopp som kan lyftas baseras på öppna inhemska B2B och/eller B2C kundfordringar. Alla inhemska eurobelopp B2B och/eller B2C-försäljningsfakturor och eventuella beställningar som skickas efter att tjänsten har aktiverats skickas till tjänsteleverantören (efter aktiveringen skickas ej skickade fakturor/beställningar, redan befintliga öppna fakturor överförs inte). Fordringarna överförs till OP Laskulaina när fakturan skickas och en bokföringsverifikation skapas för fakturan. (Även lokal utskrift överför fordringarna till OP Laskulaina.)

Med hjälp av tjänsten kan du enkelt finansiera din verksamhet. Du ser det maximala kreditbeloppet i Netvisor-tjänsten och kan överföra krediten till ditt eget konto direkt via Netvisor. Aktivering av OP Laskulaina kräver inte ett befintligt avtal med OP, utan tjänsten är öppen för kunder hos alla finska banker. Tjänsten fungerar med vilket som helst Netvisor-paket. Mer information om OP Laskulaina finns på: https://op-laskulaina.fi/

Käyttöönotto

För att använda tjänsten krävs att minst bokförings- och försäljningsmodulerna i Netvisor-tjänsterna är aktiverade och att användaren har någon av följande användarrättigheter: Användaradministratör (KH), Redovisningsbyråns huvudadministratör (TPK), Företagets huvudadministratör, Företagsanvändarprofil eller Alla rättigheter-profil.

Factoring-tjänster kan inte användas samtidigt med OP Laskulaina-tjänsten, så de måste stängas innan tjänsten öppnas.  

Tjänsten startas från Netvisor Store och programvaran hjälper till i olika steg av aktiveringen:

  1. Välj "Ota käyttöön"
  2. I det öppnade fönstret visas finansieringsbeslutet
  3. Ange de deltagande kunderna: B2B och/eller B2C
  4. Ange det använda bankkontot
  5. Gå till OP Laskulaina-aktiveringen
  6. Fyll i sökandens/undertecknarens uppgifter
  7. Fyll i företagets uppgifter
  8. Underteckna avtalet. OP Laskulaina finansieringsavtalet kan undertecknas med nätbankskoder eller mobilcertifikat från alla finska banker.

Efter undertecknandet kan du stänga aktiveringen.

Efter att avtalet har ingåtts finns OP Laskulaina i widgeten på Netvisors startsida, där du kan starta tjänsten med knappen "Käynnistä palvelu".



Reklamwidgeten, det vill säga när OP Laskulaina ännu inte har aktiverats i företaget, visas för alla användare. Reklamwidgetens "Hae rahoitusta"-knapp visas endast för de användarrättigheter som kan aktivera OP Laskulaina. När OP Laskulaina är i bruk visas widgeten endast för de användarrättigheter som kan aktivera tjänsten. Om widgeten har tagits bort kan den återaktiveras genom att redigera startvyn (höger sida av sidan) och söka efter widgeten i "widget-galleriet". När alla steg i tjänstens aktivering har slutförts framgångsrikt och nya kundfordringar har skapats, aktiveras knappen "Nosta lainaa". Genom att klicka på den kan du välja det belopp som ska lyftas. Lånet överförs till kontot beroende på bank 1-3 bankdagar. Genom inställningarna i OP Laskulaina-widgeten är det möjligt att hantera villkoren för krediten under tjänstens användning. I inställningarna kan du ange om tjänsten också ska användas för privatkunder (B2C).

Om det uppstår frågor om lånebeloppet bör du kontakta Osuuspankki direkt på asiakaspalvelu@op-laskulaina.fi 


Obs! Om det bankkonto som är kopplat till tjänsten ändras, bör detta meddelas via e-post till asiakaspalvelu@op-laskulaina.fi och kopiera tuki.netvisor@visma.com. Vi gör sedan de nödvändiga ändringarna i Netvisors tjänsteinställningar.

