Den här instruktionen beskriver hur du kan skapa en ny produkt i Netvisor och hantera produktinformation. Instruktionen täcker inmatning och hantering av produktens bas-, pris-, lager- och bokföringsinformation.
INNEHÅLL
Skapa en ny produkt
En ny produkt kan skapas från Produktlistning och -sökning -sidan i det övre högra hörnet, via Netvisors snabbmeny: Skapa ny > Produkt eller från fliken "Ny produkt".
Information som ska fyllas i vid produktens skapande
Vid skapandet av en produkt efterfrågas bas-, pris-, lager- och bokföringsinformation. Det finns en separat Skapa ny produkt -instruktion. När utökad produkthantering används, är det möjligt att lägga till mer produktspecifik information på produktkortet.
- Lagring: Det tas ställning till om produkten ska lagras eller inte. För att informationen ska visas måste företaget ha lagerhantering aktiverad.
- Produktgrupp:Produkten kan väljas att tillhöra en viss produktgrupp. På produktlistning och -sökning -sidan visas produkterna gruppvis. Produktgruppen kan läggas till via länken hantera produktgrupper. I utökad produkthantering är det möjligt att skapa hierarkiska produktgrupper och du hittar mer information om deras hantering i Produktgrupper -instruktionen.
- Enhet: Här kan du välja önskad enhet för produkten. Om enheten inte har skapats kan den skapas via länken hantera enheter. I utökad produkthantering kan enheter hanteras mer omfattande, mer information i Enheter -instruktionen.
- Grupperingskriterier: Grupperingskriterier är användardefinierad textinformation som kan väljas för produkter att använda. Eftersom produkten kan tillhöra endast en produktgrupp, diversifierar grupperingskriterier produkternas strukturering och sökning i produktlistningen. Grupperingskriterier används endast i utökad produkthantering. De är så kallade produktens sökord. Mer detaljerade instruktioner om grupperingskriterier finns i Grupperingskriterier -instruktionen.
Lagerinformation
När företaget har lagerhantering som kommer med Premium-paketet, visas lagerinformation och -mängder på produktkortet. Med deras hjälp definieras om produkten är en lagerprodukt och vilket standardlager som används när försäljningsfakturan genererar lagertransaktioner.
- Medelpris: Genomsnittet av inköpspriserna som matats in för produktens lagertransaktioner.
- Ändra lagrets medelpris vid FIFO hantering.
- Lagrets medelpris beräknas från medelpriset på befintliga lagertransaktioners inköp. Om detta ska nollställas och få ett korrekt nytt önskat värde, måste följande göras.
- Först inventeras produkten till noll för varje möjligt lager. Inköpspriset sätts till noll vid inventeringen. Detta nollställer inte inköpspriset ännu, men sedan görs en ny inventeringspost med rätt önskat medelpris till önskat lager. Då uppdateras produktens medelpris till detta nya inköpspris.
- Uppdatera medelpris: Knappen utför en omberäkning av medelpriset baserat på lagertransaktioner.
- I lager: Mängden av produkten som finns i olika lager.
- Reserverad: Hur mycket av produkten som är reserverad i försäljningsorder (öppna försäljningslagertransaktioner).
- På väg: Hur mycket av produkten som är på väg till lagret (öppna inköpslagertransaktioner, inklusive inköpsorder).
- Batchhantering:Med valet tar du ställning till två saker: 1) Om produkten ska batchhanteras. 2) Om produkten ska automatiskt minskas från lagret enligt villkoret i menyn. Till exempel, om du vill minska de produkter som först går ut från lagret automatiskt, välj inställningen "Äldst först enligt sista användningsdag". Som standard är valet "Ingen batchhantering" i produktens batchhantering. Om företaget har varulagervärderingsmetoden FIFO-Beräkning inställd i försäljningsbasinformation, är standardvalet "Äldst först enligt leveransdatum (FIFO)". Valet kan dock ändras per produkt.
- Ingen batchhantering: Produkten hanteras inte i batch i bakgrunden. Då används medelpriset på lagertransaktionen för produkten.
- Manuell batchval: Lagerminskande transaktion, såsom försäljning, länkas alltid manuellt till önskad batch. Vid batchlänkning uppdateras värdet från produktbatchen till lagerminskande transaktionen.
- Nyast först enligt leveransdatum: Detta är Last in First Out (LIFO) -hantering och lagret minskas automatiskt enligt leveransdatum, nyaste batcher först.
