I denna hjälp går vi igenom de bästa metoderna för faktureringsintegration som är bra att beakta när man planerar en ny integration. Denna hjälp är lämplig för situationer där försäljningsfakturor önskas föras in i Netvisors kundreskontra för reskontraövervakning. Om det inte finns behov av reskontraövervakning för fakturorna eller försäljningsfakturorna inte behöver skickas till kunden, finns det också alternativet att endast föra in verifikatmaterial till bokföringen.

INNEHÅLL

Kund- och produktinformation uppdatering innan försäljningsfakturor förs in

Innan försäljningsfakturor eller -order förs in över gränssnittet måste produkterna och kunderna som förekommer på fakturan eller ordern vara etablerade i Netvisor.

Kund- och produktinformation som förs in med försäljningsfaktura eller -order skapar inte nya kunder eller produkter och uppdaterar inte deras information i Netvisor, även om de används på den införda fakturan eller ordern.

För uppdatering av kund- och produktinformation måste separata resurser användas och detta är bra att göra alltid innan fakturor eller order förs in.

Detaljerade beskrivningar av uppdatering av kund- och produktinformation hittar du nedan:

 Rekommenderade metoder:

  • I Netvisor skapas separata kort för varje kund och produkt
  • För att länka kunder och produkter till försäljningsfakturor används Netvisor-ID (värdet i NetvisorKey-fältet som returneras av meddelandet)
  • Innan försäljningsfakturan förs in kontrolleras om de nödvändiga kunderna och produkterna redan är skapade i Netvisor. Om inte, skapas de.

Det bör också övervägas om kund- och produktinformation hanteras i Netvisor eller i det integrerade systemet.

  • Om registren hanteras i Netvisor räcker det att integrationen hämtar kund- och produktinformation från Netvisor (vid hämtning kan resurserna customerlist.nv, productlist.nv, getcustomer.nv, getproduct.nv användas).

  • Om registren hanteras i ett annat system, måste integrationen skapa nya och uppdatera ändringar i befintliga register via gränssnittet (vid import kan resurserna customer.nv, product.nv användas)

Att beakta vid fakturainförsel

Fakturanummerering

I vilket system skapas fakturanumret för fakturan? Om fakturor skapas i flera system, måste fakturor skapade i olika system ha olika fakturanummerområden. Följ den bifogade hjälpen:

https://support.netvisor.fi/fi/support/discussions/topics/77000285520

Fakturastatus

Fakturor kan föras in via gränssnittet antingen i statusen “Oskickad” eller “Öppen”. Välj oskickad som fakturastatus om du tänker skicka fakturorna från Netvisor. Detta möjliggör automatisk fakturaskickning och flexibilitet att redigera fakturan innan den skickas. När fakturor förs in i oskickad status, möjliggör det också att fakturor skickas till factoring. Om fakturorna redan har skickats någon annanstans, för in dem som öppna.

Kundinformation på fakturan

När endast invoicingcustomeridentifier-information förs in, används adressinformationen från Netvisors kundkort på fakturan. Om annan kundinformation förs in med försäljningsfakturameddelandet, används den istället för kundkortets information på fakturan. Observera att e-fakturastandarden kräver att fakturan har fullständiga kundens postadressuppgifter för att fakturaskickning som e-faktura ska lyckas (mer detaljer i den bifogade hjälpen).

Fakturasumma

Om fakturasumman förs in i SalesInvoiceAmount-elementet, använder Netvisor alltid den införda summan. Undantaget är om fakturasumman anges som noll eller som ett tomt element, då beräknar Netvisor summan automatiskt från fakturaraderna.

Observera särskilt om fakturasumman förs in via gränssnittet i SalesInvoiceAmount, men inte radsummorna. Då beräknar Netvisor radsummorna baserat på enhetspriset och antalet och avrundar dem till två decimaler. Detta kan orsaka avrundningsskillnader mellan den införda fakturasumman från gränssnittet och summan beräknad från Netvisors fakturarader (kunden ser den summa som införts i SalesInvoiceAmount-elementet som fakturans betalningsbelopp).

Om fakturan förs in i oskickad status, rekommenderas att SalesInvoiceAmount förs in som ett tomt element eller med värdet 0, så att Netvisor beräknar fakturasumman från fakturaraderna.

Om fakturan förs in i öppen status, rekommenderas att den färdigberäknade slutsumman förs in i SalesInvoiceAmount-elementet.

