11-10-2017 8:37 am posted by Timo Pöntinen
Suoritimme syyskuussa mittavimman järjestelmämigraation moneen vuoteen päivittämällä palvelun käyttämien tietokantapalvelimien versiot uudempiin. Vastaavia suuria päivitysoperaatioita teemme yleensä muutaman vuoden välein.
Vaikka teimme päivitystä läpi yön niin valitettavasti jouduimme huoltokatkoa venyttämään sunnuntaina 24.9. iltaan asti, jotta saimme päivityksen tehtyä viikonlopun aikana loppuun häiritsemättä normaalien työpäivien käyttöä.
Isoissa migraatioissa on aina riskit että pieniä komplikaatioita ilmaantuu. Teimme laajoja testejä uusilla versiolla useamman kuukauden ajan ilman havaittavia ongelmia. Migraation jälkeen viimeisten viikkojen aikana on kuitenkin ilmennyt useampia yksittäisiä ongelmia, mitkä ovat vaikuttaneet palvelun käyttöön osalla tai kaikilla käyttäjistä – joko hitautena palvelun käytössä tai kokonaisina palvelukatkoina.
Olemme todella pahoillamme käyttökatkoista ja hidastumisista teille aiheutuneista haitoista.
Ongelmissa ei ole taustalla ollut kyse suuremmista teknisistä vioista vaan migraation jälkeisistä yksittäisistä muuttujista, mitä olemme valitettavan reaktiivisesti joutuneet optimoimaan kuntoon.
Tässä samassa yhteydessä olemme uusineet myös palvelun valvonta- ja monitorointityökaluja sekä prosesseja kokonaan uudelle tasolle. Jatkossa pystymme aiempaa paremmin havaitsemaan, sekä korjaamaan mahdollisia virhetilanteita ennen kuin ne alkavat näkymään käyttäjille.
Kaikista mahdollisista häiriöistä tiedotamme aina mahdollisimman nopeasti tilanteen havaittuamme Netvisorin Tilannehuoneessa täällä Communityssa. Samassa paikassa myös päivitämme tilannepäivityksiä mahdollisissa ongelmatilanteissa ja se on paras paikka seurata tapahtumien etenemistä. Nämä tilannehuoneen viestit näkyvät myös Netvisorissa palvelun yläpalkissa.
Netvisorin jatkuvuus ja toimintavarmuus on meille ykkösprioritteetti. Tulemme tekemään kaikkemme, jotta olemme jatkossakin teille luotettavin palveluntarjoaja.
Timo Pöntinen
Tuotekehityksen johtaja, Netvisor
11-10-2017 9:46 am posted by Anonymous
Järjestelmämuutos oli huonosti (heikosti) hoidettu, myös tiedotuksen suhteen. Hidastelu on ollut pitkään NV ongelmana, tämä on erittäin tärkeä ja kriittstä käyttäjien kannalta. Käyttäjien, varsinkin uusien pinna näyttää kiristyvän. Nopeaan tiedottamiseen on kiinnitettävä huomiota, asioita ei saa laittaa peiton alle. Jälkipyykinpesu on ehdoton, toiminnan kehityksen kannalta. :smileyangry:
Timo Pöntinen
11-10-2017 10:34 am posted by Timo Pöntinen
Kiitos Jukka asiallisesta ja rakentavasta palautteesta.
Olen samaa mieltä kanssasi ja olemme omia prosessejamme mm. tiedottamisen suhteen käyneet viime aikoina paljon läpi. Oma odotuksemme on, että poikkeusviestinnän tarve on jatkossa vähäisempi, mutta paremmin hoidettu silloin kun sitä tarvitaan.
// Timo