Toimintaperiaatteet

För försäljningsfakturan skapas en överföringsklausul för kundernas betalningar samt tjänsteleverantörens kreditkonto, som skapas i Netvisor i samband med tjänstens aktivering. Om kunden betalar fakturan direkt till företagets konto eller om betalningen bokförs manuellt från företagets konto utan att den tidigare har gått via OP Laskulaina, skickas automatiskt information till OP Laskulaina om att en direktbetalning har skett. Direktbetalningsmeddelandet skickas för alla inhemska B2B (och valfritt även B2C) försäljningsfakturor som gjorts efter aktiveringen och som inte har gått via OP Laskulaina. Från OP Laskulaina-widgetens inställningar på startsidan kan B2B/B2C-valen ändras under användningen. Vi rekommenderar att du alltid kontaktar OP Laskulaina direkt angående eventuella direktbetalningar på asiakaspalvelu@op-laskulaina.fi. 

När du har aktiverat tjänsten, styrs alla företagets inhemska, eurobelopp B2B-kundfordringar (och valfritt även B2C-kundfordringar) till OP:s kreditkonto tills tjänsten sägs upp. Om företaget använder orderhantering, skickas även beställningar till OP Laskulaina för information, eftersom beställningar kan ha förskottsbetalning (OBS! Även vid lokal utskrift skickas beställningar till OP Laskulaina för information). Alla inhemska eurobelopp B2B och/eller B2C-försäljningsfakturor och eventuella beställningar som skickas efter aktiveringen skickas till tjänsteleverantören. Observera att om fakturor betalas förbi OP:s kreditkonto kan OP Laskulaina-tjänsten stängas. OP Laskulaina-tjänsten fungerar inte i situationer där fakturor skickas till kunder från andra ställen än Netvisor. Om B2C-försäljningsfakturor är inkluderade, observera att fakturor till privatkunder inte kan skickas som konsument-e-fakturor (e-fakturor) utan måste levereras till kunden med en annan leveransmetod. Kreditfakturor överförs till OP med en dags fördröjning när kreditfakturan har matchats mot debetfakturan. Kreditfakturor ska skapas från den ursprungliga fakturan via Försäljningsfakturans funktioner > Skapa kreditfaktura, så att OP Laskulainas kontonummer visas på kreditfakturan. Om en OP Laskulaina-försäljningsfaktura krediteras och en betalning redan har matchats mot den, är det möjligt i Netvisor att avbryta matchningen av betalningen och matcha den mot en ny faktura. Obs! Vid ommatchning, välj OP Laskulainas konto och redigera den skapade MS-verifikationen så att den liknar de automatiskt skapade verifikationerna från OP Laskulainas virtuella kontoutdrag (du kan se ett exempel på verifikationen på OP Laskulainas kontoutdrag). Företaget bör alltid kontakta OP Laskulaina i sådana ommatchningssituationer för att komma överens om detta är rätt tillvägagångssätt för företagets situation.

Om en beställning har skickats till OP Laskulaina kan den inte längre tas bort. Om denna beställning inte är avsedd att faktureras och den ska tas bort från vyn, måste beställningen arkiveras.

När OP Laskulaina har aktiverats och lånet har lyfts, visas OP Laskulainas bankkonto som standard på fakturan. Det är också bra att ha ett av företagets egna bankkonton synligt på fakturaformuläret. Detta konto går inte via OP Laskulainas material, men om du till exempel vill skicka en kreditfaktura som e-faktura, måste ett av företagets egna bankkonton vara synligt. Annars kommer meddelandet att fastna i ett fel.

Netvisor hämtar OP Laskulainas virtuella kontoutdrag varje dag och om det finns transaktioner, visas det i Netvisors kontoutdrag. Det tas ingen avgift för hämtningen av kontoutdraget varken från Netvisor eller Osuuspankki. OP Laskulainas syfte är att vara en så realtidsbaserad tjänst som möjligt, vilket är anledningen till att kontoutdraget alltid skapas efter transaktionsdagarna. Det är inte möjligt att påverka kontoutdragsintervallet för OP Laskulaina.

För att kunna skicka fakturor till OP Laskulaina måste Y-tunnus finnas på kundkortet i rätt format (1234567-8). Om en faktura som skickats som e-faktura returneras med ett fel på grund av felaktig adressinformation, måste kundens aktuella e-faktureringsinformation korrigeras på kundkortet och fakturan skickas igen.

Användningen av Netvisor-tjänsten debiteras enligt den gällande prislistan. OP Laskulaina-avtalet ingås med OP, så OP bestämmer den aktuella räntan på lånet. Du hittar mer information om prissättningen av OP Laskulaina på sidan OP Laskulainan korko och Onko OP Laskulaina maksullinen

Uppsägning av tjänsten kräver att lånet är helt återbetalt. Du ser det återstående lånebeloppet i Netvisor-tjänsten. Om Netvisor-programvaran ska stängas och det finns kvar OP Laskulaina, måste du först kontakta Osuuspankki om detta och komma överens med dem. Vid stängning av OP Laskulaina raderas inga bokföringsuppgifter, inklusive OP:s virtuella konto, det vill säga redan mottagna kontoutdrag förblir i företagets miljö under "Poistetut"-valet i kontoutdragen.  

Kirjanpidon tilit ja tositelaji

Följande konton används vid bokföring av transaktioner i OP Laskulaina-tjänsten:

Befintliga konton i standardkontoplanen:
1701 Kundfordringar
1995 Pengar på väg
1910 Bankkonto

Nya konton som skapas vid aktivering av tjänsten:
1946 OP Laskulaina virtuellt bankkonto
2843 OP Laskulaina mellanliggande konto
2842 OP Laskulaina
9553 OP Laskulaina räntekonto

Systemet använder verifikationstypen RA Finansieringstjänster vid bokföring av transaktioner.

OP Laskulaina -palvelun kirjausesimerkit

Vid aktivering av OP Laskulaina-tjänsten anges OP:s bankkonto som betalningsinformation på försäljningsfakturan. Försäljningstransaktionen bokförs som vanligt, men betalningsinformationen är OP:s kontouppgifter. Om en "tillfällig kund" används, observera att OP:s kontouppgifter inte uppdateras automatiskt i betalningsinformationen.

I detta exempel har försäljningstransaktionerna bokförts som vanligt i kundfordringar och försäljning. På försäljningsfakturorna visas OP:s bankkonto som betalningsinformation. I exemplet har försäljning på 124,00 euro bokförts för Asiakasyhtiö Oy. Därefter skapas ett lån som kan lyftas enligt avtalet.


Laskulaina-widgeten uppdateras i bakgrunden inom en timme och då uppdateras också det belopp som kan lyftas. 


Lainan nosto OP Laskulainasta

Systemet bokför en verifikation för låneuttaget där det uttagna beloppet visas i kommande pengar och skulder på OP Laskulainas mellanliggande konto.

Lainan nosto näkyy yrityksen pankkitilillä

När det uttagna lånet anländer till företagets bankkonto, löser systemet upp den mellanliggande bokföringen för det låneuttaget och bokför uttaget på företagets bankkonto samt på det faktiska OP Laskulaina-kontot.

Asiakas maksaa myyntilaskusta suorituksen OP:n tilille

På OP:s så kallade virtuella konto visas förutom kundens betalning även det belopp som använts för amortering och ränta på lånet. Resten av kundens betalning anländer senare till företagets bankkonto som en referensbetalning.

Lainan lyhennys

Amorteringen av lånet tas direkt från kommande betalningar av kundfordringar. Systemet bokför amorteringen enligt OP:s virtuella kontoutdrag från OP Laskulaina-skuldkontot och motsvarande belopp som betalning från kundfordringarna. Bokföringen sker automatiskt av systemet på den relaterade försäljningsfakturan.

Lainan korko

Även räntekostnaden för lånet tas från betalningarna av kundfordringar enligt OP:s virtuella kontoutdrag. Räntan bokförs på OP Laskulaina räntekonto. Bokföringen sker automatiskt av systemet.

Suorituksen loppuosa 

Resten av betalningen från kundens betalning av kundfordringen till OP överförs till företagets bankkonto som en referensbetalning. Ur systemets synvinkel är resten av betalningen en så kallad delbetalning och därför måste det säkerställas i Försäljningsgrunddata att delbetalningar är aktiverade (Försäljning - Grunddata och inställningar - Försäljningsgrunddata - Aktivera delbetalningar som standard). Om försäljningsfakturan importeras via gränssnittet måste mottagandet av delbetalningar vara tillåtet i försäljningsfakturans meddelandeelement "expectpartialpayments". 

Kassavirtaennuste

Kassaflödesprognosen som beskriver lånebeloppet och betalningsinformationen finns i OP Laskulaina-widgeten.

Kassaflödesprognosen kan ses baserat på förfallodagar eller betalningstider.

Tilanteita, jolloin lasku ei lähde OP Laskulainaan

  • En tillfällig kund (TEMP) har använts på fakturan
  • Fakturan är i en annan valuta än euro
  • Kundens land är annat än Finland
  • Fakturan är intern inom koncernen (om det fakturerande företaget är en koncern och faktureringskunden har markerats som ett koncernföretag på kundkortet under Koncernföretag)
  • Fakturan importeras från gränssnittet i öppet läge
  • Fakturans förfallodag är "idag" eller i det förflutna
  • Kundens Y-tunnus är inte i rätt format, det måste vara formellt korrekt och får inte vara i VAT-format. 
  • Fakturans mottagare är en privatkund (om B2C-valet inte har inkluderats).
  • Fakturan har redan skickats innan OP Laskulaina aktiverades. Eller fakturan har redan en verifikation innan OP Laskulaina-tjänsten aktiverades.
  • Kreditfakturan har importerats från integrationsgränssnittet. Kreditfakturor ska skapas från den ursprungliga fakturan via Försäljningsfakturans funktioner > Skapa kreditfaktura, så att OP Laskulainas kontonummer visas på kreditfakturan och informationen om kreditfakturan överförs till OP.

Om fakturan inte skickades av någon av ovanstående anledningar och den absolut måste inkluderas i OP Laskulaina-tjänsten, bör en kreditfaktura skapas för fakturan och matchas mot den ursprungliga fakturan och en ny faktura skapas.

OP Laskulainaan lähetetty lasku palautuu virheessä

På en faktura som skickats till OP Laskulaina är funktionen "Peruuta lasku" inte tillgänglig eftersom fakturan redan har skickats som grund för krediten till OP. 


I ett sådant fall, om fakturan behöver korrigeras, måste den felaktiga fakturan krediteras och en ny faktura skapas med korrigerade uppgifter.

OP Laskulaina ja luottotappio

En manuell bokföring av kreditförlust måste göras för fakturan, det vill säga öppna fakturan och försäljningsfakturans funktioner > Lägg till betalning och välj hanteringsmetoden kreditförlust. Det är också bra att skicka information om detta till asiakaspalvelu@op-laskulaina.fi.

Om en inkassotjänst (Duetto eller Intrum) används samtidigt, skickas ingen information om kreditförlustbokföringen till inkassoföretaget, så om detta används, bör du också kontakta inkassoföretaget. Inkassoprocessen fortsätter normalt i annat fall.

Palvelun irtisanominen

OP Laskulaina kan avaktiveras via Netvisor Store. Klicka på OP Laskulaina under "i bruk"-knappen och ett nytt fönster öppnas. Där kan du klicka på "säg upp tjänsten". 

Obs! Tjänsten stängs först när skulden är helt återbetald och fakturorna som skickats till tjänsten som säkerhet för lånet har hanterats. Du kan se tjänstens stängningsstatus i OP Laskulaina-widgeten. Efter stängningen är det möjligt att ansöka om ett nytt OP Laskulaina-tjänsteavtal. 

Laskun suoritus ei kohdistu laskuun automaattisesti, vaikka viite täsmää.

Detta kan bero på två saker.

1. Om fakturan har skapats manuellt, kontrollera försäljningsgrunddata och inställningar och där försäljningsgrunddata, att alternativet "aktivera delbetalningar som standard" är valt. Detta måste vara valt redan innan fakturan skapas för att detta ska fungera för den aktuella fakturans betalning. 

2. Om fakturan har skapats via gränssnittet, måste värdet 1 komma i expectpartialpayments-fältet i fakturameddelandet. 


https://support.netvisor.fi/fi/support/solutions/articles/77000554152-myyntilaskun-tai-tilauksen-tuonti-salesinvoice-nv


Tiliote on jäänyt puuttumaan OP Laskulainasta

Från OP Laskulaina kan kontoutdrag hämtas retroaktivt för de senaste 7 dagarna. Om det saknade kontoutdraget är äldre än detta, måste betalningsinformationen för de saknade dagarna begäras från OP på asiakaspalvelu@op-laskulaina.fi och dessa måste bokföras manuellt på de fakturor som detta gäller. 

Nyckelord: OP Laskulaina, finansieringstjänster, försäljningsfakturor, aktivering, låneuttag, uppsägning.




This article has been translated using an AI-based translation tool.

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.