Den här guiden behandlar hur man avbryter betalningar och löner elektroniskt från Netvisor eller manuellt via banken. Dessutom behandlas avbokning och hantering av löneuppgifter.
INNEHÅLL
- Kontakta banken
- Avbryt betalning elektroniskt från Netvisor
- Manuell avbokning av betalningsmaterial
- Avbokning av löneuppgifter
- Löneuppgiftsanmälningar och avbokning
Kontakta banken
Om en betalning som skickats till banken måste avbrytas, kontakta först din bank (om det inte är Nordea eller Osuuspankki, till vilka en elektronisk avbokningsförfrågan kan skickas från Netvisor) och be om att avbryta betalningen. Alla banker kan inte skicka återkoppling om avbokningen av en betalning. Om banken meddelar att avbokningen av materialet har lyckats, kan materialet skickas på nytt för betalning via vyn Öppna inköpsfakturor (Inköp > Fakturering > Öppna inköpsfakturor).
Om förfallodagen för betalningen är densamma som betalningsdagen, kanske materialet inte kan avbrytas. Betalningar med framtida förfallodagar kan vanligtvis avbrytas, men praxis varierar mellan banker. Obs! Typen av betalningsmaterial påverkar om den elektroniska avbokningsförfrågan kan behandlas i banken och om betalningen kan avbrytas framgångsrikt (t.ex. den elektroniska avbokningsförfrågan för löneuppgifter måste skickas till banken senast två arbetsdagar före löneutbetalningsdagen). Netvisor-supporten vägleder vidare i avbokningsprocessen. I vissa fall krävs användarens åtgärder. Att ta bort en faktura eller överföring från Netvisor tar inte bort betalningen från banken! Du kan kontrollera betalningarnas behandlingstider från banken: Bankernas kontaktuppgifter och betalningskörningar
Avbryt betalning elektroniskt från Netvisor (Nordea och Osuuspankki)
Om företaget använder Nordeas eller Osuuspankkis banktjänster och -anslutning, genom vilken det är möjligt att skicka elektroniska avbokningsförfrågningar för betalningar, kan betalningar av inköpsfakturor och överföringar avbrytas direkt i Netvisors banktrafikvy (Inköp > Betalningar > Banktrafikvy). Detta kräver att företaget har kommit överens om avbokning av betalningar med banken genom ett betalningsavtal. För att avbryta betalningar måste användaren ha rättigheter i vyn för försäljnings- och inköpsreskontra som "Betalare av inköpsfakturor och löner" och "Betalare av överföringar".
Obs! För Osuuspankki kan en maskinläsbar avbokningsförfrågan inte skickas för betalningsmaterial vars betalningsdag och förfallodag är samma dag. I sådana fall måste betalningen avbrytas genom att ringa Osuuspankki. En maskinläsbar avbokningsförfrågan kan inte heller skickas för utländska valutabetalningar som betalas via Osuuspankki. Detta gäller specifikt betalningar som dirigeras utanför SEPA och i dessa fall måste avbokningsförfrågan göras per telefon direkt via banken.
Om flera betalningsmaterial (inköpsfaktura eller överföring) ursprungligen betalades samtidigt med samma betalningsomgång, är det möjligt att avbryta enskilda material. Men om det gäller löneuppgifter kan enskilda material inte avbrytas, utan det avbryter hela den skickade löneomgången.
1. Avbryt betalningsmaterial från banken
Under rubriken Sepa-betalningar klickar du på bankkontolänken, som leder till bläddring av transaktioner för det kontot. Avbokningsmeddelandet skickas till banken genom att klicka på länken "Avbryt betalningsuppdrag från banken" efter den betalningsrad som ska avbrytas. Avbokning av betalningen är möjligt om betalningens förfallodag är i framtiden. Om betalningens förfallodag är dagens datum beror avbokningens framgång på om banken redan har hunnit behandla det aktuella betalningsmaterialet. Till exempel skickas betalningar till Nordea kontinuerligt från Netvisor och de behandlas hela tiden på bankens sida, så avbokning av betalningen kanske inte hinner göras i banken om den betalning som ska avbrytas redan har behandlats på bankens sida.
När avbokningsförfrågan för betalningen har skickats ändras betalningens status i banktrafikvyn till "Avbokning av betalningsuppdrag skickad till banken, väntar på bekräftelse" (se bild nedan, punkt 1) Denna status visas så länge tills banken har behandlat avbokningsmeddelandet. Detta kan ta upp till en timme.
2. Ta bort felaktig betalning
När avbokningsförfrågan för betalningsmaterialet har behandlats framgångsrikt i banken och informationen har kommit till Netvisor, ändras betalningens status till "Betalningsuppdrag avbrutet av användaren". Därefter kan den avbrutna betalningen tas bort från systemet genom att klicka på länken "Ta bort felaktig betalning" (2). Detta gör att fakturan tas bort från betalningstjänststatusen. Andra betalningar på fakturan påverkar vilken status fakturan återgår till. Normala överföringar återgår till statusen ej skickad efter att den felaktiga betalningen har tagits bort. Skatteöverföringar tas bort och måste skapas på nytt.
Avbrytande av betalningsuppdrag misslyckades
Om avbokningen av betalningen misslyckas, meddelas detta med texten "Avbrytande av betalningsuppdrag misslyckades", och då debiteras betalningen från bankkontot. Orsaken till att avbokningen misslyckades är vanligtvis någon av följande:
A) Avbokningsmeddelandet för betalningen har skickats på betalningens förfallodag, och avbokningsmeddelandet anländer till banken så sent att betalningen redan har debiterats från kontot.
B) Ett annat alternativ är att det saknas ett avtal om avbokningsmaterial på bankens betalningsavtal.
Manuell avbokning av betalningsmaterial
Om det är en betalning som gjorts via en annan bank än Osuuspankki eller Nordea, där avbokningen görs elektroniskt, måste avbokningen för andra banker göras genom att ringa banken och avbryta betalningen där. I sådana fall kommer det inte längre någon information till Netvisor om att betalningen har avbrutits och fakturan lämnar inte betalningstjänststatusen. Obs! Om överföringen av betalningen avbryts genom att ringa banken, förblir överföringarna i betalningstjänststatusen och kan inte tas bort.
Betalningsmaterialet kan avbrytas genom att öppna inköpsfakturan och inköpsfakturans funktioner och visa betalningar. Här väljer du raden och avbryter betalningen från banken. Här måste du alltså komma ihåg att avbryta betalningen i banken innan detta eller om du betalar detta igen och det inte har avbrutits i banken, kommer detta att resultera i en dubbelbetalning.
Då öppnas vyn nedan. Här måste du välja "Jag har redan ringt banken och fått bekräftelse på att betalningen har avbrutits"
Tryck på bekräfta betalningen som avbruten, då är detta gjort. Då kan du också se i fakturans behandlingshistorik att betalningen har avbrutits manuellt.
Överföringar kan inte avbrytas manuellt, dessa förblir i betalningstjänststatusen.
Avbokning av löneuppgifter
Elektronisk avbokning av löneuppgifter via Netvisor är möjlig om lönerna har betalats från ett Nordea- eller Osuuspankki-konto. För andra banker avbryts löneuppgifterna genom att ringa direkt till banken. När du avbryter löneuppgifter måste betalningsuppdraget avbrytas innan du återställer löneomgången till löneberäkningen. OBS! Löneuppgifter tas ofta upp för behandling i banken och debiteras från kontot redan en arbetsdag före löneutbetalningsdagen, varför den elektroniska avbokningsförfrågan för löneuppgifter måste skickas till banken senast två (2) arbetsdagar före löneutbetalningsdagen. Om det är mindre än två arbetsdagar kvar till löneutbetalningsdagen och löneuppgifterna måste avbrytas, kontakta banken direkt för att avbryta löneuppgifterna.
Gör så här:
- Gå till Inköp > Betalningar > Banktrafikvy
- Klicka på bankkontonumret under "Löner (Återkommande betalningar)" från vilket lönerna har betalats.
- Skicka avbokningsmeddelandet till banken med länken "Avbryt betalningsuppdrag från banken" (se bild nedan, punkt 1).
- Vänta tills betalningsuppdraget bekräftas som framgångsrikt avbrutet. Bekräftelsen kommer från banken och det kan ta en stund innan den uppdateras i Netvisor. Det är viktigt att få en framgångsrik avbokningsbekräftelse för att säkerställa att betalningarna inte debiteras från kontot, det vill säga att banken har kunnat/hunnit behandla avbokningsförfrågan framgångsrikt.
- Ta bort löneuppgifterna från betalningen genom att klicka på länken "Återställ löneomgången till löneberäkningen" (2).
Om flera lönebetalningsuppdrag har skickats samma dag och funktionen "Avbryt betalningsuppdrag från banken" inte är synlig efter den önskade, det vill säga den betalningsrad som ska avbrytas, är användarrättigheterna för försäljnings- och inköpsreskontra otillräckliga. När användarrättigheterna är tillräckliga är det också möjligt att elektroniskt avbryta andra betalningsuppdrag än det senaste som har skickats för betalning inom ramen för löneutbetalningsdagen. Användarmanual: Betalningsrättigheter för försäljnings- och inköpsreskontra
Den avbrutna löneomgången går i löneberäkningsprocessen till obetalda lönebesked.