- Äldst först enligt leveransdatum: Detta är First in First Out (FIFO) -hantering och lagret minskas automatiskt enligt leveransdatum, äldsta batcher först.
- Nyast först enligt sista användningsdag: På lagerlinjen finns fältet "sista användningsdag". Lagret minskas automatiskt baserat på detta fält, de batcher som går ut sist först.
- Äldst först enligt sista användningsdag: På lagerlinjen finns fältet sista användningsdag. Lagret minskas automatiskt baserat på detta fält, de batcher som går ut först först.
- Nyast först enligt tillverkningsdatum: Lagret minskas automatiskt enligt produktbatchens tillverkningsdatum, nyaste först.
- Äldst först enligt tillverkningsdatum: Lagret minskas automatiskt enligt produktbatchens tillverkningsdatum, äldsta först.
- Standardlager: Definierar lagret från vilket försäljningstransaktionen som standard minskar lagermängder och till vilket inköpstransaktionen lägger till lagermängder. Lagerinformationen kan ändras på lagertransaktionsformuläret.
- Hylla: "Hantera produktens hyllplatser" -länken leder till hantering av produktens hyllplatser. I den öppnade vyn kan du lägga till en hyllplats, gå till produktinformation eller gå till lagerhantering från produktens funktionsknapp.
- Larmnivå:Lagergräns, produkter som underskrider denna gräns listas på bristlistan. Om produkten redan är beställd, det vill säga lager-mängden och beställd-mängden överstiger larmnivån, listas inte produkten på bristlistan.
- Tullkod:Här kan du ange produktens tullkod om du vill. Tullkoden används i batchhantering på tullrapporten. Funktionen är endast tillgänglig om företaget använder FIFO -lagervärderingsmetoden. Tullkoden skrivs inte ut på offert/order eller faktura.
- Ursprungsland: Produktens ursprungsland kan väljas. Valet påverkar EDI -meddelandeförmedlingen, inte någon annanstans.
Vikt- och förpackningsinformation
Produkten kan ges vikt- och förpackningsstorleksinformation. Volymen visas när vikt och förpackningsstorlek har angetts. Denna information skickas med EDI -meddelandet och är obligatorisk för fakturor/order som skickas via det.
Efter att produkten har skapats är det möjligt att mata in annan information och den information som ges vid skapandet är redigerbar på produktvyns flik Redigera basinformation.
Produktkort
Produktvyn kan nås från olika delar av systemet via produktens namn.
Produktkortets flikar
Produktens produktvy
Produktens grundvy sammanställer bekvämt
- viktigaste basinformation
- använda modeller (varianter)
- referenser till relaterade produkter
- referenser till liknande produkter
- produktens extra informationsfält
- information om vilka produkter den ingår i
- vilka produkter produkten består av
- produktens lagerstatus
Produktens grundvy kan nås genom att klicka på produktens namn.
Version
Vid produktens skapande skapas den första versionen av produkten. Versionen är inte publicerad som standard, utan det måste göras från fliken Versionshantering när produkten är klar.
Om det finns flera versioner kan den version som ska hanteras ändras från produktvyns hörn. Namnet på en opublicerad version visas i grått, publicerad i svart. Versionhanteringen har sin egen Versioner -instruktion.
Produktbilder
Bilder som lagts till produkten visas i sin egen ruta. Genom att klicka på den lilla bilden visas bilden större. Bildhantering sker från fliken Bildhantering. Den definierade huvudbilden visas som standard stor. Produktbilder har sin egen Produktbilder -instruktion.
Basinformation
Bilderna bredvid är produktens basinformation.
Genom att klicka på kundspecifik prislänk öppnas en egen vy där du kan se det valda kundspecifika priset. Mer instruktioner finns i Prisernas hantering -instruktionen.
Från länken Grupperingskriterier kan du se de grupperingskriterievärden som lagts till produkten.
Från länken Prisgrupp öppnas de prisgrupper som lagts till produkten. Mer instruktioner finns på Prisgrupper -instruktionssidan.
Extra informationsfält
Extra informationsfält visas i det övre högra hörnet av sidan. Hantering av värden för extra informationsfält sker från fliken Extra informationsfält. Fliken kan också nås från redigeringsikonen i rutan.
Sammansatt produkt/underprodukter
På sidan visas information om produkten ingår i andra produkter, det vill säga om produkten fungerar som en underprodukt till en annan produkt. Likaså visas produktens eventuella underprodukter, det vill säga vilka produkter denna produkt består av. Från produktens namn kan du nå produktens produktvy. Sammansatt/underprodukter har sin egen Underprodukter och sammansatta produkter -instruktion.
