INNEHÅLL
- Vad faktureras jag för?
- Vilken period gäller fakturan?
- Jag har betalat fakturan två gånger, vad gör jag?
- När uppdateras omsättningsklassen?
- Hur kan jag byta tjänstepaket?
- Hur säger jag upp Netvisor-tjänsten?
- Hur kan jag komma överens om en betalningsplan för min faktura?
- Jag har fått ett kravbrev, vad gör jag?
- Mitt företag har fusionerat med ett annat företag, vad gör jag?
Vad faktureras jag för?
Du kan granska debiteringsgrunderna i avsnittet Faktureringsgrunder eller du kan fråga mer detaljerat från vår AI-assistent Vispertti, som finns i det nedre högra hörnet av sidan i pratbubblan.
Du kan också använda Haku -funktionen för att söka mer information om Netvisor-tjänstens funktioner. Här hittar du instruktioner för Netvisor företags- och användarmenyn: Navigering i gränssnittet.
Vid reklamationssituationer kan du kontakta direkt Netvisors faktureringsteam
Vilken period gäller fakturan?
Du ser perioden i fältet "vår referens" på fakturan.
Jag har betalat fakturan två gånger, vad gör jag?
Överbetalningen på fakturan tillämpas automatiskt på framtida Netvisor-tjänstefakturor. Detta kräver inga åtgärder från er sida. Om det dock är en situation där ni har betalat överbetalningen på er senaste faktura och inga fler fakturor är avsedda att komma till er, kan återbetalning göras enligt följande instruktioner:
För återbetalning behöver vi en bekräftelse på ert bankkonto. Bekräftelsen på bankkontot måste vara ett bankbekräftelsebrev eller en skärmdump av den övre delen av kontoutdraget, där bankens officiella uppgifter samt företagets uppgifter och bankkontonummer syns. Bekräftelsen måste alltså komma från en tredje part. Vi begär bekräftelse på den angivna kontonummerns ägare vid varje återbetalningsbegäran som kommer till oss. Med vår praxis vill vi säkerställa att pengarna återbetalas till vår rätta avtalspartner. Syftet är att skydda båda parters tillgångar med transparent verksamhet. Vi hoppas att ni förstår att vår begäran grundar sig på en vilja att agera ansvarsfullt och att ni tillhandahåller den begärda bekräftelsen.
När uppdateras omsättningsklassen?
Enligt våra avtalsvillkor (4 Kundens rättigheter och skyldigheter) granskas kundspecifika omsättningsklasser årligen efter att bokslutet har bekräftats, och ändringar i debiteringar görs från och med det att Visma har fått information om kundens nya bekräftade omsättning. Det är kundens ansvar att rapportera omsättningen.
Hur kan jag byta tjänstepaket?
Du kan enkelt byta paket via Netvisor Store. Här hittar du instruktioner om Netvisor Store: Netvisor Store.
Hur säger jag upp Netvisor-tjänsten?
Netvisor-tjänsteavtalet ska sägas upp via Netvisor Store (uppe till höger) från sidan som öppnas med knappen Tjänstehantering. En uppsägningsbegäran skickas till Visma Solutions Oy via knappen Säg upp Netvisor-tjänsteavtalet och begäran behandlas manuellt. Uppsägningsbegäran kan göras med administratörsrättigheter. Mer om uppsägningen och dess steg kan du läsa här: Netvisor -tjänsteavtalets uppsägning.
Hur kan jag komma överens om en betalningsplan för min faktura?
Innan fakturans förfallodag kan du kontakta Netvisors faktureringsteam för att komma överens om en betalningsplan. Observera att om fakturans förfallodag redan har passerat, har fakturan överförts till vår samarbetspartner Visma Amili Oy:s indrivningstjänst, då betalningstiden måste avtalas direkt med dem.
Jag har fått ett kravbrev, vad gör jag?
I frågor som rör indrivning kan du kontakta Netvisors faktureringsteam . Vi behandlar reklamationer som rör fakturans innehåll och din order, och vid behov får du kopior av de ursprungliga fakturorna från oss. Du kan också kontakta inkassobolaget Visma Amili direkt.
Mitt företag har fusionerat med ett annat företag, vad gör jag?
Om två eller flera företag som använder Netvisor fusioneras med varandra:
1. Den gamla databasen lämnas öppen ett tag för att få ut nödvändig data innan den stängs
2. Nödvändigt material överförs till det kvarvarande företaget
I princip kan fakturor inte överföras till det nya programmet, utan de följs upp till slut i det gamla och överförs som saldon till det kvarvarande företaget. Vid fusionen görs fusionstransaktioner i bokföringen.
Kundlista, produkter, leverantörer
Kunder, produkter och leverantörer kan kopieras till Excel, sparas i .csv-format och importeras via dataimporten vid behov. För leverantören gör programmet automatiskt en ny saknad leverantör om fakturan kommer som e-faktura eller via skanningtjänsten.
E-fakturor skickas och mottas
Det är lämpligt att stänga mottagningen av inköpsfakturor via Maventas e-fakturaanslutning för det gamla företaget i förväg på önskat datum, så att inga nya fakturor styrs dit. Vid behov kan hela Maventa e-faktureringen för Netvisor stängas samtidigt (försäljningsfakturor skickas och inköpsfakturor mottas).
Betalningsrörelseavtal
Nya betalningsrörelseavtal görs för bankkontona som överförs från den gamla databasen till den nya, eftersom fo-numret ändras i bankkontot. Bankkontot kan överföras till det nya företaget när det först stängs från det gamla företaget. Samma bankkonto kan inte vara aktivt i två företag samtidigt.
Detaljerade instruktioner för fusioner hittar du via denna länk
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback