I denna guide behandlas hur en redovisningsbyrå kan vidarefakturera Netvisors faktura till sina kunder. Vidarefakturering kräver användning av leverantörsreskontra och kundreskontra, mottagning av e-faktura och vissa användarrättigheter.

INNEHÅLL

Vidarefakturering för redovisningsbyrån kan aktiveras för önskade personer av Netvisors kundtjänst. Detta gör det möjligt att vidarefakturera Netvisors faktura till redovisningsbyråns kunder. Vidarefakturering av Netvisors kostnader kräver att leverantörsreskontra och kundreskontra är aktiverade i redovisningsbyråns företag. Detta ingår i alla paketversioner. Netvisors faktura måste också tas emot som e-faktura. Dessutom måste vidarefaktureraren ha minst rättigheter att granska redovisningsbyråns leverantörsfakturor. Netvisor-produkterna körs in i företaget av redovisningsbyrån. 

Obs. Vidarefakturering för redovisningsbyrån fungerar inte om Visma Solutions Netvisors faktura har ett automatiseringsregel som ändrar fakturans radinformation. Samma problem uppstår också om ett externt program behandlar fakturan och ändrar fakturans radinformation från originalet.

Vidarefakturering

Vidarefakturering startas genom att öppna Netvisor Oy:s redovisningsbyråfaktura från leverantörsreskontravy. Leverantörsfakturan måste vara i obearbetat tillstånd innan vidarefakturering. Från knappen "Ostolaskujen toiminnot" väljs alternativet "Jälleenlaskutus". Om detta alternativ inte syns har du inte rätt till vidarefakturering eller granskarrättigheter.


Systemet jämför fakturan och kundkortet med varandra och specificerar de fakturerbara tjänsterna per företag. Om företaget visas i rött i "Jälleenlaskutus"-vyn måste kundkortet kontrolleras för organisationsnumret. Organisationsnumret måste matcha mellan kundkortet och fakturan. När korrigeringen har gjorts kan denna funktion startas om. Om produktlinjen visas i rött i vyn måste den aktuella produkten läggas till i produktlistan. Då måste produktkoden och produktens benämning matcha produkten på Netvisors faktura.

Obs. Priserna nedan är inte de priser som kommer att bildas på försäljningsfakturan, utan det momsbelagda priset på Netvisors faktura för den aktuella produkten. 

Obs. Om det finns många kunder är det rekommenderat att fakturera detta i mindre delar. Valet nedan visas om antalet fakturarader är över 500.



Fakturadatum: Datumet för vilket försäljningsfakturan skapas.

Förfallodatum: Fakturan får som standard förfallodatum enligt kundens standardbetalningsvillkor. Om kunden inte har ett standardbetalningsvillkor, blir förfallodatumet det datum som anges i vidarefaktureringens förfallodatumfält. 

Text före fakturarader: Fältet kan användas för att skriva information som kommer att synas på beställningar/fakturor. Texten före och efter fakturaraderna -fälten rymmer 500 tecken per fält. Informationen på fakturan bildas alltid baserat på den information som matats in i vidarefaktureringsverktyget och hämtas inte från företagets eller kundens standardtexter. Om fältet lämnas tomt bildas en tom Text före fakturarader -information på fakturorna.

Text efter fakturarader: Fältet kan användas för att skriva information som kommer att synas på beställningar/fakturor. Texten före och efter fakturaraderna -fälten rymmer 500 tecken per fält. Informationen på fakturan bildas alltid baserat på den information som matats in i vidarefaktureringsverktyget och hämtas inte från företagets eller kundens standardtexter. Om fältet lämnas tomt bildas en tom Text efter fakturarader -information på fakturorna. 

"Kohde:"-rullgardinsmenyn kan användas för att välja om vidarefaktureringen ska göras som faktura eller beställning i kundreskontran.

Beställning kräver Professional eller Premium-paketet om man vill vidarefakturera som beställningar.

Kundens standardredovisningsobjekt som förs över till försäljningsfakturan: Om redovisningsobjekt har aktiverats i företaget från redovisningsobjektens hantering och det har valts radbaserad hantering av redovisningsobjekt i försäljningsinställningarna. Därefter kan önskad rubrik väljas bakom kunden i redovisningsobjektens hantering, vilket gör det möjligt att välja önskat redovisningsobjekt bakom kunden. Nu kan man med detta val av Kundens standardredovisningsobjekt som förs över till försäljningsfakturan ta ställning till om detta redovisningsobjekt ska hämtas från kundens tilläggsinformation för den kommande försäljningsfakturan. 