Använda modeller
I tabellen visas de modeller som används för produkten med lagerinformation. Modellernas definition och hantering sker från fliken Egenskaper och modeller. Modeller har sin egen Modellvarianter -instruktion.
Relaterade och kompletterande produkter
Produkter kan länkas till varandra. Länkarna visas i denna grundvy. Från informationen kan du dyka ner till den länkade produktens produktvy. Dessa länkar kan definieras från produktvyns flik Produktreferenser.
Lagerinformation
Sammanställning av lagerinformation visas i sin egen ruta på höger sida av sidan.
- I lager
- Hur mycket av produkten som finns i lager
- Medelpris
- Genomsnittet av inköpspriserna som matats in för produktens lagertransaktioner
- Om företaget har FIFO - beräkning aktiverad, beräknas medelpriset enligt:
(Kumulativ mängd * nuvarande medelpris) + (batch kvar * batchens enhetspris) / (kumulativ mängd + batch kvar) = nuvarande medelpris. - Ändra lagrets medelpris vid FIFO hantering.
Lagrets medelpris beräknas från medelpriset på befintliga lagertransaktioners inköp. Om detta ska nollställas och få ett korrekt nytt önskat värde, måste följande göras.
Först inventeras produkten till noll för varje möjligt lager. Inköpspriset sätts till noll vid inventeringen. Detta nollställer inte inköpspriset ännu, men sedan görs en ny inventeringspost med rätt önskat medelpris till önskat lager. Då uppdateras produktens medelpris till detta nya inköpspris.
- Lagervärde
- Beräknar produkten i lager-mängden och inköpspriset som produkten
- Reserverad
- Hur mycket av produkten som är reserverad i försäljningsorder (öppna försäljningslagertransaktioner)
- Beställd
- Hur mycket av produkten som är på väg till lagret (öppna inköpslagertransaktioner och inköpsorder)
Hantera produktens basinformation
Produktkortet består av följande information:
- basinformation
- prisinformation
- modellernas standardinformation
- bokföringsinformation
- lagerinformation
Basinformation
I utökad produkthantering kan produktens språk ändras från nedanstående plats.
- Produktkod: Det är alltid bra att använda en unik produktkod för produkterna, så att till exempel prisuppdateringar blir enklare.
- Benämning: Produktens namn.
- Standardbeskrivning: Önskad beskrivning av produkten. Visas bland annat i produktlistningen.
- Primär EAN-kod: En EAN-kod kan matas in för produkten. EAN-koden kan skickas med e-faktura meddelandet (Ean code -fältet), men formatet måste vara EAN13 (koden är 13 tecken lång). Om företaget har orderhantering aktiverad kan streckkoden skrivas ut på följesedeln. Den primära koden används på lagerorderutskriften. På streckkodens etikettutskrift kan den primära eller sekundära EAN-koden väljas.
- Sekundär EAN-kod: Produktens eventuella andra EAN-kod. Med e-faktura skickas som standard produktens primära EAN-kod, men om den inte är i EAN13-format och den sekundära EAN-koden är, skickas denna sekundära EAN-kod med e-faktura meddelandet. Om ingen av EAN-koderna är i EAN13-format, skickas ingen information med e-faktura meddelandet.
- Noter till bokslutet: En .pdf-bilaga kan läggas till produkten. Vid tillägg av bilagan kan det väljas om bilagan ska bifogas till fakturan, ordern eller offerten (order och offert kräver att orderhantering -sektionen används).
- Försäljning: Det tas ställning till om produkten ska säljas eller inte. Om detta inte är valt kan produkten inte väljas till exempel på fakturan.
- Lagring: Det tas ställning till om produkten ska lagras eller inte. För att informationen ska visas måste företaget ha lagerhantering aktiverad.
- Produktgrupp:Produkten kan väljas att tillhöra en viss produktgrupp. På produktlistning och -sökning -sidan visas produkterna gruppvis. Produktgruppen kan läggas till via länken hantera produktgrupper. Produktgrupper har sin egen instruktionssida.
- Enhet: Här kan du välja önskad enhet för produkten. Om enheten inte har skapats kan den skapas via länken hantera enheter. Det finns en egen instruktionssida.
- MOMS -sats: Vad är produktens skatteprocent.
