Den här guiden behandlar hur en inköpsfaktura tilldelas rätt leverantör när den anländer till Netvisor. Samma tilldelningskriterier gäller både för e-fakturor och fakturor som kommer från skanningstjänsten. Instruktioner för att byta leverantör på fakturan beskrivs också.
INNEHÅLL
Inköpsfaktura tilldelning till leverantör
Tilldelningen av en inköpsfaktura som anländer till Netvisor sker enligt följande kriterier. Dessa samma kriterier används både för e-fakturor och fakturor som anländer från skanningstjänsten. Om det finns både en aktiv och en passiv leverantör med identiska uppgifter i leverantörsregistret, görs tilldelningen till den aktiva leverantören.
Leverantörer söks där:
- namnet matchar den inkommande fakturan och FO-nummer/VAT-nummer är samma som på fakturan. Om FO-nummer och VAT-nummer innehåller olika värden, kontrolleras VAT-numret från det inkommande meddelandet.
- VAT-nummer / FO-nummer matchar den inkommande fakturan. I första hand kontrolleras VAT-numrets värde, om VAT-nummer och FO-nummer innehåller olika värden.
- leverantörskoden matchar den inkommande fakturan.
- namnet matchar den inkommande fakturan.
- den inkommande fakturans kontonummer matchar leverantörens bankkonto, bankkontots land är definierat och det är något annat än Finland
FO-numret jämförs i normalform, VAT-nummerform och utan bindestreck.
Om flera leverantörer matchar fakturan, väljs dessa enligt följande:
- en starkare tilldelning enligt ovanstående tilldelningslista, dvs. tidigare tilldelningskriterium först
- om flera leverantörer finns med samma tilldelningskriterium, föredras aktiva leverantörer
- om flera aktiva leverantörer finns, väljs den äldsta i skapelseordning
Om inget av kriterierna uppfylls, skapas en ny leverantör i systemet. För den nya leverantören fylls namn, FO-nummer och bankkonto i, om dessa kan identifieras från fakturan.
För att tilldelningen ska ske till rätt leverantör och en befintlig leverantör inte skapas på nytt, rekommenderar vi att lägga till alla uppgifter som den aktuella leverantören har angett, inklusive bankkonton, och att fylla i leverantörens uppgifter så omfattande som möjligt.
Inköpsfakturaautomationen tar fakturan för behandling om det är en e-faktura eller om leverantören av skanningsfakturan har identifierats "starkt", dvs. minst med namn och FO-nummer.
Byta leverantör på fakturan
Om inköpsfakturan tilldelas fel leverantör, måste en egen leverantörskort skapas för den nya leverantören med alla uppgifter (inklusive bankkontouppgifter) och innan den felaktigt tilldelade fakturan behandlas, byta till rätt leverantör på inköpsfakturan enligt följande: Välj "Byt leverantör" från inköpsfakturans funktioner-menyn och sök rätt leverantör. Om fakturan redan har behandlats, måste fakturan först återställas till obearbetad (Inköpsfakturans funktioner > Återställ till obearbetad).
Nödvändiga rättigheter för att byta leverantör
- E-fakturor: Att byta leverantör på e-fakturan kräver bokförarens rättigheter.
- Andra fakturor: Leverantören kan ändras på fakturan om du har gransknings-, godkännande- eller betalningsrättigheter, och fakturan har skapats manuellt eller kommit via skanningstjänsten.
Om fakturan redan har godkänts, kan leverantören inte längre bytas, även om du har bokförarens rättigheter.
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback