I den här artikeln går vi en bank åt gången igenom betalningstider, täckningskontroller, hur kontoutdrag genereras och begränsningar i betalningsuppgifterna. Betalningsmaterialet skickas från Netvisor till banken inom några minuter efter sändningen. Behandlingen av materialet beror på bankens egen tidtabell för betalningskörningar.


Danske Bank

  • Kundsupport:
    • puh: 0600 12525, mån-fre kl. 8-16
    • e-post: yritysasiakastuki@danskebank.fi
  • Web Services-kanalens avtalsnummer: 7E7144
  • Betalningskörningar: betalningar och löner bör skickas senast kl. 18:30 för att de ska gå till betalning ännu under samma dag. Det rekommenderas att skicka betalningar före kl. 16.00 så att det vid eventuella problemsituationer ännu går att kontakta bankens kundsupport. 
  • Verkkolaskuaineistojen aikataulutus:
    Aineiston muodostusajoja suoritetaan fyra (4) gånger per dag och materialet överförs till bankerna fyra (4) gånger per dag. Den sista körningen börjar cirka kl. 20:00, så material som skickas till Danske efter detta hinner inte med i nattens körning.
  • Verkkolaskut lämnar Danske Bank varje natt cirka kl. 2. Samma tidtabeller gäller både e-fakturor och factoring-aviseringar.
  • Täckningskontroll: Om kontot inte har täckning väntar betalningsmaterialet på täckning i fem bankdagar räknat från förfallodagen. Danske Banks konto till enskilda betalningar/löner till Danske Banks konto väntar på täckning i 7 bankdagar räknat från förfallodagen. Efter detta får betalningsmaterialet ett täckningsfel.
  • Kontoutdrag: Danske Bank utfärdar inte kontoutdrag om det inte har skett några transaktioner under kontoutdragsperioden.
  • Begränsningar i anslutning till betalningar:
    • Företagsnamnet får innehålla max. 35 tecken
    • Leverantörens namn får innehålla max. 35 tecken. Om namnet är längre och det är en utlandsbetalning måste namnet fortsättas i adressfältet på första raden, adressen kan då förkortas.
    • I meddelandefältet max. 75 tecken
    • Leverantörens adress max. 35 tecken
    • Betalningsmaterial kan skickas 365 dagar före betalningsdagen
    • Betalningsannullering kräver kontakt med bankens betalningsrådgivning

Nordea

  • Kundsupport: 0200 67210
  • Web Services-kanalens avtalsnummer: 32762403
  • Betalningskörningar: Nordea har inga separata betalningskörningar utan betalningar skickas vidare kontinuerligt.
    • Inrikes betalningar senast kl. 18:00 på betalningsdagen, tidigast 90 dagar före betalningsdagen
    • Valutabetalningar (utlandsbetalningar) kl. 16:00 på betalningsdagen, betalningar ämnade för nästa bankdag efter kl. 19:00, tidigast 90 dagar före betalningsdagen
    • Vi rekommenderar att lönerna betalas 2 bankdagar innan betalningsdagen före kl. 18:00, tidigast 30 dagar före betalningsdagen
    • Betalningsmaterial kan skickas 90 dagar före betalningsdagen
  • Täckningskontroll: Om kontot saknar täckning väntar betalningsmaterialet på täckning till förfallodagen kl. 18:00. Efter detta får betalningsmaterialet ett täckningsfel.
  • Kontoutdrag: Veckokontoutdrag skapas alltid den 8:e, 15:e, 23:e och 31:a dagen i månaden (=sista bankdagen i månaden) och ifrågavarande kontoutdrag hämtas alltid nästa dag. Om det inte finns några transaktioner på kontoutdraget skickar Nordea ett kontoutdrag med summan noll. 
  • Begränsningar i anslutning till betalningar:
    • SEPA-området utanför betalningarnas beskrivningsfält: meddelandet får 140 tecken.
    • Elektronisk annullering är också möjlig för betalningar utanför SEPA-området
    • Annullering är inte möjligt om den ursprungliga betalningen har gjorts i klump med andra betalningar

