29-11-2019 1:36 pm posted by Anonymous
Olemme havainneet Netvisorissa, että verkkolaskuna uudelta toimittajalta tulevat laskut ohjautuvat virheellisesti toiselle toimittajalle. Netvisorin tuelta vastauksen mukaan tämä johtuu siitä, että tämän uuden toimittajan pankkitili on sama kuin jonkin järjestelmässä jo olemassa olevan toimittajan pankkitili. Meillä näitä tapauksia on toistaiseksi havaittu 2 kappaletta ja kummassakin tapauksessa toimittajat ovat siirtäneet myyntilaskutuksensa hoidon Ropo Capital Oy:lle eli toimittajan pankkitilinä on ollut Ropo Capital Oy:n yleisessä käytössä oleva pankkitili.
Kun aikoinaan kyselin Netvisorin periaatteita tästä kohdistamisesta, niin sain seuraavan vastauksen.
Verkkolaskuna tulleen laskun kohdistaminen toimittajalle tapahtuu seuraavalla prioriteetilla:
Esitän, että tämä kohdistamisperiaate pitää lopettaa ehtoon 4. Muuten ollaan tuossa yllä olevassa tilanteessa.
Kohdistamisperiaatteet 5 - 8 johtavat siihe, että laskuja ohjautuu järjestelmässä virheellisten toimittajien taakse ja jälkikäteen tehty toimittajakohtaisten ostojen raportointi vääristyy sekä tietyn laskun etsiminen toimittajan nimellä ei onnistu.
Kohdat 5-8 eivät muutenkaan ole yleisten kohdistamisperiaatteiden mukaisia. Esimerkiksi kaikki suuremmat järjestelmän käyttävät korkeintaa kohtien 1-4 mukaisia kohdistamisperiaatteita. Enkä ole muutenkaan varma ovatko nuo kohtien 5-8 mukaiset kohdistamisperiaatteet hyvän kirjanpitotavan mukaisia.
19-03-2020 8:56 am posted by Anonymous
kohdat 1-4 riittävät ja poikkeuslistaan ne joita ei löydy, parempi itse kohdistaa kuin NV, tämä on ongelma robotin kanssa toimiessa, ei onnistu millään
10-11-2020 4:28 pm posted by Anonymous
Vuosi sitten olin saman ongelman ääressä ja sain vastauksen että ehkä, mahdollisesti, joskus muuttavat kyseistä asiaa tai sitten ei.
No ilmeisesti edelleenkään ei koska nyt olen taas saman ongelman äärellä, reskassa ainakin kaksi laskua nyt jotka ei täsmää. Ja juuri tuon tilinumeron takia menevät ihan minkä sattuu firman alle joka on myynyt laskunsa eteenpäin. Ei hyvä Ei hyvä.
Tähän todellakin toivoisin parannusta!
Visma ✓
20-09-2021 6:34 pm posted by Markus Anttonen
Tämä on muutettu 9.9 viikkopäivityksessä. Nyt kohdistus menee näin:
Poistimme ostolaskun kohdistuksen toimittajaan toimittajan tilinumeron perusteella, koska mm. laskurahoitusta käytettäessä toimittaja kohdistui väärin. Nyt ostolasku kohdistetaan toimittajaan ensisijaisesti y-tunnuksen ja nimen perusteella, sitten y-tunnuksen, sitten nimen ja lopuksi toimittajakoodin perusteella.
Anonymous
21-02-2020 8:30 am posted by Anonymous
Meillä on ollut ihan sama, ja välillä koko reskontra oli ihan sekaisin ja maksuja maksettu jopa väärälle toimittajalle.
Yhden asiakkaan pankkitilit vaihtelivat oman ja laskutuspalvelun välillä pariin otteeseen, ja meillä lasku ohjautui laskutuspalvelun Y-tunnuksen perusteella väärään paikkaan.