INNEHÅLL
- Frågor relaterade till tjänsteerbjudandet
- 1. Jag använder Netvisors vanliga produktadministration. När borde jag börja använda utökad produktadministration?
- 2. Vad betyder produktstruktur i praktiken i Netvisor?
- 3. Hur stödjer utökad produktadministration befintliga e-handelslösningar?
- 4. Vad används streckkoden till i Netvisor i samband med produktadministration?
- 5. Kan streckkoden innehålla annan information än själva produktkoden?
- 6. Jag behöver gruppera och rapportera produkter mer omfattande än bara med produktgruppshantering. Är detta möjligt?
- 7. Hur kan jag dra nytta av utökad produktadministration i lagerhantering?
- 8. Är produktversionering möjlig i utökad produktadministration?
- 9. Stödjer utökad produktadministration produktionsstyrning och -planering?
- 10. Behövs utökad produktadministration för hantering av frakt?
- 11. Behövs utökad produktadministration för händelsebaserad lagerhantering (FIFO)?
- 12. Kan produkthyrning och underhållshantering administreras i Netvisor?
- Frågor relaterade till tjänstens implementeringsfas
- 13. Jag skulle vilja börja använda utökad produktadministration?
- 14. Vad behöver jag ta hänsyn till vid implementeringen?
- 15. Hur kan jag importera produktinformation från ett annat system till Netvisor?
- 16. Hur kan jag enkelt skapa produktstrukturer (modell- eller sammansatta produktstrukturer) i systemet?
- 17. Jag behöver skapa modellvarianter i produktregistret. Hur ska detta göras och vad behöver jag ta hänsyn till?
- 18. Jag behöver skapa sammansatta produkter i produktregistret. Hur ska detta göras och vad behöver jag ta hänsyn till?
- 19. Kan en sammansatt produktstruktur skapas från flera nivåer, t.ex. halvfabrikat har en egen struktur som kopplas till den egentliga huvudprodukten?
- 20. Enheter (st, h, kg osv.) definieras i utökad produktadministration antingen som decimaltal eller heltal. Varför måste detta val göras?
- Frågor relaterade till tjänstens dagliga användning
- 21. Jag vill få den sammansatta produktens struktur rapporterad. Hur görs det i gränssnittet?
- 22. Jag vill få en rapport om produkter som har nått larmgränsen så enkelt som möjligt. Hur sker detta i utökad produktadministration?
- 23. Jag behöver få en kopia av produkterna i produktregistret för extern hantering. Är detta möjligt och hur sker det?
- 24. I menyn för hanteringskorgen finns "Produktionsregistrering". Vad är denna funktion?
- 25. Jag behöver ta bort flera produkter från produktregistret. Hur kan jag göra detta så enkelt som möjligt?
- 26. Jag kan inte redigera inköpspriset för produkterna. Vad beror detta på?
- 27. Jag kan inte skapa leverantörsspecifik inköpsinformation för produkten. Vad beror detta på?
- 28. Hur får jag de sammansatta produktens underprodukter att visas på försäljningsordern och fakturan?
Frågor relaterade till tjänsteerbjudandet
1. Jag använder Netvisors vanliga produktadministration. När borde jag börja använda utökad produktadministration?
S: Utökad produktadministration är designad för mer krävande produkt- och materialhantering, men passar också utmärkt för mindre användning tack vare dess utmärkta masshanterings- och rapporteringsfunktioner. I utökad produktadministration är hantering och uppdatering av stora datamängder enkelt och tydligt för användaren. Dessutom är det möjligt att skapa produktstrukturer från modellvarianter samt sammansatta produkter som stödjer paketförsäljning och produktionsstyrning. Tjänsten innehåller också ett lättanvänt inventeringsverktyg och streckkodshantering.
2. Vad betyder produktstruktur i praktiken i Netvisor?
S: I produktstrukturer finns alternativ som modellvarianter, vilka skapas baserat på användarens skapade egenskaper och de värden som ges till dem. Dessutom är det möjligt att skapa sammansatta produktstrukturer i Netvisor som stödjer både paketförsäljning och egen produktion. Vid paketförsäljning kan systemet hantera produkterna i produktstrukturen under en sammansatt produktbenämning i lagerbokföringen vid försäljningstillfället. Vid egen produktion är det möjligt att göra produktionsregistreringar i systemet där systemet kan minska underprodukter, såsom råvaror och komponenter, från lagret enligt strukturen.
3. Hur stödjer utökad produktadministration befintliga e-handelslösningar?
S: Vi har flera e-handelslösningar som har gjort gränssnittslösningar mot Netvisor och funktionerna i utökad produktadministration är designade med företagens e-handelslösningar i åtanke.
4. Vad används streckkoden till i Netvisor i samband med produktadministration?
S: Streckkoden innehåller i Netvisor endast produktbenämningsinformation. Det är inte möjligt att inkludera pris-, lager-, orderhantering eller fakturainformation i streckkodshanteringen. Streckkoden kan rapporteras i produktregistret där den kan användas som sökbenämning. I Netvisors händelsehantering finns stöd för streckkoden så att användaren kan läsa koden med en streckkodsläsare och systemet hittar rätt produkt baserat på detta för att lägga till på händelsen. I Netvisor kan streckkoder också skrivas ut som etikettark i pdf-format för att sättas på produkterna. För intern lagerhantering ritas streckkoder på lagerorderutskriften, från vilken lagerarbetaren kan läsa rätt produkt med streckkodsläsaren.
5. Kan streckkoden innehålla annan information än själva produktkoden?
S: Traditionell pris-, lager-, order- eller fakturainformation kan inte inkluderas, men Netvisor stödjer också QR-kod, så det är möjligt att inkludera praktiskt taget vilken tecken som helst i produktens streckkod, vilket gör att t.ex. ytterligare information kan kontrolleras med streckkodsläsaren.
6. Jag behöver gruppera och rapportera produkter mer omfattande än bara med produktgruppshantering. Är detta möjligt?
S: Ja. Det finns två möjligheter för detta. I Netvisor kan en produkt endast tillhöra en produktgrupp, men det är möjligt att bygga en hierarki för produktgrupper, vilket ger nya dimensioner för produktbehandling. Dessutom kan användaren skapa ett önskat antal grupperinggrunder i produktregistret, med vilka produkterna kan märkas. En produkt kan tillhöra flera grupperinggrunder i Netvisor. Grupperingsgrunder kan användas som sökkriterium i produktsökningen, vilket gör att produkterna i den önskade gruppen visas.
7. Hur kan jag dra nytta av utökad produktadministration i lagerhantering?
S: Utökad produktadministration stödjer lagerhantering i följande fall:
- Lagerrapportering presenteras tydligt i produktlistningen i realtid, så det är inte nödvändigt att hämta separata lagerrapporter från lagerhanteringen. Användaren kan välja vilken information från lagret som visas i produktlistningen
- Rapportering av lagerspecifika saldon är möjligt direkt i listvyn
- Produktlistningen kan användas för att samla önskade produkter och ta dem till lagerhantering på en gång
- Produkter kan plockas från produktlistningen till en befintlig lagerhändelse
- Utökad produktadministration innehåller ett inventeringsverktyg där användaren inte själv behöver beräkna lagerändringar vid inventeringsregistreringar utan systemet gör det åt användaren
- För produktionsstyrning erbjuder utökad produktadministration sammansatta produktstrukturer där systemet automatiskt kan hantera lagerreduktioner av underprodukter, såsom råvaror och komponenter, vid produktionsregistreringar enligt strukturen
- Lagerrapportering av modellvarianter är möjligt att se på lagerrapporten enligt deras dimensionsegenskaper
8. Är produktversionering möjlig i utökad produktadministration?
S: Ja, det är möjligt. I Netvisor kan flera versioner av produkter skapas. Endast en version kan vara i publicerat tillstånd åt gången, och opublicerade versioner kan inte tas till händelsehantering. I produktregistret kan användaren välja att inkludera även opublicerade versioner i listningen eller rapportera endast dem
9. Stödjer utökad produktadministration produktionsstyrning och –planering?
S: Netvisors utökade produktadministration är designad för att stödja produktionsstyrning, men det är inte ett fullständigt produktionsplaneringssystem. Sammansatta produktstrukturer och automatiska lagerreduktioner av underprodukter stödjer företagets produktionsprocesser ur lagerbokföringsperspektiv. Med Netvisors larmgränshantering kan lagerpåfyllningsprocesser också styras i samband med produktion när råvarornas och komponenternas realtidslagerstatus är kända.
10. Behövs utökad produktadministration för hantering av frakt?
S: Nej, det behövs inte. Frakthantering är en funktion i lagerhanteringen och fungerar också med vanlig produktadministration.
11. Behövs utökad produktadministration för händelsebaserad lagerhantering (FIFO)?
S: Nej, det behövs inte. Lagervärderingsmetoden hanteras från försäljningens grunddata och händelsebaserad lagerhantering fungerar också med vanlig produktadministration.
12. Kan produkthyrning och underhållshantering administreras i Netvisor?
S: Inte direkt i produkt- och lagerhantering, men Netvisors CRM-tjänst erbjuder verktyg för projektledning som gör det möjligt att bygga upp arbetsflöden som beskriver hyr- och underhållsåtgärder. Utmaningen med hantering av hyr- och underhållsåtgärder uppstår dock i situationer där produkterna kräver t.ex. serienummerhantering och produktbaserad spårning i lagret. I CRM-hanteringen kan serienummer registreras för uppgifter projektvis, men det finns ingen möjlighet att rapportera produkter baserat på serienummer i lagerhanteringen.
Frågor relaterade till tjänstens implementeringsfas
13. Jag skulle vilja börja använda utökad produktadministration?
Vi har lagt till utökad produktadministration som en del av Professional-paketet. Utökad produktadministration blir tillgänglig för alla nya Professional-paket, samt om kunden byter från ett mindre paket till Professional. Befintliga Professional-kunder får tillgång till utökad produktadministration genom att kontakta vår kundsupport. När utökad produktadministration aktiveras kan den inte längre stängas av.
14. Vad behöver jag ta hänsyn till vid implementeringen?
S: Produktadministrationen är i princip redo att användas, så kundföretaget kan snabbt komma igång. Om kundföretaget är en gammal användare av Netvisor och har använt den vanliga produktadministrationen som kommer med försäljningsreskontran, konverteras produktregistret och dess innehåll direkt till den nya strukturen.
En ny användare bör se till att följande saker är tillagda i systemet efter behov innan produktutbudet skapas:
- Produktgrupper och hierarki byggd för produktgrupper (hierarki är inte obligatorisk)
- Grupperingsgrunder (inte obligatorisk information, men bra att ha i förväg om det är tänkt att användas på produkter)
- Enheter
- För modellvarianter har följande lagts till i registret:
- Egenskaper och deras värden som modellerna är avsedda att skapas från
- Prisgrupper (inte obligatorisk information)
- För hantering av sammansatta produkter skapas först sammansatt produktbenämning och de underprodukter som ska kopplas till den som enskilda produktbenämningar i registret, varefter den sammansatta produktstrukturen skapas från den sammansatta produktens produktkort genom att lägga till underprodukter i strukturen (Obs! både den sammansatta produkten och underprodukten kan också vara modeller i systemet, i vilket fall modellstrukturerna måste skapas först)
- Lager eller lagerplatser har skapats via lagerhanteringstjänsten så att en standardlager kan definieras för produkten (inte obligatorisk)
För ett gammalt kundföretag konverteras redan befintlig information, så vid implementeringen behöver endast följande saker läggas till i produktregistret efter behov:
- Grupperingsgrunder
- Modellstrukturer
- Om befintliga produkter ska göras till modellstruktur kan enskilda produkter inte direkt bilda en modellgrupp om några händelseregistreringar har gjorts för produkterna i systemet
- I så fall måste en ny version av produkten först skapas och modellerna skapas i systemet genom de tillagda modellernas egenskaper och deras värden
- Sammansatta produktstrukturer
15. Hur kan jag importera produktinformation från ett annat system till Netvisor?
S: Produktinformation kan importeras till Netvisor som en csv-fil via dataimportmodulen som finns bakom företaget. Dataimporten möjliggör endast samma information som i vanlig produktadministration. Du kan läsa mer om produktinformationens import här.
För import av data i utökad produktadministration har en egen Excel-mall skapats, där kundföretaget måste mata in nödvändig information på rätt platser. Här är det också möjligt att importera produktstrukturer och lagerstartsalden lagerbaserat. Du kan fråga mer om dataimporten vid implementeringen med Netvisors representant.
16. Hur kan jag enkelt skapa produktstrukturer (modell- eller sammansatta produktstrukturer) i systemet?
S: Kundföretaget har två alternativ här. Strukturer kan skapas manuellt i gränssnittet eller med en Excel-mall som tillhandahålls av Netvisors representant, där företaget måste beskriva strukturerna enligt instruktionerna. Användning av Excel vid dataimport är separat fakturerat arbete från kunden beroende på fall på grund av användningen av tekniska resurser.
17. Jag behöver skapa modellvarianter i produktregistret. Hur ska detta göras och vad behöver jag ta hänsyn till?
S: Modellskapande sker i Netvisor enligt följande:
- Egenskaper avsedda för modellvarianter (t.ex. storlek, färg) och deras värden (t.ex. XL, röd) måste först läggas till i systemet via egenskapshanteringsmodulen
- Därefter läggs en produktbenämning till i produktregistret från vilken modellerna ska skapas i systemet från egenskapernas värden
- Modellvarianter skapas från produktkortet under fliken "Egenskaper och modeller" genom att lägga till önskade egenskaper med deras värden till produkten
- Därefter väljer användaren vilka värden som ska användas och systemet skapar kollektionen baserat på användarens val
18. Jag behöver skapa sammansatta produkter i produktregistret. Hur ska detta göras och vad behöver jag ta hänsyn till?
S: En sammansatt produktstruktur kan vara av två slag, antingen en lagerbenämning som stödjer produktionsprocessen eller en ren försäljningsbenämning som stödjer paketförsäljning (icke-lagerförd produktbenämning) i produktregistret. Hanteringen av underprodukter skiljer sig åt i systemet beroende på den lagerförda inställningen som väljs från produktkortet.
- För lagerförda sammansatta produkter (produktionsprodukt) görs produktionsregistreringar i systemet, där mängden av den sammansatta produkten ökas i lagret och dess underprodukter minskas från lagret enligt strukturen
- För en virtuell sammansatt produkt (paketbenämning) görs inte motsvarande produktionsregistreringar som för en lagerförd sammansatt produkt, utan den tas direkt till försäljningshantering och försäljningshändelsens lagerhändelse registreras direkt med lagerreducerande registreringar från underprodukterna enligt den sammansatta produktstrukturen.
Den sammansatta produktstrukturen skapas på samma sätt i båda fallen från underprodukter. Den enda skillnaden är den lagerförda inställningen på produktkortet för den sammansatta produktbenämningen, vilket bestämmer vilken typ av sammansatt produkt det handlar om.
Den sammansatta produktstrukturen skapas enligt följande:
- I produktregistret måste både den sammansatta produktbenämningen och de önskade underprodukterna finnas som egna benämningar. Dessa kan inte läggas till i registret på ett vettigt sätt under strukturens skapande, så de måste vara redo
- På produktkortet för den sammansatta produkten finns fliken "Underprodukter"
- På fliken finns en funktion för att söka och plocka underprodukter till produktkortet för den sammansatta produkten
- När önskade produkter har plockats måste de sättas i strukturen via funktionen som finns på fliken
- Vid inställningen bestäms hur många enheter av underprodukten som hanteras i lagret när händelser görs för den sammansatta produkten
- När strukturen sparas är den sammansatta produkten redo för hantering
19. Kan en sammansatt produktstruktur skapas från flera nivåer, t.ex. halvfabrikat har en egen struktur som kopplas till den egentliga huvudprodukten?
S: Ja, det kan göras. Huvudprodukten för halvfabrikatet måste då kopplas som underprodukt till slutproduktens sammansatta produktstruktur, som beskrivs i föregående punkt. Dessa nivåer kan också byggas i flera lager efter behov.
20. Enheter (st, h, kg osv.) definieras i utökad produktadministration antingen som decimaltal eller heltal. Varför måste detta val göras?
S: Decimal/heltal-inställningen har två betydelser och inställningen bestämmer följande saker:
- Om produkter som använder denna enhet hanteras i lagret som hela enheter eller om lagerregistreringar kan göras med produktmängden även som decimaler
- Om produktmängder rapporteras som heltal eller decimaler
Frågor relaterade till tjänstens dagliga användning
21. Jag vill få den sammansatta produktens struktur rapporterad. Hur görs det i gränssnittet?
S: I produktlistningen läggs en ikon till efter produktbenämningen, från vilken den sammansatta produktens underproduktdiagram kan visas. I detta diagram rapporteras endast den översta nivån av underproduktstrukturen. Dessutom finns en motsvarande ikon på produktkortet efter produktbenämningen, från vilken diagrammet kan visas. I detta diagram är alla nivåer av underproduktstrukturen beskrivna.
22. Jag vill få en rapport om produkter som har nått larmgränsen så enkelt som möjligt. Hur sker detta i utökad produktadministration?
S: Istället för att hämta den traditionella lagerrapporten finns en meny för visning av listningen i produktlistningsvyn i utökad produktadministration. I menyn finns ett val "Visa produkter som har nått larmgränsen". Funktionen begränsar automatiskt listvyn till endast de produkter vars larmgräns har underskridits i lagret. Från denna lista är det enkelt att ta önskade produkter direkt till inköpshantering på inköpsordern.
23. Jag behöver få en kopia av produkterna i produktregistret för extern hantering. Är detta möjligt och hur sker det?
S: Produktregistret kan skrivas ut i Excel-format via funktionen som finns på listningens startsida.
24. I menyn för hanteringskorgen finns "Produktionsregistrering". Vad är denna funktion?
S: Detta är en funktion som stödjer kundföretagets produktionshantering. För lagerförda sammansatta produkter måste en s.k. produktionsregistrering göras i Netvisor, där underprodukter automatiskt minskas från lagret enligt den sammansatta produktstrukturen när produkten tillverkas.
25. Jag behöver ta bort flera produkter från produktregistret. Hur kan jag göra detta så enkelt som möjligt?
S: I hanteringskorgen finns en funktion "Uppdatera produkternas publiceringsstatus". I denna sektion kan alla produkter som finns i hanteringskorgen vid funktionstillfället tas bort massvis från produktregistret.
26. Jag kan inte redigera inköpspriset för produkterna. Vad beror detta på?
S: Troligen har användaren inte tilldelats rättigheter att redigera inköpspriset i reskontrarättigheterna. Som standard har en ny användare endast läsrättigheter för inköpspriset. Denna rättighetsnivå kan ändras med användaradministratör (KH) -rättigheter.
27. Jag kan inte skapa leverantörsspecifik inköpsinformation för produkten. Vad beror detta på?
S: Detta beror troligen på samma anledning som nämndes i inköpshanteringen ovan. Användaren har inte tilldelats rättigheter att redigera inköpspriset i reskontrarättigheterna. Som standard har en ny användare endast läsrättigheter för inköpspriset. I leverantörsspecifik inköpsinformation hanteras leverantörskoden och -benämningen samt leverantörsspecifikt inköpspris, vilket är som standard blockerat för en ny användare.
28. Hur får jag de sammansatta produktens underprodukter att visas på försäljningsordern och fakturan?
S: Underprodukter visas inte längre på försäljningsorder- eller fakturaraden. På försäljningsdokumentet används endast den sammansatta produktbenämningen
Nyckelord: utökad produktadministration, produktstruktur, e-handel, streckkod, lagerhantering, versionering, produktionshantering
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback