Starta ett nytt ämne
A

Anonymous

Ostolaskun maksusuoritukset ennen ostolaskun tuloa

09-03-2017 9:51 am tekijä Anonymous

Miten tulisi käsitellä Netvisorin ostoreskontrassa, kun maksetaan toimittajalle ripotellen suorituksia ennakkoon ja näistä ostolasku tulee koontina kuun lopussa? Pääsääntöisesti suoritukset kuitenkin saman kuukauden aikana. Saako tiliotteelta kohdistettua maksuja tietylle toimittajalle ilman että kohdistuu millekään laskulle ja laskun tultua, nämä maksut saisi linkitettyä ostoreskontrassa ko. laskuun? Vai mikä tällaiseen tilanteeseen on toimintatapana suositus? Ei ole ostotilaukset käytössä.

A

Anonymous

23-03-2017 9:29 am tekijä Anonymous

Nimenomaan tiliöinti ja tiliotteen kuittaamatta jättäminen vain vain jos tapahtumaan tulee tosite saman kuukauden aikana.
Kuukautta suljettaessa, tiliotenäkymän tulee aina täsmätä päivätasollakin aivan kuten reskontrienkin.

A

Anonymous

16-03-2017 9:56 am tekijä Anonymous

Itse käytän Proformissa ihan 1551 -tiliä, ennakkomaksut vaihto-omaisuudesta. Sitten kun lasku tulee, kohdistan suorituksen sinne. Eli sama käytäntö kuin Tarulla mutta eri välitili.

Tiliotteiden käsittelemättä jättäminen näiden maksujen osalta kuulostaa vähän oudolta mutta jos tosiaan saman kuun aikana tulee lasku niin sitten se varmasti on ihan luontevaa.

Uuden ostoreskontran maksun tekeminen linkittää tositteen automaattisesti eli se on paras tapa.

A

Anonymous

10-03-2017 9:26 am tekijä Anonymous

Suorituksia ei pysty kohdistamaan millekään tietylle toimittajalle ennen kuin lasku on tullut.

Itse kirjaisin nämä ennakkolaskut ns selvittelytilillä, ja kun lasku on tullut, korjaisin ne oikealle kirjanpidon tilille ja tekisin kohdistukset.
Vaihtoehtoisesti jättäisin tapahtumat tiliotteella käsittelemättä kunnes lasku on tullut, ja tekisin vasta tällöin kohdistukset tiliotteelta suoraan tuohon oikeaan laskuun.

Tiliotteelta on mahdollista linkittää suoritus alkuperäiselle laskulle "Muu tapahtuma" > "Tositteen linkittäminen"
Pystyt myös tiliotteelta kohdistamaan suorituksen laskulle, mutta muistelisin että tässäkin tapauksessa tuo laskun linkittäminen tiliotteelle pitää tehdä itse.

Logga in eller Registrera digför att publicera en kommentar