Spara saknade kunder som redovisningsobjekt till nästa rubrik: Detta skapar ett redovisningsobjekt från kundens namn under den valda redovisningsobjektrubriken. Här måste man komma ihåg att om detta väljs och man högre upp väljer det redovisningsobjekt som ska föras över till försäljningsfakturan och dessa båda är under samma rubrik, så kommer detta val av Spara saknade kunder som redovisningsobjekt att skriva över det redovisningsobjekt som finns bakom kunden och fakturan kommer att få kundens namn som redovisningsobjekt.

Spara objekt även på leverantörsfakturarader: Valet uppdaterar redovisningsobjektet på leverantörsfakturans konteringsrad till kundens namn, då måste rubriken vara vald högre upp.

När nödvändig information har matats in, tryck på "Laskuta" -knappen. Detta skapar fakturorna i kundreskontran. Fakturorna går till oskickat -läge och vid behov kan fakturorna fortfarande redigeras på kundreskontrans sida innan de skickas.

Vidarefakturering kan köras obegränsat antal gånger per leverantörsfaktura, så om det uppstår fel, ta bort de felaktiga fakturorna, korrigera inställningarna vid behov och vidarefakturera igen.

Vidarefakturering av paketprissättning

Vidarefakturering av Netvisors kostnader för kunder med paketprissättning kräver att produkterna på Visma Solutions Oy:s faktura finns med samma produktkoder i redovisningsbyråns Netvisors produktregister. För paketprissättning är produkterna olika än i "gamla" avsnitt/funktionsbaserad prissättning. De nya produkterna för paketprissättning måste därför läggas till i redovisningsbyråns produktregister. 

Skillnader mellan vidarefakturering av paketprissättning och "gammal" avsnitt/funktionsbaserad prissättning:

1. Vidarefakturering av paketprissättning identifierar produkterna baserat på produktkoden. Vidarefakturering av "gammal" avsnitt/funktionsbaserad prissättning använder produktens benämning som matchande faktor. De nya produkterna för paketprissättning måste vara tillagda i redovisningsbyråns produktregister innan vidarefakturering görs för att vidarefaktureringen ska fungera för paketen! OBS! Om ni har ändrat produktkoderna för "gammal" avsnitt/funktionsbaserad prissättning så att ni har lagt till produktkoden på Visma Solutions Oy:s faktura i början av ert produktregister med "NV-" tecken, ändra koderna för befintliga produkter så att de skiljer sig från produktkoderna för paketprissättning. Annars kommer vidarefaktureringsverktyget inte att kunna matcha produkterna för paketprissättning och avsnitt/funktionsbaserad prissättning korrekt när vidarefakturering görs.

2. En kund med paketprissättning och produkterna för paketprissättning behöver inte läggas till i Netvisor i en prisgrupp och prisfaktorer behöver inte definieras alls. Vidarefaktureringsverktyget skapar den produktlinje som ska faktureras från slutkunden med priset på Visma Solutions Oy:s faktura när kunden och produkten inte tillhör en prisgrupp.
OBS! Om vidarefakturering av Visma Solutions tjänstefakturor flyttas till Valueframe, måste prisfaktorer användas i detta fall. Se mer detaljerad instruktion här.

3. Återförsäljningsprovisionen för redovisningsbyrån betalas på ett annat sätt för kunder med paketprissättning än för avsnitt/funktionsbaserad prissättning. För kunder med paketprissättning skickas en separat kreditfaktura för återförsäljningsprovisionen till redovisningsbyrån varje månad. Denna kreditfaktura vidarefaktureras inte till slutkunder. Återförsäljningsprovisionsfakturan ska också användas som delbetalning för den aktuella månadens paketprissättningsfaktura. Krediter som tillhör slutkunden hanteras på nästa paketprissättningsfaktura på samma sätt som det har gjorts för avsnitt/funktionsbaserad prissättning.

Från och med 1.3.2019 får redovisningsbyrån tre fakturor varje månad relaterade till slutkundernas Netvisor-kostnader, om redovisningsbyrån har slutkunder både i avsnitt/funktionsbaserad prissättning och paketprissättning. Dessa fakturor är:

Faktura för kunder i avsnitt/funktionsbaserad prissättning med redovisningsbyråpriser -> denna faktura vidarefaktureras till slutkunder med tillägg av marginaler (dvs. kunder och produkter med marginal måste tillhöra prisgruppen för att marginalen ska läggas till på slutkundens faktura)

Faktura för kunder i paketprissättning -> vidarefaktureras som den är till slutkunder (dvs. kunder och produkter läggs inte till i prisgrupper)

Vidarefaktureringsprovisionsfaktura -> vidarefaktureras inte till slutkunder.

Bifogat är de produkter som används av Netvisor

Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.