Den här guiden handlar om processen för att hantera betalningar som har fastnat på grund av fel via banktrafikvyn. Felen korrigeras från fall till fall, och guiden ger instruktioner om hur felaktiga betalningar, överföringar, skatteöverföringar, löner och reseräkningar kan sättas om för betalning.

INNEHÅLL

Bank- och fakturaflödesövervakningsvy

Betalningar som har fastnat på grund av fel hanteras via banktrafikvyn (Purchases > Payments > Bank Traffic View). Om betalningsfiler fastnar på grund av fel, meddelas avsändaren av filen via e-post och SMS till de kontaktuppgifter som användaren har angett i systemet. Felen visas i bank- och fakturaflödesövervakningsvyn i rött. Felmeddelandet och eventuell mer detaljerad förklaring inom parentes anger orsaken till betalningsfelet. Var alltid i kontakt med banken för att kontrollera betalningens status och för att utreda orsaken till felet. 

Hantering av betalningar som fastnat på grund av fel

Betalningsfiler som har fastnat på grund av fel kan sättas om för betalning genom att klicka på länken "Remove erroneous payment" (se bild ovan). Genom att klicka på länken kommer du till betalningsvyn för leverantörsfakturan, där den aktuella leverantörsfakturan är vald för betalning och där fakturan kan sättas om för betalning. Om flera betalningar har fastnat på grund av fel, rekommenderar vi att du först tar bort alla felaktiga betalningar via bank- och fakturaflödesövervakningsvyn. Det finns inget massverktyg för detta, utan betalningar som fastnat på grund av fel måste tas bort en och en. Därefter kan de önskade fakturorna sättas om för betalning med korrigerade uppgifter via vyn "Open purchase invoices".

För överföringar, när du klickar på länken "Remove erroneous payment", kommer du till en vy där du kan skapa en ny överföring. Från denna vy kan du navigera till öppna och betalda överföringar (Purchases > Transfers > Open and Paid Transfers). En överföring som fastnat på grund av fel flyttas i vyn Open and Paid Transfers under rubriken "Ready for Payment" eller "Unapproved", och överföringen kan antingen tas bort, redigeras eller kopieras. 

Skatteöverföringar som fastnat på grund av fel måste skapas om efter att du har klickat på länken "Remove erroneous payment". Dessa skapas via vyn Financial Management > Company Obligations > Self-Initiated Taxes.

Löner som fastnat på grund av fel kan tas bort genom att klicka på bankkontot under rubriken "Salaries (Recurring Payments)". Detta leder till en mer detaljerad vy där knappen "Return salary batch to payroll" finns. Denna knapp tar bort betalningen som fastnat på grund av fel från banktrafikvyn och lönebeskeden återgår till att behandlas i löneprocessen. Varje gång lönebeskeden återförs till löneprocessen efter överföringen, bör de genererade löneuppgifterna beaktas. Denna användarhandbok ger mer information om ämnet. Om en verifikation redan har skapats från löneprocessen, annulleras den inte automatiskt i avbokningsprocessen.

Reseräkningar som fastnat på grund av fel kan sättas om för betalning genom att klicka på bankkontot under rubriken "Travel". Detta leder till en mer detaljerad vy där knappen "Remove erroneous payment" finns. Därefter kan reseräkningen sättas om för betalning via vyn Travel > Pay Travel and Expense Claims.

Nyckelord: banktrafikvy, överföringar, skatteöverföringar, betalningsfel, felaktig betalning 



This article has been translated using an AI-based translation tool.

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.