Andelsbanken

  • Kundsupport:
    • puh. 0100 05151
  • Web Services-kanalens avtalsnummer: 1000047062
  • Betalningskörningar: 
    • SEPA-betalningar från och med klockan 7:00 varje halvtimme till klockan 18:00. Material som tas emot efter kl. 18:00 kommer att behandlas nästa bankdag. Material kan skickas för att vänta på betalning upp till 365 kalenderdagar före förfallodagen.
    • SEPA periodiska betalningar (C2B) från och med klockan 7:00 varje halvtimme till klockan 18:00. Material som tas emot efter kl. 18:00 kommer att behandlas nästa bankdag. Förfallodagen för SALA-satsen måste vara en bankdag, annars kommer partiet att avvisas.
    • Utgående betalningar till utlandet (C2B) från och med kl. 7:30 varje halvtimme fram till kl. 17:00. Betalningar som tas emot före kl. 17:00 på betalningsdagen kommer att behandlas samma bankdag. Det gäller även nyårsafton och skärtorsdagen.
  • Täckningskontroll: Om kontot saknar täckning väntar betalningsmaterialet på täckning till förfallodagen kl. 18:00. Efter detta får betalningsmaterialet ett täckningsfel.
  • Kontoutdrag: Andelsbanken utfärdar inte kontoutdrag om det inte har skett några transaktioner under kontoutdragsperioden.
  • Begränsningar i anslutning till betalningar:
    • När det gäller betalningar får adressuppgifterna innehålla max. 70 tecken
    • Gireringsmeddelandet för innehålla max. 140 tecken, specialtecken accepteras inte
    • Betalningar till Kina: om betalningen använder en BIC-kod får betalningsmaterialet inte ha bankens namn och adress
    • Elektronisk annullering är inte möjligt för valutabetalningar (valuta annan än euro). Om du vill annullera en valutabetalning måste du kontakta Andelsbankens kundsupport. Annulleringsmeddelandet får ett fel på bankens sida. 
    • Annullering är inte möjligt om den ursprungliga betalningen har gjorts i klump med andra betalningar
    • Annullering är inte längre möjligt på fakturans förfallodag eller om fakturan har satts till betalning med förfallodag "omedelbart" (samma dag)

Samlink (bankernas sparbanksgrupp (inkl. Nooa sparbank), POP bankgruppen, Handelsbanken Finland gemensam systemproducent)

  • Kundsupport: 
    • puh. 0100 4052
    • E-post: info@samlink.fi
  • Täckningskontroll: Om kontot saknar täckning väntar betalningsmaterialet på täckning till förfallodagen kl. 17:30. Efter detta får betalningsmaterialet ett täckningsfel.
  • Begränsningar för betalningar:
    • Adress max. 70 tecken
    • För kinesiska betalningar adress max. 35 tecken
    • Sparbanken meddelandefält max. 140 tecken
    • Betalningsannullering kräver kontakt med bankens betalningsrådgivning
  • Sparbanksgruppen
    • Web Services-kanalens avtalsnummer: 05900378
    • Inrikes betalningar behandlas samma dag även till andra banker om materialet har kommit till banken före kl. 12:55
    • Lönematerialet måste ha kommit till banken senast kl. 17:30 för att löntagaren ska få lönen nästa dag
    • Referensbetalningar kvitteras en gång i månaden, den 7:e varje månad
    • Betalningsmaterial kan skickas 120 dagar före betalningsdagen
    • Betalningsmaterialets inläsningar är ungefär varje timme mellan kl. 8:00-16:00 och cirka kl. 18:00 på kvällen
    • Materialet bör vara i banken senast kl. 17:30 för att det säkert ska hinna med dagens sista inläsning.
    • Betalningsannullering kräver kontakt med bankens betalningsrådgivning
  • Handelsbanken

    • Web Services-kanalens avtalsnummer: 05760962
    • Det högsta tillåtna antalet tecken i meddelandefältet för gireringar är max 35 tecken
    • Ett kontoutdrag skapas inte om det inte finns några transaktioner på kontot under kontoutdragsperioden
    • Betalningskörningarna sker under dagen med en timmes intervall. Den sista betalningskörningen sker tidigt på kvällen och på natten sker inga betalningskörningar.
    • Betalningsannullering kräver kontakt med bankens betalningsrådgivning
  • POP Bank
    • Web Services-kanalens avtalsnummer: 06252381

Aktia Abp

  • Kundsupport: 010 247 6700
  • Web Services-kanalens avtalsnummer: 06212831
  • Täckningskontroll: Om kontot saknar täckning väntar betalningsmaterialet på täckning till förfallodagen kl. 17:30. Efter detta får betalningsmaterialet ett täckningsfel.
  • Betalningskörningar: 
    • SEPA-betalningar: sändningstid senast kl. 18:00. Betalningar som gjorts som materialöverföring (Utgående betalningar-tjänst) som levereras till banken före kl. 14:30 överförs till mottagaren samma dag.
    • Betalningsmaterial (SEPA, SEPA periodiska betalningar, utlandsbetalningar) förfallodag kan vara högst 120 dagar i framtiden. Datum som är högst 2 dagar i det förflutna behandlas som dagens datum. Om det angivna förfallodatumet inte är en bankdag behandlas betalningarna nästa bankdag.
    • Lönematerial (SALA) måste skickas senast kl. 17.30 bankdagen före lönebetalningsdagen. Om du vill att lönen ska finnas på mottagarens konto samma dag måste du göra en vanlig SEPA-betalning (före kl. 14:30). Lönematerial kan skickas 120 dagar i förväg.
    • Utlandsbetalningar: sändningstid senast kl. 15:00
  • Begränsningar i betalningar: 
    • Det högsta tillåtna antalet tecken i meddelandefältet för gireringar är max. 140 tecken
    • Det högsta tillåtna antalet tecken i en enskild fakturaspecifikation är 280, inklusive xml-taggar.
  • Kontoutdrag: Ett kontoutdrag skapas inte om det inte finns några transaktioner på kontot under kontoutdragsperioden
  • Betalningsannullering kräver kontakt med bankens betalningsrådgivning

Ålandsbanken

  • Kundsupport: 
    • puh: 020 429 2920
    • E-post: asiakaspalvelu@alandsbanken.fi
  • Web Services-kanalens avtalsnummer: 55
  • Täckningskontroll: Om kontot saknar täckning väntar betalningsmaterialet på täckning till förfallodagen kl. 16:15. Efter detta får betalningsmaterialet ett täckningsfel.
  • Betalningskörningar: 
    • SEPA-betalningar: sändningstid senast kl. 16.00. Betalningar som gjorts som materialöverföring (Utgående betalningar-tjänst) som levereras till banken före kl. 15.00 överförs till mottagaren samma dag.
    • Lönematerial (SALA) måste skickas senast kl. 16.00 bankdagen före lönebetalningsdagen. Om du vill att lönen ska finnas på mottagarens konto samma dag måste du göra en vanlig SEPA-betalning (före kl. 15.00).
    • Utlandsbetalningar: sändningstid senast kl. 16:00
    • Betalningar på korta bankdagar (skärtorsdag och nyårsafton) senast kl. 13.00
  • Begränsningar i betalningar: 
    • Meddelandefältet får innehålla max. 140 tecken
  • Kontoutdrag: Ett kontoutdrag skapas inte om det inte finns några transaktioner på kontot under kontoutdragsperioden
  • Betalningsannullering kräver kontakt med bankens betalningsrådgivning

S-Banken

  • Kundsupport: 010 765 8703
  • Web Services-kanalens avtalsnummer: 1967543-8
  • Täckningskontroll: Om kontot saknar täckning väntar betalningsmaterialet på täckning till förfallodagen kl. 17:00. Efter detta får betalningsmaterialet ett täckningsfel.
  • Kontoutdrag: Ett kontoutdrag skapas inte om det inte finns några transaktioner på kontot under kontoutdragsperioden
  • Betalningsannullering kräver kontakt med bankens betalningsrådgivning

DnB Bank / Den Norske bank

  • Kundsupport: 010 548 2100 
  • E-post: finland.cm@dnb.no
  • Web Services-kanalens avtalsnumero: 1967543
  • Valutabetalningar måste behandlas manuellt från kontoutdraget. För inrikes betalningar kan bankens fakturabetalningsåterkoppling erhållas, vilket kvitterar fakturorna som betalda. 
  • Betalningsannullering kräver kontakt med bankens betalningsrådgivning

Holvi

Holvi är möjligt att ta i bruk från och med 11.6.2024: Meddelande 
Holvis kundsupport: Holvis kundsupport kontaktuppgifter

Via Holvi är det möjligt att

  • Betala inköpsfakturor och få betalningsåterkoppling för dessa, vilket kvitterar transaktionerna automatiskt
  • Få kontoutdrag från banken (KTO) - format. Holvi skickar inte kontoutdrag om det inte har skett några transaktioner på kontot.
  • Få maskinläsbara referenser (KTL) - format

Holvi stöder för närvarande inte följande funktioner

  • Utlandsbetalningar (betalningar utanför SEPA-området och andra valutor än euro)
  • "ERI" betalningar dvs. export av kreditfakturor till betalning
  • Saldo förfrågan
  • Elektronisk betalningsannullering
  • Betalning av skatteöverföringar (kan hanteras som en vanlig överföring)


Avainsanat: maksuajo, pankkiajo


Denna artikel har översatts med hjälp av ett AI-baserat översättningsverktyg. Innehållet eller formuleringen i dessa instruktioner kan avvika från dem i andra instruktioner eller i programvaran.



Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Vi beklagar att vi inte kunde vara till hjälp. Lämna gärna feedback och hjälp oss att förbättra den här artikeln.