Den här guiden förklarar hur du hanterar inkassokostnader, inkassotexter samt manuell redigering av fakturastatus. Du lär dig också hur man hanterar en betalning som gjorts inklusive inkassokostnader.
Inkassokostnadens belopp
Inkassokostnadens belopp ställs in för varje företag i Försäljningsgrunddata (Sales > Settings > Basic information and settings). Detta belopp används vid skapandet av inkassoförslag.
Inkassotexter
Inkassotexter hanteras i de tidigare nämnda Försäljningsgrunddata, via länken "Inkassotexter". Texter kan redigeras fritt, men i rutorna "Betalningspåminnelse" och "Betalningsanmärkning" finns två kommandon som måste lämnas kvar i inkassotexterna för att systemet ska fungera korrekt (de kan dock flyttas om så önskas). Kommandona är:
[datum för senaste referensmaterial] och [påminnelsedatum + 4 arbetsdagar]. Dessa får inte ändras, inte ens mellanslag, annars går kommandot sönder och texten skrivs ut som den är på fakturan.
För inkassorutan ska följande texter tas bort och ersättas med korrekta uppgifter (utan hakparenteser): [Inkassobyrå], [Person], [E-post], [Telefon], [Telefax].
Inkassotexter på engelska och svenska måste redigeras till önskad form.
Ändra fakturastatus manuellt
Fakturastatus kan vid behov ändras manuellt, till exempel i en situation där en betalningspåminnelse inte borde ha skrivits ut, utan fakturan som faktura, utan inkassotexter. Statusen ändras via fakturalistan: lista de önskade fakturorna, välj från fakturans funktionsknapp "Uppdatera status" och ändra till önskad status för fakturan.
Obs! Fakturastatus får inte ändras till "Betald" om fakturan inte faktiskt har betalats (dvs. om ingen betalning har registrerats för fakturan). Fakturastatus ändras till betald när en betalning registreras som täcker hela fakturans fordran.
Om en förfallen faktura inte ska behandlas som förfallen, kan du välja "Behandla förfallna"- knappen och välja "Behandla som fakturor".
Påminnelse om förfallen faktura
Betalningspåminnelser skapas från förfallna fakturor via försäljningsreskontra-vyn. Från "Förfallen", kryssa i de önskade fakturorna (eller välj alla) och välj från botten av sidan "Behandla förfallna"-knappen "Behandla förfallna i Netvisor". När den förfallna fakturan har skrivits ut/skickats, flyttas den till "Påminnt".
En faktura, eller flera, kan också flyttas till Amili inkassotjänst via knappen "Behandla förfallna" och härifrån "Flytta till Amili inkassotjänst".
Anmärkning om påminnt faktura
Betalningsanmärkningar skapas från fakturor som har fått betalningspåminnelser via försäljningsreskontra-vyn. Från "Påminnt", kryssa i de önskade fakturorna (eller välj alla) och välj från botten av sidan "Behandla förfallna"-knappen "Behandla förfallna i Netvisor". När fakturan med betalningspåminnelse har skrivits ut/skickats, flyttas den till "Anmärkt".
En faktura, eller flera, kan också flyttas till Amili inkassotjänst via knappen "Behandla förfallna" och härifrån "Flytta till Amili inkassotjänst".
Inkasso av anmärkt faktura
Inkassobrev skapas från fakturor med betalningsanmärkningar via försäljningsreskontra-vyn. Från "Anmärkt", kryssa i de önskade fakturorna (eller välj alla) och välj från botten av sidan "Behandla förfallna"-knappen "Behandla förfallna i Netvisor". De valda fakturorna skickas antingen som inkassobrev. När fakturan med betalningsanmärkning har skrivits ut/skickats, flyttas den till "Inkasso". Fakturor i denna status kan fortfarande flyttas till Amili inkassotjänst via knappen "Behandla förfallna" och härifrån "Flytta till Amili inkassotjänst".
Fakturering av räntor
Räntefakturor skapas alltid separat i systemet, räntor kan inte läggas till på fakturorna vid utskrift av ovanstående.
Lägga till inkassokostnad på fakturan
Inkassokostnaden läggs aldrig till i fakturans kapital i systemet, utan den skrivs endast ut via inkassoförslaget genom att använda fakturaspecifik inkasso, och den visas som text på fakturan.
Gå till Försäljning > Räntä och indrivning > Indrivning av fakturor.
Hantera betalning gjord inklusive inkassokostnader
I informationsvyn, under "Undantag och anmärkningar" finns "Mottagna referensbetalningar". Öppna denna funktion. En betalning gjord inklusive inkassokostnader visas i listan med en röd anmärkningstext "Betalningen överstiger fakturans xxxx öppna belopp". Klicka på länken "Hantera". Om betalningen har gjorts med rätt referens, bör fakturan visas i hanteringsfönstret. Om fakturan inte visas där, använd sidans sökkriterier och sök efter den aktuella fakturan.
Vid hantering av betalningen måste rätt hanteringssätt väljas, eftersom det betalda beloppet avviker från fakturans öppna belopp. Rätt sätt är "Inkasso". Om inkassofunktionen har använts i systemet, har inkassokostnaden inte lagts till i fakturans kapital. I Netvisor hanteras bokföringen av inkassokostnaden alltid vid hantering av referensen. Om betalningen till exempel innehåller fem euro i inkassokostnader, väljs detta hanteringssätt. Systemet korrigerar både reskontran och bokföringen och bokför inkassokostnaderna som erhållna ränteintäkter i bokföringen.
Överföring av inkasso till partner
Netvisor erbjuder färdiga kanaler till följande inkassotjänster
- Amili inkassotjänst
- Intrum Justitia AB - anmärkning och inkassotjänst
Nyckelord: Inkassokostnader, inkassotexter, fakturastatus, förfallen faktura, Amili inkassotjänst, Intrum Justitia
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback