Hjälp behandlar processen för att behandla en nollsumma försäljningsfaktura som har blivit kvarhängande i kundreskontra.

Om en nollsumma försäljningsfaktura har blivit kvarhängande i kundreskontra utan verifikat i bokföringen, kan fakturan behandlas bort från reskontran på två sätt.

1. Uppdatera försäljningsfakturans status till Betald-status. Öppna försäljningsfakturan, Försäljningsfakturans funktioner och härifrån Uppdatera status. Välj Betald som ny status. Fakturan förblir i reskontran, men har ingen bokföringspåverkan.

2. Ta bort fakturan. Öppna försäljningsfakturan och redigera försäljningsfakturans datum till den öppna perioden, spara fakturan. Försäljningsfakturans funktioner och härifrån Ta bort faktura. Fakturan tas bort helt och kan inte återställas. (Det är vanligtvis inte rekommenderat att ta bort fakturor, men till exempel en nollsumma faktura med det senaste fakturanumret är säker att ta bort. På samma sätt kan en nollsumma faktura tas bort om man manuellt skapar en ny faktura med det borttagna numret, det vill säga ändrar fakturanumret direkt i början av fakturaskapandet. På så sätt skapas inga luckor i fakturanummerserien.)

Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.