Denna guide handlar om hantering av inkomstskattedeklarationer i Netvisor, användning av skatteformulär, kopiering, sändning av formulär samt eventuella undantagssituationer.

 INNEHÅLL

Du kan komma åt vyn för inkomstskattedeklarationer via vägen Ekonomihantering > Företagets skyldigheter > Inkomstskattedeklarationer.

Netvisor stöder endast elektronisk inkomstskattedeklaration. Om du behöver en pappersutskrift, hittar du här instruktioner för att skriva ut inkomstskattedeklarationen Skriv ut inkomstskatteformulär.

Allmänt

Vid inkomstskattedeklaration fylls huvudformuläret enligt bolagsform samt obligatoriska och valfria bilageformulär. Till deklarationen kan även bifogas bilagor från bokslutsarkivet. Alla bilagor som ska läggas till måste finnas i bokslutsarkivet. Skatteformuläret skickas med hjälp av företagets certifikat.

Informationen som skickas med skattedeklarationen kan kontrolleras via länken "Information som skickas med skattedeklarationen" i det övre högra hörnet. Grunduppgifterna hämtas från det rapporterade företagets egna grunduppgifter och kontaktuppgifterna hämtas från användarens egna grunduppgifter.

Länken "Formelhantering" på startsidan sammanställer alla formler relaterade till ett formulär, som kan nås genom att klicka på länken "Formelhantering".

Hantering och borttagning av skatteformulär

Från "Inkomstskattedeklaration" öppnas en vy där skatteformulären för den senaste avslutade räkenskapsperioden för det aktiva företaget listas. Om formuläret inte är färdigt i vyn kan företagets använda formulär hämtas med funktionen "Lägg till skatteformulär". Formulären motsvarar de pappersformulär som används av skattemyndigheten, vars pdf-versioner finns på skattemyndighetens webbplats.

Om ett formulär ska tas bort kan detta också göras med funktionen "Lägg till skatteformulär". Formuläret tas bort genom att välja det formulär som ska tas bort från listan och sedan trycka på knappen "Ta bort formulär".

Knappen "Initiera värden från bokföringen för valda formulär" på startsidan beräknar värdena för formuläret från bokföringen enligt formulärfältens formler.

Rapporteringsperiod

Som standard visas den senaste avslutade räkenskapsperioden för vilken skattedeklarationen ännu inte har skickats. Endast avslutade räkenskapsperioder kan rapporteras. 

Rapporteringsperioden kan ändras genom att klicka på periodens namn. Netvisor öppnar formulären för räkenskapsårets slutår. Formulären för nya skatteår är automatiskt tillgängliga när skattemyndigheten har publicerat eventuella ändringar i formulären. Om formulären för den nya perioden inte har publicerats meddelas användaren om detta. Formuläret kan hanteras genom att klicka på dess namn.

Fält på skatteformulär

I formulärvyn fungerar fältens nummer som länkar till formler, baserat på vilka förifyllningsuppgifter kan hämtas från bokföringen till formuläret. Detta görs med knappen "Uppdatera formulärvärden från formler" i slutet av formuläret. Från det öppnade formuläret kan man gräva ner i formeln genom att klicka på fältets nummer. Länken "Formelhantering" på startsidan öppnar alla formler på en gång.

Standardformler finns på huvudformulären 6A, 6B och 5, för andra formulär kan användaren själv bygga formler om så önskas.
Datumfält ska fyllas i formatet DDMMÅÅÅÅ (utan punkter).

Formelhantering
En ny formel skapas i hanteringsvyn (formelhantering eller genom att gräva ner i formulärets nummerfält), där användaren definierar en beräkningsformel för det valda fältet genom att välja önskade konton eller kontogrupper.

  • För raden definieras radtyp samt värde/bas
  • Genom att ändra radens ordningsnummer kan raden flyttas i formeln
  • Nästa radnummer ges vid sparandet om det inte har matats in

Om befintliga formler redigeras får ingen beräkningsoperation (+, -, *, /) lämnas som sista del av formeln, då fungerar inte formeln längre. Formeln kan dock avslutas med en avslutande parentes ")". När formeln har sparats kan dess värde beräknas med knappen Beräkna skattevärdet.

Formeln bakom fältet kan tas bort från skatteformuläret med funktionen "Ta bort formel" under fältet. Då tas formeln bort från det specifika fältet och ett värde kan matas in manuellt i det enskilda fältet. Om formeln har tagits bort kan formeln vid behov läggas till igen genom att klicka på fältets nummerkod eller i vyn Formelhantering.

Kopiering av skatteformulär

Längst ner i vyn för formelhantering finns funktionerna för kopiering av skatteformulär. I kopieringsfunktionen kan önskade, specifika formler eller alla formler väljas för kopiering.

