J

Jani Korhola

Netvisorin tarjous- ja tilausnäkymät uudistuvat

12-06-2020 7:17 am posted by Jani Korhola

Hei,

 

Uudistamme kesän 2020 aikana Netvisorin tarjous- ja tilausnäkymät. Tarjousten osalta teemme ns. suoran yliheiton, eli vanha näkymä häviää käytöstä uuden julkaisun yhteydessä. Tilausnäkymän osalta mahdollistamme vanhan ja uuden rinnakkaiskäytön, jotta mahdolliset käytettävyyshuomiot yms. tulevat käsiteltyä / korjattua ennen vanhan näkymän poistamista. Tiedotamme muutosten tarkemmasta ajankohdasta Netvisorin sisällä näiden näkymien yhteydessä. Uudistusten jälkeen koko myyntiprosessi tarjouksesta laskutukseen alkaa näyttää jo yhtenäiseltä, joka on myös käyttäjien kannalta hyvä asia. Taustalla ja muutenkin prosessissa tulemme toki jatkossakin tekemään erilaisia parannuksia sekä toiminnallisuuksien, tietosisältöjen että käytettävyyden näkökulmasta.

 

Molemmille näkymille yhteisiä muutoksia

  • Ulkoasu on yhtenäinen myyntilaskun kanssa
  • Liitekäsittelyä on yhdenmukaistettu myyntilaskun kanssa
  • Käsittelyhistoriaa on yhdenmukaistettu myyntilaskun kanssa
  • Rivien sarakkeita voi tietyin rajoittein muokata itselleen sopivaksi
  • Tarjous- ja tilausdokumenttien tulostaminen on mahdollista itse näkymissä. 
  • Molemmissa on ns. selaustoiminto, jolla voi siirtyä helposti dokumentilta toiselle


Tarjous

 

Oleellisimmat tarjoukseen liittyvät muutokset käyttäjän näkökulmasta - ulkoasun muuttumisen lisäksi - ovat seuraavat:

  • Tarjouksen “eräpäivä” on jatkossa “Tarjous voimassa”. Näin saamme tähän fiksumman termin sekä  mahdollisuuden parempaan tuotto-odotusten seurantaan tarjousten osalta.
  • Laskentakohteet voi asettaa jo tarjoukselle → kulkevat koko myyntiputken läpi = ei tarvitse muistaa lisätä myöhemmin
  • Rivisarakkeet jatkossa
    • tarjouksen sarakkeet.png

Tarjousnäkymä.png

 

Tilaus

 

Tilauksella oleellisimpia muutoksia ulkoasun lisäksi ovat

  • Rivikohtainen toimituspäivä (tulee myöhemmin syksyllä toimituskäsittelyn parannusten yhteydessä)
  • Tilauksella myös siis keräilylista tulostettavissa varsinaisesta näkymästä, ei tarvitse mennä varastotapahtumien puolelle.
  • Tilauksella toimitusvalmiustieto on tila-tiedon yhteydessä (toimitettavissa/osittain toimitettavissa/ei toimitettavissa)
    • Tämä on myös rivikohtaisena tietona
  • Saraketiedot
    • Tilauksen sarakkeet.png

Tilausnäkymä.png

 




A

Anonymous

13-07-2020 10:00 am posted by Anonymous

Toivottavasti huomioitte myös "varastomiehen" näkymän, ettei lähetysvaiheessa ole paljoa postittajalle turhaa tietoa näkyvissä sotkemassa työn tekemistä.

A

Anonymous

31-07-2020 4:16 pm posted by Anonymous

Hei.

Nyt on uudistus ulkona.

Muutama puute tuossa uudessa tilausikkunassa on meidän mielestä tai emme ole löytäneet niitä ominaisuuksia.

Uudessa ikkunassa yhteyshenkilöä ei pysty valitsemaan ollenkaan ja jää kyseinen ruutu tyhjäksi.

Toinen kohta: käytämme usein tarjous/tilausrivejä tekemään ostotilauksen. Tätä kohtaa ei enään löydy.

 

Muita huomioita:

Voisimme myös käyttää vaihtoehtona että keräisimme rivit käsittelykoriin mutta siinä samassa ei pysty kpl määriä laittamaan samalla.

 

Olisiko mahdollista saada lukittua pois tieltä sivupalkki jossa käsittelyhistoria näkyy. Kun on useampi ikkuna vierekkäin auki niin sivupalkki tulee useasti tielle ja vie näkyvyyttä.

A

Anonymous

03-08-2020 9:17 am posted by Anonymous

Uudesta näkymästä puuttuu kokonaan "luo ostotilaus tilausriveistä".

 

Saisiko tämän myös uuteen näkymään? Meillä käytetään tuota ominaisuutta käytännössä jokaisen tilauksen kohdalla.

A

Anonymous

03-08-2020 4:22 pm posted by Anonymous

Olisiko mahdollista saada tarjous laskettua tuoterivejä käyttämällä, mutta niin että rivikohtaiset hinnat eivät näy tulosteessa. Olisi siis vain yhteensä rivi, jossa näkyy tarjouksen loppusumma. 

A

Anonymous

06-08-2020 4:35 pm posted by Anonymous

@Jani Korhola uudistus on hyvä ja selkeä. Pitää tutustua vielä siihen tarkemmin. Tilauksen käsittelyssä (toimitus) ei edelleenkään pysty helposti tulostamaan lähetettä. Olisko tähän mahdollista saada joku selkeä keino, vai kuinka lähete on ajateltu tulostaa? Jos lähetteen tulostaa ennen tilauksen käsittelyä, lukee lähetteellä "Toimittamaton". Jos tilauksen käsittelee ja laskuttaa, lukee lähetteellä "Laskutettu", joka on toki edellistä astetta parempi. 

 

Jotenkin mietin että ideaalitapauksessa voisi asettaa vakioksi esim lähetteen automaattisen tulostuksen tms kun tilaus on toimitettu ennen laskutusta, tai sitten lähete josta tekstit (Toimitettu/Toimittamaton/Laskutettu) on poistettu. Nyt lähetteen tulostaminen on turhan monimutkaista ��

 

Kokonaan toinen juttu on useamman tilauksen laskutus. Jos toimituksilla on sama asiakas, järjestelmä näköjään niputtaa laskut sekä poistaa laskutusviitteet ja liitteet (tässä tapauksessa liitteenä oli asiakkaan ostotilaukset). Kuka tuollaisen lopputuloksen on suunnitellut? Nyt äkkiä bugilistalle ja korjaukseen. Minimitoiminnallisuudeksi mahdollisuus erottaa samalle asiakkaalle menevät eri tilaukset omiksi laskuiksi. Tuollaisena aivan käsittämättömän kelvoton toteutus ��

J

Jani Korhola

07-08-2020 1:13 pm posted by Jani Korhola

Hei, 

 

Tässä kootusti vastauksia yllä oleviin kysymyksiin ja huomioihin

 - @Jyrki Saikkonen Varastomiehen näkymästä ja siihen liittyvistä toiveista kuulisin mielelläni vielä lisää. Meillä on tarkoitus parantaa toimituskäsittelyä ja sen dokumentteja sekä myös jollain aikataululla viedä "varastomiehen työkalut" sellaiseen muotoon että niitä voisi käyttää vaikka tabletilla

 

@Tero 

1) Yhteyshenkilön valinta tapahtuu uudessa näkymässä sivun alareunan "Lisätiedot" -linkin kautta. Se tulee myös tilaukselle automaattisesti jos se on asiakkaan / toimipaikan taakse asetettu ja myynnin asetuksissa "Tuo asiakkaan oletusyhteyshenkilö laskulle". Nimestään huolimatta tuo asetus toimii myös tilauksella ja tarjouksella

2) Ostotilauksen luonti tilausriveistä on jo koodin osalta hyvin pitkällä ja se julkaistaan lähiviikkojen aikana ping myös @SamiR 

3) kohta 2 vastannee myös tähän

4) Uudessa myyntitilausnäkymässä ei ole sivupalkkia, joten tarkoitatkohan tässä ostotilausta? Ostotilausnäkymä ei ole lähikuukausien työlistalla, joten sivupalkin poistumiseen menee vielä jokunen tovi.

 

@Joel Hietala Tällä hetkellä tuon toiveesi pystyy toteuttamaan siten että pyydät tukemme kautta tarjouspohjan muutoksen jossa nuo rivisummat piilotetaan ja hyödynnät sitten tarjouksen välisummarivejä hinnan näyttämiseen (jos haluat pelkkää tarjouksen yhteissummaa tarkempia tietoja). Tähän ei nyt ainakaan lähitulevaisuudessa tule muita mahdollisuuksia.

 

@Frank Russi 

1) Tuohon toimittamiseen ja tulostamiseen meillä on tulossa syksyllä vielä lisää parannuksia, joten niistä on varmasti hyötyä. Jos lähetteet tehdään nyt yksittäisestä tilauksesta, niin siihen löytyy "Tulosta"-painike tilausnäkymän alapalkista.

2) Koontilaskutuksen asetusta voidaan säätää asiakaskortilta "Lisätietojen muokkaus" -välilehdeltä. Sieltä löytyy kohta "Käytä koontilaskutusta oletuksena". Tähän liittyen on myös ollut puhetta siitä että tälle olisi hyvä olla myös massatoiminto, jotta muutosta ei tarvitsisi tehdä asiakas kerrallaan (suuntaan tai toiseen).

