Denna instruktion beskriver vilka användarrättigheter och inställningar som måste definieras i Netvisor för att få en påminnelse via e-post om obearbetade köpefakturor.

INNEHÅLL

Det är möjligt att få en e-postpåminnelse från Netvisor om användaren har obearbetade köpefakturor för sakgranskning, godkännande eller betalning. I obearbetade köpefakturor saknas de ovan nämnda åtgärderna och användaren kan utföra dessa. Det skickas inga meddelanden för banköverföringar, och kommunikationen fungerar inte heller i utbildningsmiljön.

Användarrättigheter och inställningar för köpefakturakommunikation 

En annan användares användarrättigheter kan ändras med administratörsroll (KH), om användaren i fråga har grundats. Du kan redigera tidpunkter och föremål för kommunikationen i "Behörighetsmenyn" under "Redigera användarens inloggningsinställningar". För att meddelanden ska skickas till en person måste inköpsreskontrans behörighet vara minst nedanstående redigeringsbehörighet till inköpsreskontrans grundfunktioner och vyer och kataloger enligt bilden nedan.

Användaren måste också ha minst behörighet till sakgranskning och godkännande av inköpsfakturor under Försäljnings- och inköpsreskontras behörigheter. Dessa kan redigeras av användaren själv eller av en annan användare, om administratörsroll (KH) finns.

En annan användares behörigheter kan ändras med administratörsroll (KH), om användaren i fråga har grundats. Du kan redigera tidpunkter och föremål för kommunikationen i "Behörighetsmenyn" under "Redigera användarens inloggningsinställningar".

I användarens grundinställningar kan du definiera inställningar för kommunikation. Du hittar menyn längst upp på skärmen genom att föra musen över ditt eget namn > Mina basinställningar > Kommunikation. Användaren kan själv redigera sina basinställningar.

I användarens egna basinställningar för kommunikation måste e-postkanalen vara email och e-postadressen måste verifieras av användaren. E-postadressen måste läggas till personligen av användaren. När e-postadressen läggs till, skickas en verifieringskod till denna adress och den måste matas in i programmet för att adressen ska kunna användas. Om e-postadressen behöver ändras, måste ändringen göras personligen och det kan inte göras av en annan användare. E-postadressen kan endast användas av en användare.

I sektionen Kommunicerade ärenden kan du ange vilka objekt som ska aviseras till användaren.


Sakgranskade köpefakturor - Då skickas meddelandet till alla personer som kan sakgranska denna köpefaktura

Riktade sakgranskade köpefakturor - Då skickas meddelandet endast till den person som fakturan är riktad till för sakgranskning.

Godkända köpefakturor - Meddelandet skickas till den person som kan godkänna denna köpefaktura

Betalningsklara köpefakturor - Meddelandet skickas till den person som har rättigheter för betalning av köpefakturor och företaget har betalningsklara köpefakturor. 

Automatiskt betalda köpefakturor - När en automationsregel behandlar fakturan och betalar den, ligger fakturan kvar i banktrafikkön i 72 timmar. Under denna tid kan fakturan tas bort från betalning om något behöver korrigeras. Borttagning kan göras från fakturavyn (blå informationstext). Fakturor som behandlas av regeln inkluderas också i köpefakturakommunikationen och meddelas via e-post till användare med betalningsrättigheter i företaget, om valet "Automatiskt betalda köpefakturor" har aktiverats i kommunikationsinställningarna (mina basuppgifter).


Schemaläggning av inköpsreskontrakommunikation - I denna sektion kan du definiera hur ofta systemet skickar e-post med ovanstående information. Meddelanden kan schemaläggas baserat på dagar och tidpunkter. Dessutom kan användaren ställa in om schemaläggningen av kommunikationen används endast för det aktuella företaget eller i alla av användarens eventuella övriga företag.


Verksamhetsprincip för köpefakturakommunikation

Netvisors bakgrundstjänst går igenom fakturor och sammanställer en sändningslista för varje person. Användarna kan själva definiera tidpunkten för kommunikationen och de saker som ska kommuniceras från vyn "Mina basuppgifter". Vid en given tidpunkt skickas sändningslistans objekt per e-post till användaren, som i e-postmeddelandet ser vilka åtgärder hen måste vidta.

Meddelandet som skickas till användaren ser ut som nedanstående mall:

Nedan finns ett exempel på en faktura:

Från meddelandet kan du logga in på Netvisor där dessa fakturor kan behandlas.

Nyckelord: kommunikation, kommunikation om köpefakturor, kommunikationsinställningar, standardkanal för meddelanden, kommunicerade ärenden, sakgranskade köpefakturor, godkända köpefakturor, schemaläggning av kommunikation




 

Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.