Den här guiden beskriver banktransaktionsvyn. I banktransaktionsvyn övervakas bank- och fakturatransaktioner, inklusive status för lyckade, felaktiga och pågående betalningar. Guiden innehåller information om användarrättigheter, status för material samt avbokning av betalningar och hantering av fel.

I övervakningsvyn för bank- och fakturatransaktioner (Purchases > Payments > Bank transactions view) listas alltid den senaste lyckade transaktionen samt alla felaktiga och pågående material efter transaktionstyp.

INNEHÅLL

Användarrättigheter till banktransaktionsvyn

Du kan komma åt banktransaktionsvyn om du har betalningsrättigheter till företaget samt läs- eller redigeringsrättigheter till betalningssektionen i funktionsspecifika rättigheter. Även med KH-rättigheter kan du se betalningar och eventuella fel. För att kunna hantera betalningar måste du ha redigeringsrättigheter i betalningssektionen.

Transaktionstyper

  • SEPA-betalningar (xml),
  • skattebetalningar (banköverföring),
  • Externa betalningsuppdrag,
  • Löner (Återkommande betalningar),
  • Reseräkningar,
  • Löneförskott
  • skickat fakturamaterial.

I vyn listas även mottagna fakturamaterial (e-fakturor och skanningstjänstfakturor).

Genom att klicka på kontonumret (och i fallet med mottagna fakturor, materialtypens förklaring) kan du se transaktionshistoriken. I listan är transaktionerna i kronologisk ordning.

Löner (Återkommande betalningar)

Löner (återkommande betalningar) och reseräkningar visas alltid som nollsummor, så att till exempel en användare av reskontra inte kan se summan av betalda löner/reseräkningar via denna vy.

Du kan kontrollera betalningspartier som skickats till banken från löner genom att klicka på kontonumret och summan.

  1. Löner (Återkommande betalningar)
  2. Klicka på kontonumret under "Konto"
  3. Summan 0,00 -länk: Du kan komma till en ny betalningslista från summan. Från återkommande betalningsmaterial är det nu möjligt att komma till en ny rapport där du kan se den mer detaljerade innehållet i betalningspartiet. Summan fungerar som en länk till rapporten (se bild nedan).

  4. Från länken öppnas vyn Betalt material, där du kan kontrollera de betalda lönesummorna per löntagare. I vyn kan du också kontrollera löneutbetalningsdagen och tidpunkten för materialets skapande.

Materialstatus

Status för material som visas i banktransaktionsvyn är

  • OK = banken har bekräftat att materialet har mottagits
  • under behandling = betalningen är under behandling (väntar på bankens bekräftelse)
  • fel = betalningen har resulterat i ett fel (en mer detaljerad beskrivning av felet finns i förklaringen under betalningen)
Även om banken har bekräftat att betalningsmaterialet har mottagits i betalningstjänsten, kan betalningen fortfarande misslyckas. Möjliga orsaker till detta är till exempel:

Betalningstjänstavtal saknas

Det saknas ett avtal med banken om betalning av fakturor i betalningstjänstavtalet mellan Netvisor och banken, eller detta har inte gjorts alls.

Fel tjänste-ID

Som standard är tjänste-ID 0+företagets organisationsnummer utan bindestreck, men banken kan göra ett avtal med en annan nummerserie, som 1+företagets organisationsnummer utan bindestreck. Om detta har hänt kan du ändra ID i bankkontohanteringen genom att öppna kontot i redigeringsläge. Om rätt betalnings-ID inte finns i menyn, meddela supporten så att de kan fixa ID för bankkontot.

Fel i mottagarens kontonummer
Kontonumret kan vara formellt korrekt (kontrollsiffran stämmer), även om det inte finns något konto med dessa nummer. Detta upptäcks inte vid mottagningskontrollen av materialet i banken (utan först vid nästa batchkörning).

Otillräckligt saldo
Även om det finns tillräckligt med saldo på kontot för att betala betalningen när materialet skickas från Netvisor, eller när banken gör nästa batchkörning, kanske det inte längre finns på betalningsdagen.

Fakturor och banköverföringar är i Netvisor i "betalningstjänst"-status i leverantörsreskontran och banköverföringsvyn tills ett kontoutdrag har mottagits i Netvisor där betalningar för fakturor som skickats visas i LMP-specifikationen. Därför är det viktigt att själv övervaka fakturor som fortfarande är i "betalningstjänst"-status efter förfallodagen (och mottagandet av kontoutdraget).

Hantering av felaktiga betalningar

I banktransaktionsvyn ser du betalningar som har resulterat i fel i rött. Felmeddelandet och eventuell mer detaljerad förklaring inom parentes anger orsaken till betalningsfelet. Se mer detaljerad guide för hantering av felaktiga betalningar.

Avbokning av betalningar och löner från banken

Du kan avbryta betalningsmaterial och lönebetalningsmaterial som skickats till banken via banktransaktionsvyn. Se mer detaljerad guide för avbokning av betalningar och löner. Avbokning av betalningar kräver betalningsrättigheter.

Leverantörsfakturor/banköverföringar under betalning

Du kan kontrollera i banktransaktionsvyn genom att klicka på kontonumret vilka fakturor/banköverföringar som är under betalning, det vill säga från vilka fakturor/banköverföringar betalningsuppdrag har skickats till banken.

Nyckelord: banktransaktionsvy, betalningar, kontonummer, löner, återkommande betalningar, materialstatus, avbokning av betalningar, felaktiga betalningar


This article has been translated using an AI-based translation tool.

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.