Start a new topic
M

Minna Seistilä

Ulosotto enimmäis pidätys / kk

12-11-2021 7:34 pm posted by Anonymous (Updated 29-06-2017 by Anonymous)

Hei Janika,

Ulosmittauksen enimmäismäärän asettamiseen on kaksi eri keinoa, riippuen käyttötilanteesta.

1. Ulosmittaus-palkkalajin asetuksia voi muokata suoraan, jos ulosottoa peritään vain yhdeltä palkansaajalta ja ulosmttauksen enimmäismäärä on niin paljon pienempi kuin suojaosuudella laskettua ulosotto, että käytännössä vähennys on aina enimmäismäärän verran.
  2. Mikäli palkansaajan ansiot vaihtelevat tai samassa yrityksessä on ulosottoja useammalta eri palkansaajalla (muilla suojaosuuden mukainen laskenta) tulee ulosmittaukseen rakentaa ehtolauseke, joka vertaa suojaosuudella laskettua ulosoton määrä, annettuun enimmäismäärään ja käyttää näistä pienempää arvoa.

Palkkalajien muokkaaminen, vaihtoehto 1 :

1. Muuta Ulosmittaus-palkkalajin Lähteeksi Palkansaajan perustiedot (Palkat > Palkanlaskenta > Palkkamallien hallinta > Yrityskohtaiset palkkalajit -välilehti > klikkaa Ulosmittaus-palkkalajirivillä Muokkaa-kuvaketta)
  2. Määritä ulosoton enimmäismäärä Palkkaperusteiden hallintaan ko. palkansaajan kohdalle (Palkat > Henkilöstö > Palkkaperusteiden hallinta)
  3. Näillä asetuksilla Palkkalaskelmalle tulee Ulosmittaus-palkkalajin arvoksi aina enimmäismäärän verran

Palkkalajien muokkaaminen, vaihtoehto 2 :

Ulosoton ehtolausekkeen rakentamiseen löytyy nyt kuvallinen ohje tukisivuiltamme. Sen avulla saat lisättyä tarvittavat palkkalajit ja muutettua asetuksia siten, että jokaisella palkkalaskelmalla ohjelma laskee suojaosuuden mukaisen ulosoton ja vertaa sitä asetettuun enimmäismäärään.

A

Anonymous

12-11-2021 7:34 pm posted by Anonymous

Moikka,

Mitähän kautta mä pystyn tekemään työntekijälle palkkaan ulosottopidätyksen niin että siinä on enimmäismäärä /kk?

Olis tapaus jossa normilaskennalla tulee pidätystä reilu 400€

mutta hänellä on päätös jossa pidätys on enintää 181€ /kk.

Miten ihmeessä mä sen ohjelmoin.

En ole löytänyt ohjetta tai paikkaa jossa olis sellainenkohta mitä joissain ohjelmissa olen törmännyt kuin pidätys per kuukausi.

Olen yhden kanssa niin aikoinaan tehnyt että joka kuukausi kävin sen pidätyksen muutoksen tekemässä, mutta, kun siinä on aina virheen mahdollisuus, että mä unohdan sen sieltä muuttaa, kun oon nyt niin orjentoitunut siihenet se menee sieltä automaattisesti.

A

Anonymous

29-06-2017 11:15 am posted by Anonymous

Jes, sain tehtyä.

Kiitos!

Ystävällisin terveisin,

Janika Sinkari

Ristipellontie 17

00390 Helsinki

Puh. 050 569 1913

Y-tunnus 2417060-2

Login or Signup to post a comment