Du kan redigera lönebeskeden genom att stegvis återställa dem bakåt och sedan vid behov skicka dem på nytt för betalning eller markera dem som betalda. Om en verifikation redan har skapats från löneberäkningen, annulleras den inte automatiskt i avbokningsprocessen.
Löneuppgiftsanmälningar och avbokning
Varje gång lönebeskeden återställs till löneberäkningsprocessen efter att de har skickats för betalning, måste de skapade löneuppgiftsanmälningarna beaktas. Behandlingen beror på i vilket skede avbokningen/återställningen görs. Se nedan för instruktioner för den aktuella situationen.
1. Löneuppgiftsanmälningar "Skickad"
Avbokning av löner och återställning till löneberäkningsprocessen sker redan i det skede när löneuppgiftsanmälningarna fortfarande har statusen "skickad" . Då ger funktionen "återställ löneomgången till löneberäkningen" följande meddelande:
Detta innebär att om ändringar görs i lönebeskeden i löneberäkningsprocessen och de skickas på nytt för betalning, förblir de tidigare löneuppgiftsanmälningarna giltiga med de gamla uppgifterna och fortsätter sin väg till inkomstregistret (även om knappen för betalning säger "Betala och skicka löneuppgiftsanmälningar"). Följ alltså dessa meddelanden och när deras status ändras till antingen "I inkomstregistret" eller "Avvisad", hantera dem till rätt form i Löner > Löneberäkning > Löneuppgiftsanmälningar > Visa anmälan > skapa korrigerande/ersättande anmälan > gör ändringar manuellt för att motsvara de nybildade beskeden > Skicka.
2. Löneuppgiftsanmälningar "I inkomstregistret"
Avbokning av löner och återställning till löneberäkningsprocessen sker först när löneuppgiftsanmälningarna redan har statusen "i inkomstregistret". Då ger funktionen "återställ löneomgången till löneberäkningen" följande meddelande:
Detta innebär att löneuppgiftsanmälningarna för de avbrutna lönerna annulleras från inkomstregistret. När du skickar lönerna på nytt för betalning eller markerar dem som betalda, måste du gå och skicka löneuppgiftsanmälningarna till inkomstregistret från Löner > Löneberäkning > Löneuppgiftsanmälningar > Visa anmälan > Gör anmälan > Skapa ersättande anmälan > Skicka.
3. Löneuppgiftsanmälningar "Avvisad"
Avbokning av löner och återställning till löneberäkningsprocessen sker först när löneuppgiftsanmälningarna redan har statusen "avvisad". Då ger funktionen "återställ löneomgången till löneberäkningen" följande meddelande:
Detta innebär att löneuppgiftsanmälningarna för de avbrutna lönerna har innehållit fel och har avvisats. När du skickar lönerna på nytt för betalning, skickas inga nya löneuppgiftsanmälningar (även om knappen för betalning säger "Betala och skicka löneuppgiftsanmälningar"). Gå och redigera innehållet i de avvisade löneuppgiftsanmälningarna för att motsvara de nyinsatta beskeden från Löner > Löneberäkning > Löneuppgiftsanmälningar > Visa anmälan > Gör anmälan > Korrigera anmälan > redigera uppgifterna manuellt > Skicka.
Om anmälningarna har statusen "Ej skickad", måste de först skickas till inkomstregistret och sedan göras de nödvändiga ändringarna och skickas på nytt. Om anmälningarna har statusen "Markerad som levererad", måste anmälningarnas status först ändras till "Markera som ej skickad" och skickas till inkomstregistret och sedan göras de nödvändiga ändringarna och skickas på nytt.
Om betalningen avbryts eller avvisas av banken, till exempel på grund av ett bankfel, skickas ett separat felmeddelande till användaren. Användaren måste gå till banktrafikvyn och återställa löneomgången till löneberäkningen. Vi rekommenderar att användaren väntar, tills löneomgången återställs till löneberäkningsprocessen först när statusen för de skapade löneuppgiftsanmälningarna har bekräftats i Netvisor som "I inkomstregistret". Då skickar återställningen annulleringsförfrågningar till inkomstregistret i samband med återställningen.
Kontrollera alltid att innehållet i löneuppgiftsanmälningarna är korrekt i Netvisor och vid behov i inkomstregistrets elektroniska tjänst.
Nyckelord: avbokning av betalningar, avbokning
This article has been translated using an AI-based translation tool.
Hjälpte det här svaret? Ja Nej
Send feedback