Förs fakturans verifikat med?

Det rekommenderas att Netvisor tillåts att skapa verifikatet för försäljningsfakturan. Om verifikatrader inte förs in separat med försäljningsfakturameddelandet (salesinvoicevoucherlines-aggregat), skapar Netvisor själv verifikatet för försäljningsfakturan. Om verifikatet ändå önskas föras in med försäljningsfakturameddelandet, är det bra att notera att om verifikatet förs in för en faktura i “Oskickad”-status, förhindrar det att fakturan redigeras i Netvisor.


Tillåts delbetalningar på fakturan? Se mer detaljer i avsnittet om betalningshantering

Var görs kreditfakturor och deras allokering?

Kreditfaktura kan föras in via gränssnittet och även allokeras till den ursprungliga fakturan med gränssnittresursen matchcreditnote.nv. För mer information om införsel av kreditfaktura, se salesinvoice.nv dokumentation.

Betalningshantering

Hur genomförs betalningshanteringen? Om betalningar kommer som referensbetalningar från banken, förs betalningen inte in via gränssnittet.

Om mottagandet av betalningar istället hanteras helt i ett annat program, bör betalningsinformationen föras in på fakturorna via gränssnittet med endpointen salespayment.nv och allokeras till fakturan.

För att försäljningsfakturan ska markeras som betald, måste det finnas en betalning på fakturan. Om fakturans status endast ändras till betald, är fakturan fortfarande öppen vid avstämning och avviker från bokföringens saldo. Fakturan anses betald först när de registrerade betalningarna och fakturans summa är lika stora.

Om betalningar förs in via gränssnittet, se mer detaljer i hjälpen om betalningar som förs in via gränssnittet.

Tillåts delbetalningar på fakturan? När fakturor förs in via gränssnittet, måste försäljningsfakturameddelandet ta ställning till delbetalningens allokering i elementet:expectpartialpayments. När elementet ges värdet 1, accepterar fakturan delbetalningar.

Om delbetalningar inte tillåts, om den försäljningsbetalning som förs in på fakturan inte exakt motsvarar fakturans summa, hamnar betalningen i oallokerade referensbetalningar och måste allokeras manuellt.

Som standard tillåter inte försäljningsfakturan som förs in via gränssnittet delbetalningar, även om delbetalningar annars är tillåtna i företagets Netvisor-inställningar.

Konsument e-faktura

Om fakturor är avsedda att skickas till privatkunder som konsument e-fakturor, är det bra att notera att privatkunders e-fakturaadressinformation inte kan föras in på kundkortet via gränssnittet. Privatkunders e-fakturaadressinformation kan inte heller redigeras eller tas bort via gränssnittet. Privatkunders e-fakturaadressinformation kommer alltid till Netvisor från bankens ws-kanal. Likaså tas e-fakturaadressen bort från kundkortet när en borttagningsnotifikation kommer från bankens ws-kanal (i praktiken måste kunden avsluta e-fakturaavtalet via sin egen bank). För att konsument e-fakturor ska kunna skickas från Netvisor, måste konsument e-fakturering vara aktiverad i Netvisor enligt denna hjälp. När konsument e-fakturering är aktiverad och faktureringsnotifikationer har skickats, kan fakturamottagarna göra ett e-fakturaavtal i sin egen internetbank. Mottagningsnotifikationen som skapas genom att göra e-fakturaavtalet kommer från bankens ws-kanal till Netvisor och allokeras till den aktuella kundens kundkort. Därefter blir det möjligt att skicka försäljningsfakturor som konsument e-fakturor (e-fakturor) till den aktuella kunden.

Factoring

Om försäljningsfakturor factoring används, måste factoring vara aktiverad i Netvisor enligt denna instruktion. Netvisor stöder factoringbolag

- Factoringbolag som stöds av Netvisor finns i denna hjälp

- försäljningsfakturor måste föras in i Netvisor i oskickad status eftersom factoringnotifikationen också skickas till banken vid försäljningsfakturaskickning

- det är inte nödvändigt att föra in factoringavtalets nummer eller liknande med försäljningsfakturamaterialet. Avtalsnummer skapas automatiskt på factoringnotifikationen enligt Netvisors inställningar

- vid numrering av försäljningsfakturor är det bra att notera att factoring tillåter maximalt 8 tecken långa fakturanummer.


Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.