 

A

Anonymous

07-08-2020 1:48 pm posted by Anonymous

@Jani Korholakiitos nopeasta kommentista �� Kommenttja:

  1. Tulosta-painiketta toki tässä käytämme, nyt vain pitää ensin käsitellä tilaus, sitten muistaakseni avata tilaus uudelleen, jotta pääsee tulostamaan lähetteen. Olisiko varastohenkilö unohtunut käyttäjien listalta suunnittelussa?
  2. Miten tuon oletuksena olevan oletuksen saa pois päältä? Aika hirveää jos joka kerta myyjä joutuu menemään tarkistamaan mikä on tilanne. Pitäisi olla globaali valinta jolla tuon voi ohittaa. Aika kurjalta tuntuu että uusien asiakkaiden luonnissa tuo pitää muistaa käydä naputtamassa, jolloin koskaan ei voi olla varma mikä tilanne oikeasti on. Ymmärrän että käyttötapauksia on erilaisia, mutta luulisi tähän jonkun fiksumman toteutuksen löytyvän. Esim käsittelyikkunassa voisi olla asiakkaan kohdalla nappi josta voi valita koonnin, ja jos tilauksia on useampia niin jostain koko erällä yhdellä raksilla koonnit?
J

Jani Korhola

07-08-2020 2:45 pm posted by Jani Korhola

Hei Frank,

 

1) Kuten mainitsin, niin tuohon tulee syksyllä parannusta. Ei ole siis unohtunut - on vain vielä tekemättä.

2) Tällä hetkellä sen saa pois asiakaskortilta. Jos en väärin muista, niin uudessa käsittelynäkymässä (toimitus ja laskutus) tämä valinta löytyy myös siitä. Lisäksi juttelin kehittäjän kanssa ja tehdään syksyllä myös se massatoiminto jolla asetusta voi säätää usealta asiakkaalta yhdellä kertaa.

A

Anonymous

12-08-2020 2:08 pm posted by Anonymous

@Jani Korhola mahtava juttu! Me voimme lähteä beta-testaamaan, jos sellaisia tarvitaan ��

 

Osaatko muuten sanoa, että milloin saamme toimipaikka-/yhteyshenkilökohtaiset sähköpostiosoitteet käyttöön? Nyt noita tilausvahvistuksia ei pysty lähettämään suoraan Netvisorista, mikä on kyllä suuri miinus ��

 

Tuntuu oudolta, että tilauksen käsittelyn yhteydessä tilausvahvistuksen voi lähettää vain yrityksen laskutussähköpostiin, vaikka toimipaikan saa valita. Nyt pitää imuroida pdf:iä, ja lähetellä niitä maililla, mikä on hieman hankalaa ja outoa, sillä toimipaikkojen yhteyshenkilöiden taakse saa mailiosoitteen ��

J

Jani Korhola

17-08-2020 2:10 pm posted by Jani Korhola

Hei Frank,

 

Pääset mukaan testiryhmään jättämällä tietosi tänne: https://netvisor.fi/teamnetvisor

 

Nuo sähköpostiosoitteet ovat tulossa näiden muutosten yhteydessä ja keskustelimme niistä viimeeksi tänään. Siellä on myös vaikuttamisen mahdollisuudet olemassa.

A

Anonymous

17-09-2020 10:51 am posted by Anonymous

@Jani Korhola löytyi bugi myyntitilauksista: laskuttamaton jälkitoimitus näyttää koko tilauksen hintaa avoimena laskutettavana.

 

Esimerkki: mulla on 100€ tilaus josta toimitan ja laskutan 80€, eli tilauksella on vielä 20€ toimitettavana. Sitten toimitan loput 20€. Nyt "Avoimet myyntitilaukset"-näkymässä ao. tilaus näkyy 100€ laskutettavana.

 

Toki kun siirryn lähettämään, niin näkyy oikea summa. Mutta ehdin jo äsken ihmetellä, että miksi löytyi iso läjä rahaa laskuttamatta, kunnes totuus paljastui... ��

J

Jani Korhola

18-09-2020 11:51 am posted by Jani Korhola

Kiitos Frank huomiosta,

 

Otetaan mukaan meneillään olevaan kehitystyöhön.

A

Anonymous

25-08-2021 8:02 pm posted by Anonymous

Onko mahdollista saada myyntilauksien rivikohtaisen toimituspäivämäärän mukaisesti summat kassavirtaennusteeseen? Kun eikös nyt tule tuon eräpäivämäärän mukaan koko tilauksen arvo? Meillä kun ensimmäisen ja viimeisen toimituksen välillä saattaapi kestää. 

J

Jani Korhola

26-08-2021 8:06 am posted by Jani Korhola

Hei,

 

Kyllä tuo rivikohtaisuus on tarkoitus tuoda kassavirtaennusteeseen, mutta tällä hetkellä en pysty antamaan tälle muutokselle aikataulua. Sen tiedän että tämän vuoden aikana emme tälle ehdi tekemään mitään.

Login or Signup to post a comment