Kopiering av formler till ett annat företag

Knappen "hämta valda identifierare för kopiering till ett annat företag" öppnar en företagslista där målbolagen väljs, vars formulär de önskade formlerna kopieras till. "Kopiera formler" kopierar de önskade formlerna. Funktionen ersätter tidigare formler i miljön. Kopiering kräver att användaren har bokförarens KP-roll och alla rättigheter till Accounting-sektionen.

Kopiering av valda värden eller valda formler från föregående period

I samma miljö är det möjligt att kopiera information även från föregående periods formulär. Från föregående period är det möjligt att kopiera värden för önskade fält med funktionen "Kopiera värden från föregående räkenskapsperiod till valda skattevärden" eller formler för önskade skattefält med funktionen "Kopiera formler för valda skattevärden från föregående års formulär".

Om värden eller fält har kopierats från föregående period från bilageformuläret och vissa fält tas bort under den nya perioden, tas alla fält och värden under den borttagna raden bort. Fältredigering är möjlig och redigering bevarar raderna.

Bilagor

Som bilaga till inkomstskattedeklarationen kan filer väljas från filerna i bokslutsarkivet, där de måste laddas upp innan de bifogas. Som bilagetyp väljs rätt typ från skattemyndighetens lista. För kunder som använder huvudskatteformuläret 6B (aktiebolag och andelslag) skickar Skatteförvaltningen de bokslutsuppgifter som erhållits för beskattning till Patent- och registerstyrelsen. Bostadsaktiebolag och ömsesidiga fastighetsaktiebolag är inte skyldiga att registrera sitt bokslut, så deras uppgifter vidarebefordras inte av Skatteförvaltningen för någon bilagetyp. Kontrollera dock alltid den senaste informationen från Skatteförvaltningens instruktioner. Med endast skatteval vidarebefordrar inte skattemyndigheten aktiebolagens och andelslagens formulär vidare.

Om en lämplig bilaga inte finns kan typen "annan bilaga" väljas. Skattemyndigheten har instruerat följande om typen Annan bilaga: Annan bilaga är en bilaga för vilken det inte finns någon reserverad bilagetyp i denna lista. Annan bilaga får inte innehålla Skatteförvaltningens formulär (t.ex. periodisk skattedeklaration eller formulär 62). Med ett valfritt namn beskriver kunden dokumentets innehåll och skiljer det från eventuella andra bilagor.

Det är inte möjligt att skicka endast en bilaga från Netvisor, utan sändningen måste alltid innehålla ett huvudformulär.

Formulärstatus och sändning

Formulärstatus

När formuläret sparas uppdateras dess status till ofullständig. När formuläret är färdigt ifyllt sparas det i statusen "färdig". Statusen kan också ändras i formulärlistningsvyn med knappen Ändra status för valda formulär. Endast formulär i statusen "färdig" kan kontrolleras och hanteras i sändningsfunktionen. Om formulärets status är "Ofullständig" och formuläret försöker skickas, fastnar sändningen i ett fel.

Skattedeklarationens sändning

Sändningen av skattedeklarationen från Netvisor sker med Skatteförvaltningens certifikat. När certifikatet har aktiverats i företaget från startsidans widget och den deklaration som ska skickas är klar, väljer användaren de formulär som ska skickas och trycker sedan på "Skicka material". Knappen Skicka material är grå om företaget inte har aktiverat Skatteförvaltningens certifikat. Läs mer om certifikatet: Skatteförvaltningens certifikat.
I sändningsfunktionen kontrolleras först innehållet i de formulär som ska skickas, och feedback ges. Om inga fel uppstår vid kontrollen kan den faktiska sändningen utföras. Slutligen ges en bekräftelse på en lyckad sändning.

Användaren måste se till att huvudformuläret (t.ex. 6B) är med i varje sändning. Bilageformulär och bilagor kan inte skickas utan huvudformulär. Om en ny sändning måste göras ersätter de senast skickade materialen de tidigare. Formuläret skickas från Netvisor till skattemyndigheten omedelbart samtidigt som det har skickats, men det tar normalt 2-3 arbetsdagar innan det syns på skattemyndighetens sida i omaverossa. 

Knappen Skapa och ladda ner skapar det aktuella skattedeklarationsmaterialet som en zip-fil, vilket gör att deklarationen kan skickas till skattemyndigheten på något annat sätt. Inkomstskattedeklarationen kan markeras som skickad med funktionen "Markera som skickad" om deklarationen har till exempel gjorts på något annat sätt. Funktionen Markera som skickad skickar inte deklarationen till skattemyndigheten.

Komplettering och återutsändning av skattedeklarationen
Informationen och bilagorna i skattedeklarationen kan kompletteras genom att öppna det skickade skatteformuläret och redigera det vid behov och spara det igen. Nya bilagor kan också vid behov läggas till i bokslutsarkivet och bifogas därifrån till deklarationen. Även de formulär som ska skickas igen sparas i arkivet. Till det material som ska skickas kommer alltid formulär i statusen "färdig" samt alla bilagor.

Arkivering

Den skickade skattedeklarationen och dess relaterade bilagelänkar arkiveras och kan granskas i sändningsloggen i vyn Inkomstskattedeklaration.

Undantagssituationer och begränsningar

  • På vissa formulär finns färdiga formler och på vissa formulär kan användaren själv bygga formler om så önskas. Till exempel har formulär 4 inga färdiga formler, eftersom formulär 4 används av ömsesidiga fastighetsaktiebolag och bostadsaktiebolag, och dessa har olika kontoplaner. Det är inte möjligt att som standard hämta rätt information till rätt plats på inkomstskatteformuläret, eftersom till exempel den information som ska hämtas till en viss plats är ett konto med olika nummer i en kontoplan än i en annan kontoplan.
  • Formulären för nya skatteår publiceras efter att skattemyndigheten har offentliggjort eventuella ändringar i formulären och materialet har erhållits i elektronisk form för behandling.
  • Det är användarens ansvar att korrigera de fel som upptäcks vid kontrollen som görs vid sändningen

Funktioner för inkomstskattedeklarationsformulär

Navigering

Vid ifyllning av formuläret sker förflyttning till nästa fält med tabulatortangenten (ovanför Caps Lock-tangenten).

Summafält
Vid förflyttning på det sätt som beskrivs ovan uppdateras även eventuella totalsummor där det senast ifyllda fältet ingår. Totalsummafält är markerade med en mörkare bakgrundsfärg än andra fält, och deras värden kan inte ändras direkt, utan de beräknas alltid från andra fält på samma formulär. När man klickar med musen på ett summafält visas de fält som beräknas till det med en grön bakgrundsfärg.

Längst ner på skatteformuläret finns formulärfunktionerna. Obs! Spara alltid formuläret innan du lämnar formulärvyn om du vill behålla de ändringar du har gjort på formuläret!

Tillbaka till formulärlistningen
Lämnar formuläret utan att spara. Så kan du försäkra dig om att du inte av misstag ändrar information.

Spara formulär
Om formuläret är ofullständigt och du vill fortsätta att fylla i det senare kan du lämna formuläret med denna knapp.

Spara formulär och markera som färdigt
När formuläret är klart att skickas kan du spara och markera det som färdigt med denna knapp.

Spara och fortsätt redigera
Mellanlagring kan göras med denna knapp, vilket gör att formulärvyn återgår efter sparandet.

Spara och uppdatera formulärvärden från formler
Med denna knapp beräknas värden från bokföringen till alla de fält som har en aktiv formel. Beräknade värden ersätter tidigare sparade värden i fälten.

Spara och kontrollera formulär
Formuläret kontrolleras för eventuella fel. Fel meddelas i skatteformulärets övre del.

FAQ

Hur kan jag lägga till flera aktieägare på inkomstskattedeklarationen?

Efter att ha lagt till en aktieägare måste inkomstskattedeklarationen sparas, varefter ett tomt fält aktiveras på formuläret för att lägga till nästa aktieägare.

Kan aktieägarinformation kopieras från förra årets formulär om det finns flera personer?

Ja. Första årets formulär måste göras manuellt, men sedan kan formelkopiering användas som hjälp. Gå till formelhanteringssektionen för det nya räkenskapsårets formulär. Välj skattevärden som matas in av användaren och lista skattevärden. Välj fälten 701 Aktieägarens namn och 703 Person- eller FO-nummer och längst ner kopiera värden från föregående räkenskapsår till valda skattevärden.


Kan jag skicka endast bilagor till skattemyndigheten?

Det är inte möjligt att skicka endast bilagor från Netvisor. Bilagor kräver alltid ett huvudformulär.

Varför lyckas inte sändningen?

Sändning av ett formulär i ofullständig status lyckas inte. Om sändningen fastnar i ett fel, kontrollera först att inkomstskatteformuläret är markerat som färdigt.

Varför beaktar inte skatteformulär 6B avskrivningar alls, dvs. fält 365 avdragsgilla kostnader totalt (fält 397)

Fälten 365 och 367 har lämnats utan formler eftersom det handlar om avdragsgilla andelar. Användaren förväntas ta ställning till detta innan sändning. När ett värde (eller formel) sparas manuellt i detta fält måste formuläret sedan sparas och beräknas om eller så måste den enskilda formeln beräknas om för att rätt värde ska uppdateras. 


Nyckelord: inkomstskattedeklaration, sändning av inkomstskattedeklaration, bilagor till inkomstskattedeklaration, kopiering av skatteformulär, formler, formelhantering



Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.