- Grupperingskriterier: Grupperingskriterier är användardefinierad textinformation som kan väljas för produkter att använda. Eftersom produkten kan tillhöra endast en produktgrupp, diversifierar grupperingskriterier produkternas strukturering och sökning i produktlistningen. Grupperingskriterier används endast i utökad produkthantering. De är så kallade produktens sökord. Mer detaljerade instruktioner om grupperingskriterier finns på instruktionssidan.
Prisinformation
Prisinformation visas inte om det endast är en lagrad sammansatt produkt. I andra fall visas det, det vill säga om produkten är till salu.
- Låsning: Låsning kan endast användas i samband med modell- eller sammansatt produktstruktur om det önskas att beräkningsautomatik inte ska skriva över prisinformationen för den sammansatta produkten (om till exempel underproduktens priser uppdateras). Här kan du välja om du vill att systemet inte automatiskt ska beräkna inköpspriset och/eller produktens grundpris.
- Grundpris:Produktens försäljningspris är netto, det vill säga MOMS-beloppet läggs till detta värde. Om brutto -rutan också är markerad är priset brutto, vilket innebär att priset inkluderar mervärdesskatt.
- Lägsta försäljningspris: Lägsta försäljningspris är för närvarande endast en så kallad "för information" -funktion. Vid behov kan detta kringgås vid fakturering.
- Provisionsprocent:Om en provisionsprocent matas in för produkten, genererar försäljningen av produkten provision för den säljare som valts på fakturan. En rapport om provisioner för önskat tidsintervall kan fås från försäljningsrapporterna (Försäljning > Rapporter) genom att välja rapportformatet "Säljarapport" (förutsätter att det finns rättigheter att se provision i försäljnings- och kundreskontra rättigheter). Om provisionsinformation har angetts för säljaren, åsidosätter det produktens provision på fakturan. För att kunna ge provision för produkten måste det finnas redigeringsrättigheter för provision i försäljnings- och kundreskontra rättigheter. Om "Provision visas inte" är valt, visas * -tecken i provisionsfältet.
- Prisgrupper: Prisgrupper kan ställas in antingen med en prisfaktor eller önskat slutpris. Om prisgrupper används måste den aktuella prisgruppen också väljas i önskad kunds extra informationsfält redigeringsflikens prisgrupp -fält för att detta ska fungera.
- Kundpriser: Med detta kan du definiera priset kundspecifikt. Detta åsidosätter alla andra prisinställningar för den aktuella kunden. Priset kan ges antingen manuellt eller med en faktor. Mer information om prisinformation finns i Prisernas hantering -instruktionen.
- Inköpspris: Detta är priset till vilket produkten köps till företaget, till exempel från importören. Inköpspriset påverkar bland annat lagervärdet. Att lägga till/redigera inköpspriset kräver redigeringsrättigheter för inköpspriset i försäljnings- och kundreskontra rättigheter. Om "inköpspris visas inte" är valt, visas * -tecken i inköpsprisfältet.
- Inköpsinformation: Leverantörens inköpsinformation används vid inköpsorder. Du kan välja till vilket pris du beställer önskad produkt från önskad leverantör. Här kan du definiera att en annan kod och namn skrivs ut på inköpsordern för produkten. Till exempel säljs produkten med annan information än vad som köps från importören. Valet påverkar också lagerbokföringen och inköpspriset för produkten som registreras i lagret för den aktuella leverantören.
Lagerinformation
- Medelpris: Genomsnittet av inköpspriserna som matats in för produktens lagertransaktioner.
- Om företaget har FIFO - beräkning aktiverad, beräknas medelpriset enligt:
(Kumulativ mängd * nuvarande medelpris) + (batch kvar * batchens enhetspris) / (kumulativ mängd + batch kvar) = nuvarande medelpris. - Om de gamla produktbatchernas transaktioner redan har använts helt, påverkar de inte medelpriset. Endast de produktbatcher som finns kvar i lagret tas med i beräkningen.
- Ändra lagrets medelpris vid FIFO hantering.
- Lagrets medelpris beräknas från medelpriset på befintliga lagertransaktioners inköp. Om detta ska nollställas och få ett korrekt nytt önskat värde, måste följande göras.
- Först inventeras produkten till noll för varje möjligt lager. Inköpspriset sätts till noll vid inventeringen. Detta nollställer inte inköpspriset ännu, men sedan görs en ny inventeringspost med rätt önskat medelpris till önskat lager. Då uppdateras produktens medelpris till detta nya inköpspris.
