I denna guide lär du dig att aktivera och använda Intrums påminnelse- och inkassotjänst i Netvisor. Instruktionerna inkluderar aktivering av tjänsten, inställningskonfiguration och hantering av betalningar.
INNEHÅLL
- Aktivering av tjänsten
- Inställningar
- Användning av tjänsten och fakturering
- Avbryt faktura från Intrums tjänst
- Redigera faktura i Intrums tjänst
- Direktbetalning för faktura skickad till Intrum Oy:s tjänst
- Matcha Intrums omatchade betalning
- Hantera maskinläsbar referensbetalning
- Hantera betalning utan referens
- Inkassostatus
Aktivering av tjänsten
Intrum Oy:s påminnelse- och inkassotjänst kan aktiveras genom att kontakta Intrum Oy och ingå ett avtal om att aktivera tjänsten. När informationen om aktiveringen av inkassotjänsten överförs från Intrum till Netvisor, aktiveras tjänsten automatiskt.
Mer information om Intrum Oy och deras tjänster finns på: https://www.intrum.fi/fi/
Inställningar
När tjänsten har aktiverats, definieras inkassoinställningarna under Försäljning > Inställningar > Försäljningens grunduppgifter > Intrum Oy collection texts > Collection settings. I inställningarna för inkassoinformation måste det definieras från vilken fakturastatus fakturor kan skickas till Intrum. Beroende på det valda alternativet visas knappar för påminnelse- och inkassotjänster i försäljningsreskontra. Dessutom kan man välja om man vill använda endast inkassotjänsten eller även påminnelsetjänsten. När inställningarna är korrekta, är det möjligt att skicka fakturor till Intrum.
Om Intrums avtalsnummer ändras och några fakturor redan har skickats till Intrums tjänst och dessa måste skickas med det nya numret, måste man först säkerställa med Intrum om det är okej att avbryta fakturorna från Intrum. När man sedan skickar dem igen, används det avtalsnummer som finns i Intrum inkassoinställningar.
Användning av tjänsten och fakturering
Skickandet av material till Intrums påminnelsetjänst sker från vyn Öppna försäljningsfakturor enligt den vanliga utskrifts- och sändningsprocessen. I vyn väljs den förfallna fakturan och längst ner i vyn väljs "Hantera förfallna". I den öppnade menyn väljs "Överför till Intrum Oy:s tjänst" och i det öppnade lilla fönstret klickas på knappen Skicka. Om kunden har inkassoförbud kan kundens fakturor inte överföras till Intrums tjänst. Fakturorna måste ha fullständiga faktureringsadressuppgifter för att överföringen till Intrum ska lyckas.
Från fakturan kan påminnelsematerial skapas när fakturan är i status "Förfallen". Intrums inkassotjänst är tillgänglig för både företags- och privatkunders fakturor. Det är också möjligt att skicka fakturor från utländska kunder till inkassotjänsten.
Skickandet av material till Intrums inkassotjänst sker också från vyn Öppna försäljningsfakturor. I vyn väljs fakturan som har status "Påminnelse" och "Hantera förfallna" väljs. I den öppnade menyn väljs "Överför till Intrum Oy:s tjänst" och i det öppnade lilla fönstret klickas på knappen Skicka. Från fakturan kan inkassouppdrag skapas när den är i status Påminnelse. Detta innebär att både betalningspåminnelse och -påminnelse tidigare har skickats från fakturan.
Fakturor som skickats till Intrum Oy visas i vyn Öppna försäljningsfakturor under rubriken Intrum Oy:s tjänst.
Avbryt faktura från Intrums tjänst
Intrums fakturor kan också avbrytas elektroniskt i Netvisor. Avbrytandet av fakturan från inkassotjänsten sker från vyn Öppna försäljningsfakturor via menyn till höger om fakturaraden genom att välja "Ta bort från Intrum Oy:s tjänst". När fakturan tas bort från inkassotjänsten skickas automatiskt information till Intrum. Om inkassotjänsten avslutas på Intrums sida, kommer ingen automatisk information till Netvisor, utan fakturan måste manuellt kvitteras som betald i Netvisor, dvs. en ny betalning läggs till fakturan med lämplig hanteringsmetod.
För att underlätta inkassobyråns arbete bör kundens information innehålla standardkontaktpersonens telefonnummer och e-postadress. Detta görs under Sales > Customer list > Open customer information for editing > In the customer's overview, there is a choice "Add new contact person" in the upper right corner.
Standardkontaktpersonens kontaktuppgifter ingår i fakturamaterialet som skickas till inkassobyrån och underlättar därmed inkassoprocessen. När du skapar denna kontaktperson blir den automatiskt kundens standardkontaktperson. Dessutom måste alternativet "Bring customer's default contact person to invoice" vara valt i försäljningsgrunddata.
Redigera faktura i Intrums tjänst
När fakturan har skickats till Intrums tjänst kan fakturans bokföringsdag inte längre redigeras. Inte heller värdedagen, betalningsvillkoret, förfallodagen, leveransdagen, leveransvillkoret, leveranssättet, valutan eller referensnumret.
Direktbetalning för faktura skickad till Intrum Oy:s tjänst
Om en direktbetalning från kunden automatiskt har matchats till försäljningsfakturan, skickas automatiskt information om direktbetalningen till Intrum.
Manuell betalning för faktura skickad till Intrum Oy:s tjänst
Om en direktbetalning från kunden registreras manuellt på fakturan, måste kryssrutan "Betalning är avräkning från inkassoföretaget" tas bort vid registreringen av betalningen. Denna åtgärd meddelar Intrum om direktbetalningen från kunden:
Matcha Intrums omatchade betalning
Betalningar från Intrum bör automatiskt matchas till försäljningsfakturan om de har betalats med rätt referens och rätt belopp. Vissa betalningar kan dock förbli omatchade automatiskt, eftersom betalningarna ofta innehåller räntor och liknande utöver kapitalet.
Hantera maskinläsbar referensbetalning
Hanteringsmetod 1
Gå till Sales > Payments > sök efter omatchade betalningar vid behov. Klicka på Matcha-länken. Betalningen matchas helt till försäljningsfakturan. Välj önskad försäljningsfaktura från listan och välj hanteringsmetoden Collection.
Hanteringsmetoden Collection bokför inkassokostnaden på det inkassokonto som är definierat i systemets standardkonton, och betalningsinformationen registreras som "Customer paid collection fee" (visas på Payments-sidan). I Netvisor läggs inkassokostnaden inte till fakturans kapital, men denna hanteringsmetod korrigerar både reskontran och bokföringen och bokför inkassokostnaderna i bokföringen.
Betalningar som skapas på försäljningsfakturan
Skapad MS-verifikation
Hanteringsmetod 2
Gå till Sales > Payments > sök efter omatchade betalningar vid behov. Klicka på Matcha-länken och välj hanteringsmetoden "Do not match". Annullera den skapade MS-verifikationen. Referensbetalningen kan inte direkt delas upp i flera delar, därför måste referensbetalningen först hanteras. Gå till försäljningsfakturan och lägg till en manuell betalning på fakturan under Sales invoice actions > Add payment. Account = Det bankkonto där betalningen har kommit in, Payment date = Datum då betalningen syns på bankkontot, Amount = Fakturans kapitalbelopp, Handling method = Normal. Därefter tas den skapade MS-verifikationen upp för redigering och räntor bokförs direkt på verifikationen. MS-verifikationen kan inte länkas till kontoutdraget, eftersom en maskinläsbar referensbetalning inte kan länkas till verifikationer.
Hantera betalning utan referens
Gå till försäljningsfakturan och lägg till en manuell betalning på fakturan under Sales invoice actions > Add payment. Account = Det bankkonto där betalningen har kommit in, Payment date = Datum då betalningen syns på bankkontot, Amount = Fakturans kapitalbelopp, Handling method = Normal. Därefter tas den skapade MS-verifikationen upp för redigering och räntor bokförs direkt på verifikationen. Ta upp numret på den skapade MS-verifikationen och gå till kontoutdraget under Financial management > Bank statements och länka MS-verifikationen till kontoutdragets transaktion genom att öppna kontoutdraget för redigering > välj från triangeln längst bak på raden > Link voucher.
Netvisors credit loss handling skickar ingen information till Intrum, så om detta används måste man först kontakta Intrum.
Om påminnelse- eller inkassokostnader har lagts till manuellt på fakturan, skickas dessa inte med meddelandet till inkassobyrån. Dessa måste hanteras via inkassobyrån, så det är därför viktigt att först kontakta Intrum.
Inkassostatus
För fakturor som skickats till Intrum visas inkassostatus i fältet inkassostatus i vyn öppna försäljningsfakturor. Intrum använder följande inkassostatus:
Registrerad
Brevinkasso
Tingsrätt
Utmätningsman
Avslutad
Ärende låst för fakturering
Fakturerad
Annullerad
Tratta
Konkurs/Skuldsanering
Avliden
Kund utomlands
Utländskt ärende
Ackordbetalningsprogram
Ackordförfarande
Juridisk åtgärd
Betalningsprogram
Delgivning
Adressuppgifter saknas
Ny adress
Skuldsaneringens betalningsprogram
Övervakningsbrev
Bedömning av betalningsförmåga
Brevinkasso
Inkassobrevskedja
Avbrott av preskription
Telefoninkasso
Kreditinformation kontrollerad
Utvärdering
This article has been translated using an AI-based translation tool. The contents or wording of these instructions may differ from those in other instructions or in the software.
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback