Den här guiden beskriver byggbranschens rapporteringsprocedur i Netvisor.
Netvisor stöder byggbranschens rapporteringsprocedur och funktionen finns i Netvisor under Ekonomiförvaltning och Förpliktelser under Byggbranschens rapporter. Ändringar som Skatteförvaltningen har gjort i de uppgifter som ska rapporteras och tidsfristerna för rapportering har implementerats i Netvisor i början av 2020. Netvisor använder en arbetsplatsbaserad rapporteringsmetod för rapporterna.
För att använda funktionen måste företaget ha Netvisors leverantörsreskontra. För att hantera arbetsplatser och entreprenader måste användaren ha redigeringsrättigheter för grundfunktionerna i leverantörsreskontran. För att rapportera timuppgifter måste även Lön- och Resor-tjänsten aktiveras. För att skicka rapporterna krävs Bokförarens rättigheter.
INNEHÅLL
- Implementering
- Skapa arbetsplats och entreprenad
- Tilldela konteringsrader och tidsuppgifter till entreprenader
- Rapportering av uppgifter
- Korrigeringsanmälan
- Historikuppgifter
- Avsluta användningen av anmälningstjänsten
- Anmälan misslyckas att skickas
- FAQ
Implementering
Om rapporteringen inte har använts i Netvisor tidigare, så börjar man med installationsfasen. Genom att klicka på knappen "Aktivera tjänsten" kommer man till inställningarnas startsida.
Rapportörens identifieringsuppgifter kommer automatiskt från företagets grunduppgifter. Kontaktpersonens uppgifter fylls i av användaren via knappen Redigera uppgifter. För att koppla leverantörsfakturor till entreprenader måste man aktivera valet "Visa arbetsplatsval på leverantörsfakturans konteringsrad" i inställningarna.
Skapa arbetsplats och entreprenad
Arbetsplatsen kan skapas under Arbetsplatser > Skapa ny arbetsplats
Under arbetsplatsen skapas entreprenader, vars uppgifter kan väljas på leverantörsfakturan. Entreprenaden kan skapas genom att öppna arbetsplatsens uppgifter och sedan längst ner välja Lägg till ny entreprenad.
Tilldela konteringsrader och tidsuppgifter till entreprenader
Efter att du har skapat entreprenader och aktiverat arbetsplatsvalet på inställningssidan, kan du sedan på leverantörsfakturan koppla konteringsrader till entreprenader.
Funktionen fungerar som kostnadsställen, och för att sätta dem krävs samma användarrättigheter som för att sätta kostnadsställen, dvs. minst redigeringsrättigheter för grundfunktionerna i leverantörsreskontran och för leverantörsreskontrans vyer och listor. Om leverantörsfakturan redan är konterad, krävs bokförarens rättigheter för att lägga till entreprenaden på en sådan leverantörsfaktura. På konteringsraden kan man välja entreprenadens uppgifter under rubriken Entreprenad genom att klicka på förstoringsglasikonen
För att hantera timuppgifter måste företaget ha HRM:s Resor-tjänst. Timuppgifter kan kopplas till entreprenader på samma sätt som konteringsrader på leverantörsfakturor. Efter att arbetsplatsuppgiften har aktiverats visas en ny kolumn "Entreprenad" i medarbetarens tidsregistreringsvy.
Från tidsrapporterna kan man få (Arbetstid > Tidsrapporter) tidsrapporter per arbetsplats och per entreprenad.
Tidsrapport per arbetsplats: Medarbetarnas timmar registrerade på arbetsplatsen och arbetsplatsens totala timmar.
Tidsrapport per entreprenad: Medarbetarnas timmar registrerade på entreprenaden per entreprenad/arbetsplats totalt.
Från tidsrapporterna kan man få (Arbetstid > Tidsrapporter) tidsrapporter per arbetsplats och per entreprenad.
Tidsrapport per arbetsplats: Medarbetarnas timmar registrerade på arbetsplatsen och arbetsplatsens totala timmar.
Tidsrapport per entreprenad: Medarbetarnas timmar registrerade på entreprenaden per entreprenad/arbetsplats totalt.
Rapportering av uppgifter
Rapporteringen görs under Rapportering. Rapporteringen kräver bokförarens KP-roll.
Leverantörsfakturornas uppgifter kan rapporteras direkt till Skatteförvaltningen via denna funktion. Skatteförvaltningen rapporteras den momsfria summan av leverantörsfakturorna och när man använder moms-koden RAOS, verobeloppet bokförs på momsfordrings- och momsskuldkontot. För medarbetaruppgifter finns det ännu inget direkt rapporteringsstöd, så de som är i rollen som huvudentreprenör eller beställare måste göra rapporterna direkt via Skatteförvaltningens tjänst ilmoitin.fi.
Uppgifterna kan rapporteras till Skatteförvaltningen från startsidan för hantering av arbetsplatsuppgifter. Först får användaren en lista över orapporterade arbetsplatser / månad och från dessa kan man välja arbetsplatser och månader som ska rapporteras. Du kan välja flera rapporter samtidigt och rapportera dem via knappen "Gör grundrapport från valda" längst ner. Du kan också rapportera uppgifterna för en arbetsplats genom att välja "Gör grundrapport" från rullgardinsmenyn efter arbetsplatsen. En nollrapport kan inte skickas till Skatteförvaltningen, om det inte är den första rapporterade månaden för arbetsplatsen.
När valet har gjorts, går man till en vy där uppgifterna kan kontrolleras och vid behov kan uppgifterna fortfarande ändras.
När uppgifterna har bekräftats som korrekta och man vill skicka dem, går man vidare till att skicka rapporten till Skatteförvaltningen med knappen Skicka grundrapport. För att skicka krävs att certifikatet är giltigt Skatteförvaltningens certifikat. Efter att uppgifterna har skickats får användaren ett meddelande om lyckad sändning eller en begäran om att korrigera felaktiga uppgifter, om någon uppgift inte var korrekt. Observera att det kan finnas en fördröjning i att rapporterna visas hos Skatteförvaltningen på grund av överföringstider för rapporter via olika kanaler.
Om du vill skicka uppgifterna själv eller använder ett annat program för att skicka, kan du också ladda ner uppgifterna till dig själv via knappen "Ladda ner sändningsklart material". Då tolkar Netvisor materialet som manuellt skickat av användaren.
Observera! Om du laddar ner materialet, kan du inte längre skicka den aktuella rapporten till Skatteförvaltningen via Netvisor, utan den måste skickas t.ex. direkt från Omavero.
Medarbetaruppgifterna kan inte rapporteras direkt från systemet till Skatteförvaltningen. Medarbetaruppgifterna kan dock fås som en rapport för målperioden från tidsregistreringsrapportvyn (tidigare genomgången rapport), så att uppgifterna kan rapporteras till huvudentreprenören / beställaren.
Den genererade rapporten kan importeras till Excel, vilket gör det enkelt att redigera och skicka vidare. Om du är i rollen som huvudentreprenör eller beställare, kan uppgifterna rapporteras via tjänsten ilmoitin.fi.
Om det finns separat tillträdeskontroll organiserad av beställaren på arbetsplatsen, kan insamling och sändning av medarbetaruppgifter i Netvisor stängas av i arbetsplatsens inställningar genom att markera "Rapportera inte arbetsplatsens personuppgifter", vilket gör att medarbetaruppgifterna för arbetsplatsen utelämnas från de genererade rapporterna.
Den sista rapporten skickas från Netvisor som en vanlig grundrapport. Arbetsplatsen och entreprenaden måste vara igång när den sista rapporten skickas. När den sista rapporten har skickats, kan entreprenaden sättas i status Avslutad i Netvisor. Ingen separat avslutningsrapport görs.
Enligt Skatteförvaltningens instruktion kan en skickad rapport också tas bort helt. Borttagningsrapporten kan göras genom att gå in på arbetsplatsens uppgifter. På sidan finns "Arbetsplatsens sammanfattade rapporthistorik", där det finns en meny i den sista kolumnen där borttagningsrapporten kan göras. Även korrigeringsrapporten kan skickas härifrån. Borttagningsrapporten tar bara bort tidigare skickat material, och tar inte bort något material från Netvisor. Borttagningsrapporten måste göras via samma kanal som den tidigare rapporten som man vill ta bort. Om den ursprungliga rapporten gjordes från Netvisor, måste även borttagningsrapporten göras från Netvisor.
Om du skickar en borttagningsrapport, kan du inte göra en korrigeringsrapport eller en ny grundrapport, om det inte finns ett öppet tidsfönster för dessa som Skatteförvaltningen har gett.
Korrigeringsanmälan
En korrigeringsrapport måste göras om ändringar har gjorts i arbetsplatsens eller entreprenadens uppgifter efter att grundrapporten har skickats. Om så är fallet, kommer dessa arbetsplatser att visas under fliken "Rapporter att beakta", där man kan kontrollera ändringens korrekthet och skicka rapporten till Skatteförvaltningen. I exemplet nedan har den rapporterade summan till Skatteförvaltningen ändrats.
I den sista kolumnen finns en meny där man kan skicka korrigeringsrapporten. Precis som med grundrapporten, kan man även vid sändning av korrigeringsrapporten ändra uppgifterna innan den slutliga sändningen. Vid korrigering eller borttagning av uppgifter måste samma rapporteringskanal användas som i det ursprungliga materialet.
Historikuppgifter
Du kan granska avslutade arbetsplatser under fliken Arbetsplatser genom att välja arbetsplatsens status "Avslutad."
Du kan granska redan gjorda arbetsplatsrapporter genom att gå in på arbetsplatsens uppgifter och därifrån under "Arbetsplatsens sammanfattade rapporthistorik" och från rullgardinsmenyn efter enskild period "Visa material."
Avsluta användningen av anmälningstjänsten
En gång aktiverad rapporteringstjänst kan inte tas bort från användning. Tjänsten debiteras inte separat, så det medför ingen fakturering. Om ni inte använder tjänsten, rekommenderar vi att ni tar bort valet "Visa arbetsplatsval på leverantörsfakturans konteringsrad" från inställningarna för anslutningen. På så sätt visas inte uppgiften i onödan på leverantörsfakturan och stör inte användningen av leverantörsreskontran.
Anmälan misslyckas att skickas
Om sändningen av byggbranschens rapport misslyckas, ger systemet en notis om detta till användaren i sändningsvyn:
Om följande notis visas i kontrollresultatet "Fel i identifieringen: FO-nummer eller personnummer saknas eller är felaktigt", kontrollera då leverantörens FO-nummer. Det får inte finnas mellanslag före eller efter nummerserien i FO-nummerfältet på leverantörskortet, eftersom detta kan orsaka ett fel. Genom att gå till leverantörskortet "Inköp > Leverantörer > Leverantörslista" kan du redigera FO-numret på leverantörskortet.
Om det är den första rapporten för entreprenaden och inga inköp har registrerats på entreprenaden ännu, kommer den första rapporten i detta fall att misslyckas på grund av saknade uppgifter. Då måste rapporten laddas ner från fliken "Inställningar" och skickas manuellt via tjänsten ilmoitin.fi. Enligt Skatteförvaltningens instruktion ges byggbranschens rapport när entreprenaden börjar eller när den första förskottsbetalningen tas emot. Och därefter ges rapporten endast om det finns inköp att rapportera, dvs. om det finns belopp att rapportera.
Observera att om det finns en förskottsbetalning (leverantörsfaktura före entreprenadens startdatum) på entreprenaden, måste förskottsbetalningen (leverantörsfakturans bokföringsdatum) vara samma månad som entreprenadens startdatum för att förskottsbetalningen ska inkluderas i rapporten. Om förskottsbetalningen (leverantörsfakturans bokföringsdatum) är en annan månad än entreprenadens startdatum, beaktas förskottsbetalningen "Inköp ackumulerade totalt" fältet, men den inkluderas inte automatiskt i den första grundrapporten.
FAQ
Varför kan jag inte välja arbetsplats på leverantörsfakturan?
Entreprenadernas uppgifter visas på leverantörsfakturan. Det måste finnas skapade entreprenader på arbetsplatsen för att uppgifterna ska kunna väljas på leverantörsfakturan.
Varför kan jag inte skicka en nollrapport till Skatteförvaltningen?
En ändring har gjorts i programmet på begäran av Skatteförvaltningen, att från och med 2.3.2023 kan en nollrapport inte skickas, om det inte är den första rapporterade månaden för arbetsplatsen.
Nyckelord: Byggbranschens rapportering, entreprenad, borttagningsrapport, korrigeringsrapport
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback