Den här guiden beskriver Netvisors elektroniska tjänstekanaler.
INNEHÅLL
Användarrättigheter
Genom de elektroniska tjänstekanalerna hanterar du de elektroniska tjänstekanaler som ditt företag använder. Du hittar dessa i Netvisor Store. För att kunna öppna och stänga kanaler måste du ha rollen som Användaradministratör (KH).
Elektroniska tjänstekanaler
eScan
eScan möjliggör import av material till Netvisor via e-post eller mobilapplikation. Detaljerade instruktioner för att använda tjänsten finns i vår guide Vad är eScan?.
Skicka försäljningsfaktura via e-post
När denna tjänstekanal är aktiverad kan du skicka försäljningsfakturor från Netvisor via e-post. Se instruktioner för att använda tjänsten på sidan Skicka försäljningsfakturor via e-post.
NetBoxi
NetBoxi är ett säkert kommunikationsverktyg för att överföra löneinformation, tillgängligt för alla Netvisor-användare. Detaljerade instruktioner för att använda tjänsten finns i vår guide NetBoxi.
Skanningtjänst för inköpsfakturor
Genom skanningtjänsten för inköpsfakturor kan du ta emot pappersfakturor från leverantörer som inte kan skicka elektroniska fakturor. Du kan också ta emot fakturor via e-post till Netvisor. Fakturorna behandlas i vår skanningtjänst. Faktureringsadressen hittar du på sidan för faktureringsadresser. Instruktioner för att ta emot fakturor finns i guiden Ta emot inköpsfakturor via skanningtjänsten.
Skanningtjänst för inköpsfakturor (Posti)
Tjänsten har upphört den 28.2.2022 och kan inte längre aktiveras i Netvisor.
Förmedling av bankmaterial
När förmedling av bankmaterial är valt, hanterar Netvisor automatiskt trafiken till bankerna. Detta är automatiskt aktiverat för alla kunder och kanalen kan endast hanteras av Netvisors kundsupport.
PDF eKirje -utskriftstjänst
Du kan skicka försäljningsfakturor till PDF eKirje -utskriftstjänsten, där de skrivs ut, kuverteras och skickas till kunderna åt dig. Mer information om tjänsten finns i vår guide PDF eKirje -UTSKRIFTSTJÄNST.
Maventa e-fakturering
Om ni inte längre vill ta emot e-fakturor via Maventas e-fakturaadress och skanningtjänst samt skicka e-fakturor från Netvisor, kan ni stänga Maventas e-fakturering för Netvisor genom att klicka på "Inaktivera"-knappen. Detta stänger av mottagningen av fakturor från Maventakontot och fakturor kommer inte längre till företaget. Samtidigt stängs skanningtjänsten. Det är inte längre möjligt att skicka försäljningsfakturor som e-fakturor från Netvisor.
Obs! innan tjänsten stängs, bör man lägga till skanningtjänstens retur-e-postadress i faktureringsadressvyn.
För närvarande, om man vill helt stänga av Maventas e-fakturering, måste detta meddelas till [email protected] och ange vilket företags Maventakonto som ska stängas helt. Obs! ett stängt Maventakonto kan inte återställas. Vid behov kan ett helt nytt Maventakonto och e-fakturaanslutning öppnas, men samma konto kan inte återaktiveras. Redigera-knappen kan användas för att välja om man vill ha endast sändning eller både sändning och mottagning aktiverat på Maventakontot. Genom detta kan man också redigera det befintliga kontot och vid behov stänga av mottagningen av fakturor. Detta stänger samtidigt skanningtjänsten. Ändringen sker nästa natt.
Maventa e-lön
Maventa e-lön möjliggör leverans av lönebesked direkt till löntagarens internetbank för visning. Leverans av e-lön kräver att den elektroniska tjänstekanalen öppnas och att leveransmetoden för lönebeskedet väljs i löntagarens information. Mer information om tjänsten finns i vår guide Maventa e-lön.
Visma Sign
I Netvisor-programmet finns möjlighet att skicka dokument för elektronisk signering. Mer information om tjänsten finns i vår guide Elektronisk signering.
Öppna och stänga tjänstekanaler
Tjänstekanaler kan hanteras av en användare med rollen Användaradministratör (KH). Kanalen kan öppnas eller stängas via Netvisor Store med funktionerna "Aktivera" eller "Inaktivera".
Nyckelord: elektroniska tjänstekanaler, maventa, e-lön, e-fakturering, escan, pdf-e-kirjeutskriftstjänst
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback