Den här guiden förklarar hur du hanterar indrivningskostnader, indrivningstexter samt manuell redigering av fakturastatus. Du lär dig också hur man hanterar en betalning som gjorts inklusive indrivningskostnader.
Indrivningskostnadens belopp
Indrivningskostnadens belopp ställs in för varje företag i Försäljningsgrunddata (Försäljning > Inställningar > Basinformation och inställningar). Detta belopp används vid skapandet av indrivningsförslag.
Indrivningstexter
Indrivningstexter hanteras i de tidigare nämnda Försäljningsgrunddata, via länken "Indrivningstexter". Texter kan redigeras fritt, men i rutorna "Betalningspåminnelse" och "Betalningsuppmaning" finns två kommandon som måste lämnas kvar i indrivningstexterna för att systemet ska fungera korrekt (de kan dock flyttas om så önskas). Kommandona är:
[datum för senaste referensmaterial] och [uppmaningsdatum + 4 arbetsdagar]. Texten inom hakparenteserna får inte ändras, det är ett kommando/styrinformation, numret före arbetsdagar kan ändras.
För indrivningsrutan ska följande texter tas bort och ersättas med korrekta uppgifter (utan hakparenteser): [Indrivningsbyrå], [Person], [E-post], [Telefon], [Telefax].
Indrivningstexter på engelska och svenska måste redigeras till önskad form.
Ändra fakturastatus manuellt
Fakturastatus kan vid behov ändras manuellt, till exempel i en situation där en betalningspåminnelse inte borde ha skrivits ut, utan fakturan som faktura, utan indrivningstexter. Statusen ändras via fakturalistan: lista de önskade fakturorna, välj från fakturans funktionsknapp "Uppdatera status" och ändra till önskad status för fakturan.
Obs! Fakturastatus får inte ändras till "Betald" om fakturan inte faktiskt har betalats (dvs. om ingen betalning har registrerats för fakturan). Fakturastatus ändras till betald när en betalning registreras som täcker hela fakturans fordran.
Om en förfallen faktura inte ska behandlas som förfallen, kan du välja "Behandla förfallna"- knappen och välja "Behandla som fakturor".
Påminnelse om förfallen faktura
Betalningspåminnelser skapas från förfallna fakturor via kundreskontravyn. Från "Förfallen", kryssa i de önskade fakturorna (eller välj alla) och välj från botten av sidan "Behandla förfallna"-knappen "Behandla förfallna i Netvisor". När den förfallna fakturan har skrivits ut/skickats, flyttas den till "Påminnt".
En faktura, eller flera, kan också flyttas till Amili indrivningstjänst via knappen "Behandla förfallna" och härifrån "Flytta till Amili indrivningstjänst".
Anmärkning om påminnt faktura
Betalningsuppmaningar skapas från fakturor som har fått betalningspåminnelser via kundreskontravyn. Från "Påminnt", kryssa i de önskade fakturorna (eller välj alla) och välj från botten av sidan "Behandla förfallna"-knappen "Behandla förfallna i Netvisor". När fakturan med betalningspåminnelse har skrivits ut/skickats, flyttas den till "Anmärkt".
En faktura, eller flera, kan också flyttas till Amili indrivningstjänst via knappen "Behandla förfallna" och härifrån "Flytta till Amili indrivningstjänst".
Inkasso av anmärkt faktura
Kravbrev skapas från fakturor med betalningsuppmaningar via kundreskontravyn. Från "Anmärkt", kryssa i de önskade fakturorna (eller välj alla) och välj från botten av sidan "Behandla förfallna"-knappen "Behandla förfallna i Netvisor". De valda fakturorna skickas antingen som kravbrev. När fakturan med betalningsuppmaning har skrivits ut/skickats, flyttas den till "Indrivning". Fakturor i denna status kan fortfarande flyttas till Amili indrivningstjänst via knappen "Behandla förfallna" och härifrån "Flytta till Amili indrivningstjänst".
Fakturering av räntor
Räntefakturor skapas alltid separat i systemet, räntor kan inte läggas till på fakturorna vid utskrift av ovanstående.
Lägga till indrivningskostnad på fakturan
Indrivningskostnaden läggs aldrig till i fakturans kapital i systemet, utan den skrivs endast ut via indrivningsförslaget genom att använda fakturaspecifik indrivning, och den visas som text på fakturan.
Gå till Försäljning > Ränta och indrivning > Indrivning av fakturor.
Hantera betalning gjord inklusive indrivningskostnader
Netvisor tilldelar automatiskt den mottagna betalningen om kunden har betalat med rätt referens hela fakturabeloppet + eventuell indrivningskostnad på fakturan. Här är följande villkor. Först kontrolleras om den inkommande betalningen täcker fakturans öppna belopp + toleransgräns. Om inte, kontrolleras om betalningen täcker öppet belopp + indrivningskostnad. Om inte, måste detta hanteras automatiskt från mottagna referensbetalningar. Nedan finns instruktioner.
I informationsvyn, under "Undantag och anmärkningar" finns "Mottagna referensbetalningar". Öppna denna funktion. En betalning gjord inklusive indrivningskostnader visas i listan med en röd anmärkningstext "Betalningen överstiger fakturans xxxx öppna belopp". Klicka på länken "Hantera". Om betalningen har gjorts med rätt referens, bör fakturan visas i hanteringsfönstret. Om fakturan inte visas där, använd sidans sökkriterier och sök efter den aktuella fakturan.
Vid hantering av betalningen måste rätt hanteringssätt väljas, eftersom det betalda beloppet avviker från fakturans öppna belopp. Rätt sätt är "Indrivning". Om indrivningsfunktionen har använts i systemet, har indrivningskostnaden inte lagts till i fakturans kapital. I Netvisor hanteras bokföringen av indrivningskostnaden alltid vid hantering av referensen. Om betalningen till exempel innehåller fem euro i indrivningskostnader, väljs detta hanteringssätt. Systemet korrigerar både reskontran och bokföringen och bokför indrivningskostnaderna som erhållna ränteintäkter i bokföringen.
Överföring av indrivning till partner
Netvisor erbjuder färdiga kanaler till följande indrivningstjänster
- Amili indrivningstjänst
- Intrum Oy - anmärkning och indrivningstjänst
Nyckelord: Indrivningskostnader, indrivningstexter, fakturastatus, förfallen faktura, Amili indrivningstjänst, Intrum
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback