Den här guiden går igenom hur betalningsbekräftelse fungerar i Netvisor och vilka steg det innehåller. Om man vill att en person inte direkt ska kunna betala företagets inköpsfakturor, kan man införa en betalningsbekräftelsepraxis i företaget. Detta innebär att man definierar hur många personer som måste bekräfta betalningen innan den kan skickas till banken. Vid behov kan man också definiera en person som kan betala inköpsfakturan direkt utan bekräftelsemetod.

INNEHÅLL

Inställningar för betalningsbekräftelse

Du kan komma åt vyn via länken "Inställningar för betalningsbekräftelse" under Försäljning och inköpsreskontra rättigheter. För att kunna definiera dessa rättigheter måste du ha Redovisningsbyråns huvudanvändarroll (TPK) eller företagets huvudanvändarrättigheter samt användaradministratörens KH-rättigheter.

Bekräftelse påverkar också löneutbetalning. För banköverföringar har betalningsbekräftelse ersatts med godkännande av banköverföringar, vilket beskrivs mer här Godkännande och betalning av banköverföringar. Om banköverföringar har en godkännandemetod i bruk, måste banköverföringen godkännas det nödvändiga antalet gånger innan den kan betalas, och denna betalningsbekräftelse har ingen betydelse för det. Banköverföringar använder inte detta, och när banköverföringen har det nödvändiga antalet godkännare, går den till betalning av en person. 

I bilden nedan har det definierats att två bekräftelser krävs. Betalningen skickas från Netvisor till banken först när en annan person har bekräftat fakturan.

Betalningsbekräftelse i praktiken

När bekräftelsen är aktiverad, visas bland annat antalet bekräftelser på öppna inköpsfakturor. I vyn för öppna inköpsfakturor kan du få fram valet "Visa kolumner" och därifrån Fakturans ytterligare information > Betalningsbekräftelser. Därefter klickar du på uppdatera val-knappen. 

I öppna inköpsfakturor visas nu kolumnen för betalningsbekräftelser, och genom att klicka på den kan du se med vilken information och från vilket konto detta ursprungligen bekräftades. I vyn kan du också se hur många som har bekräftat och hur många bekräftelser som behövs för betalningen.

Dessutom finns det i vyn för öppna inköpsfakturor ett val "Visa endast" Fakturor som jag kan betala eller bekräfta. Den listan visar fakturor som kan betalas direkt eller bekräftas. 

När inköpsfakturan förs till betalning för den första bekräftaren, kan han eller hon ändra det belopp som ska betalas och fakturans förfallodatum. Vyn visar också i bekräftelseavsnittet hur många personer som har bekräftat betalningen och hur många bekräftelser som behövs. Den första betalaren kan också välja vilket bankkonto fakturan ska betalas från, om företaget har flera bankkonton i bruk. 

När kontot har valts och den första betalaren klickar på skicka betalningsmaterial-knappen, skickas materialet ännu inte till banken. 

När en annan person för materialet till betalning, kan han eller hon inte längre ändra det belopp som ska betalas, men kan om så önskas ändra fakturans betalningsdag och konto från vilket betalningen görs. I fakturans bekräftelseavsnitt kan man se med vilken information betalningen ursprungligen bekräftades. 

När den andra personen fullföljer betalningen, skickas materialet från Netvisor till banken och banken behandlar detta material på betalningens förfallodag. 

Om inköpsfakturan har lagts i bekräftelsecirkulation i delar, måste dessa föras genom bekräftelsecirkulationen. Därefter kan fakturans resterande del betalas/bekräftas också med denna funktion. Om inköpsfakturan har betalats i flera delar, visar betalningsbekräftelseavsnittet först antalet bekräftelser och i slutet det totala antalet som behövs för bekräftelse för den aktuella fakturan.

Om betalningen hamnar i fel mellan Netvisor och banken, kommer felmeddelandet endast till den person som bekräftade detta sist, det vill säga den som skickade detta från programmet till banken. Betalningsbekräftelse fungerar inte med Netvisor mobilapp. Då måste du använda den vanliga Netvisor för att kunna använda betalningsbekräftelse. 

Avbryt bekräftelse

Om man av någon anledning upptäcker i betalningsfasen att det belopp som ska betalas är fel eller att något måste korrigeras på fakturan och fakturan redan har en persons bekräftelse på betalningen, måste man agera enligt nedan: 

Bekräftelsen av fakturans betalning kan tas bort genom att återställa inköpsfakturan till obearbetad (Inköpsfakturans funktioner > Återställ till obearbetad). Därefter återgår fakturan till "ny faktura"-läge, vilket innebär att sakgranskning/godkännande + kontering måste göras om på fakturan. Därefter görs betalningen om med rätt information. 

Nyckelord: betalningsbekräftelse, bekräftelse, betalning, inköpsfakturor, betalningar

 

This article has been translated using an AI-based translation tool. The contents or wording of these instructions may differ from those in other instructions or in the software.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.