- Om företaget har FIFO - beräkning aktiverad, beräknas medelpriset enligt:
- Uppdatera medelpris: Medelpriset för produkten kan uppdateras manuellt.
- Senaste inköpspris: Fältet visas om företaget har lagervärderingsmetoden FIFO -beräkning. Visar priset per enhet för den senaste inköpsbatchen.
- I lager: Produktens mängd i lager.
- Reserverad: Hur många enheter av produkten som är reserverade. Försäljningsorder gör en reservation för produkten.
- På väg: Hur många enheter av produkten som är på väg. Detta påverkas av öppna inköpslagertransaktioner och inköpsorder.
- Standardlager: Definierar lagret från vilket försäljningstransaktionen som standard minskar lagermängder och till vilket inköpstransaktionen lägger till lagermängder. Lagerinformationen kan ändras på lagertransaktionsformuläret.
- Produktplats: Produktens hyllplats i lagret. Det finns en egen Lager och hyllplatser -instruktion.
- Standardlarmnivå:Lagergräns, produkter som underskrider denna gräns listas på bristlistan. Om produkten redan är beställd, det vill säga lager-mängden och beställd-mängden överstiger larmnivån, listas inte produkten på bristlistan.
- Vikt: Produktens vikt
- Tullkod: Tullkoden används i batchhantering på tullrapporten. Funktionen är endast tillgänglig om företaget använder FIFO -lagervärderingsmetoden.
Hantera extra informationsfält
Hantering av produktens extra informationsfält.
Hantera produktens egenskaper och modeller
(Produktvy > Egenskaper och modeller -flik)
Hantering av produktens egenskaper och modeller sker på denna produktvyns flik Egenskaper och modeller.
Produktens extra informationsfält innehåller:
- produktens egenskaper
- egenskapernas värden och deras prisinverkan
- bildande av produktens modeller
- redigering av modeller och åsidosättning av standardinformation
- inställning av använda modeller
Egenskaper
Produktens egenskaper med värden visas var och en i sin egen ruta.
Lägga till egenskap till produkten
Om egenskapen redan finns kan den enkelt läggas till produkten via länken lägg till egenskap. Om en lämplig egenskap inte finns kan en ny egenskap skapas via länken Hantera egenskaper.
Värden som används för egenskapen på produkten
När egenskapen har lagts till produkten har inga prisfaktorer eller -ändringar ställts in för den. Värden och deras inverkan på prissättningen kan hanteras från redigeringsikonen. Ikonen öppnar en sida där egenskapens värden hanteras specifikt för denna produkt, det vill säga ändringarna påverkar inte någon annanstans.
Värdenas inverkan på modellens pris
Värden för egenskapen som används på produkten kan ges olika prisinverkande faktorer och information som används för modellens prisbildning vid skapandet av modeller. Hantering av produktens specifika prisändringar för värden sker i samma vy där de värden som används på produkten väljs. Denna funktion nås från redigeringsikonen i egenskapsrutan.
Ta bort egenskap
Egenskapen kan tas bort från den röda krysset i egenskapsrutan. Borttagning är endast möjlig om ingen av egenskapens värden har använts i redan skapade modeller. Om egenskapen inte är i bruk visas borttagningsfunktionen i det övre högra hörnet av rutan.
Modeller
Det är möjligt att skapa olika modeller (varianter) av produkten. Detta baseras på de egenskaper och deras värden som definierats för produkten. Produktens modeller är alltså samma produkts "olika alternativ" (t.ex. storlek och färg varierar).
De skapade modellerna visas under egenskaperna i sin egen tabell.
Skapande
Mer information i Modellvarianter -instruktionen.
Redigering
Redigering av modellen öppnas i sitt eget fönster genom att klicka på redigeringsikonen efter modellen.
Aktivering / avaktivering
Som standard är alla skapade modeller aktiverade för produkten. Framför varje modell finns en kryssruta. Varje vald modell är aktiverad för produkten. Att ta bort valet och spara ändringen avaktiverar modellerna.
Ställa in bilder
Hantering av produktens bilder sker på sin egen flik. När bilder har lagts till produkten kan det definieras vilka bilder som representerar de skapade modellerna. Detta kan också göras från grundvyns modelltabell via produktbilder-länken.
Mer information i Produktbilder -instruktionen.
Borttagning
Modellen kan tas bort om den inte har använts i inköps- eller kundreskontra. Om borttagning är möjligt visas en röd kryss på modellraden, där borttagning sker. Om modellen är i bruk kan den inte tas bort (istället för krysset visas en grön ikon) och det enda alternativet är att avaktivera modellen.
Hantera produktens underprodukter
- byggande av hierarki, det vill säga koppling av andra produkters modeller till produktens olika modeller
- vilka produkter som faktiskt säljs när en modell av den sammansatta produkten säljs
Hantera produktens underprodukter sker från produktvyns flik Underprodukter. Sidan ser lite annorlunda ut beroende på om produkten har modeller eller inte.
En sammansatt produkt byggs alltid genom att först skapa en ny enskild produkt. Om den sammansatta produkten ska ha modeller, skapas modeller för denna produkt och slutligen byggs den sammansatta produktstrukturen av underprodukter. Den sammansatta produktstrukturen byggs genom att koppla befintliga produkter eller produktmodeller i systemet till den sammansatta produktbenämningen eller dess modeller som underprodukter från produktkortets "Underprodukter" -flik.
Skillnaden mellan en lagrad och en virtuell sammansatt produkt definieras i systemet genom att sätta på eller av kryssrutan "Lagring" på produktkortet för den sammansatta produktbenämningen. Om kryssrutan är på, läses benämningen i systemet som en lagrad sammansatt produkt. Om kryssrutan inte sätts på, läses den sammansatta produkten som en virtuell produktbenämning som inte lagras i sig själv. Underprodukter som sätts på den virtuella sammansatta produkten kan naturligtvis vara lagrade produkter som hanteras i lagerhanteringen vid användning av den sammansatta produkten istället för själva den sammansatta produktbenämningen.
Produkt utan modeller
- i början väljs de underprodukter med värden som ska hanteras för produkten
- under dessa väljs de underprodukter eller deras modeller som produkten faktiskt innehåller
Huvudprodukt med modeller
- I början väljs de underprodukter med värden som ska hanteras för produkten.
- Om produkten har modeller kan standardunderprodukter ställas in som de modeller som skapas innehåller (vid inställning av standardunderprodukter kan ändringar också uppdateras till befintliga modeller, det vill säga funktionen erbjuder massfunktioner).
- Under dessa finns en lista över produktens modeller och för varje kan de underprodukter som de innehåller ställas in från de som valts för produkten i början.
Välja underprodukter för produkten
Funktionen är densamma oavsett om produkten har modeller eller inte.
Ställa in underprodukter
Om produkten har modeller ställs underprodukterna direkt på modellerna, inte på själva produkten.
Standardunderprodukter
Om produkten har modeller kan standardunderprodukter också ställas in för modellerna som används vid skapandet av nya modeller.
Massfunktioner
Om produkten har modeller kan ändringar av underprodukter också uppdateras till befintliga modeller via hanteringen av standardunderprodukter. Mer om modeller i Modellvarianter -instruktionen.
Produkter kan länkas till varandra. I produktens grundvy visas relaterade huvudprodukter och produkter som på något sätt är relaterade till produkten. Dessa länkar kan definieras från produktvyns flik Produktreferenser.
Användaren kan fritt göra länkar, så deras sanningsenlighet är helt användarens ansvar. Syftet är dock att
- Relaterade huvudprodukter
- Liknande/alternativa produkter.
- Kompletterande huvudprodukter
- Till exempel en hylla i samband med en duk eller rengöringsmedel för hyllan eller en annan produkt i samma serie.
Söka och lägga till länkad produkt
Sök produkten från listan och välj den. Länken kan tas bort från den länkade produktens röda kryss om så önskas.
Länken är nu gjord och den länkade produkten visas också i produktens grundvy.
Produktens versioner
Flera versioner kan skapas för produkten, varav endast en kan vara publicerad åt gången. Produktens versioner hanteras från produktens flik Versionshantering . En ny version är alltid opublicerad i början.
- Opublicerad
- produktens namn visas i grått
- visas inte som standard i listningar
- är inte tillgänglig, kan inte väljas till exempel på fakturor
- Publicerad
- produktens namn visas i svart
- visas i listningar
- är tillgänglig på fakturor, order etc (om den är markerad som till salu)
Mer detaljerade instruktioner om versionering finns i Versioner -instruktionen.
Produktbilder
(Produktvy > Bildhantering -flik)
På sidan hanteras produktens/huvudproduktens produktbilder. Produktens bilder har sin egen Produktbilder -instruktion, där det beskrivs mer detaljerat om att lägga till och använda bilder.
Nyckelord: Ny produkt, produktkort, produktlistning, egenskaper, modeller
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback