29-01-2017 2:08 pm posted by Anonymous
Voisiko saada tarkemman ohjeen Liitetietotositteiden lisäyksestä ja käytöstä? KPL 2016-ohjeesta on niistä maininta mutta ei tarkempaa ohjetta, miten ne toimivat, mistä ne tarkkaan ottaen luodaan, jne... Olisin tekemässäjoulukuussa päättyneestä tilikaudesta tilinpäätöstä mutta en pääse eteenpäin tämän takia. Missä vaiheessa liitetietotositteita on tarkoitus tehdä, esim. pitääkö tilikausi olla suljettu? Siis onko niin, ettei niitä voi tehdä valmiiksi ennen tilinpäätöstä? Ja onko niin, että liitetietotositteita voi lisätä vain liitetiedoille, mikä tuntuu hiukan kummalliselta kun olen ymmärtänyt, että PMA:n ajatuksena olevan, että varsinaisilla liitetiedoilla ilmoitetaan vain ne asiat jotka poikkeavat olettama-säännöksestä ja kaiken muun voi halutessaan selvittää uudella liitetietotositteella....Joka ei siis tule osaksi virallista tilinpäätöstä, eikö niin?
Yksityiskohtaista ohjetta kaivataan ja vieläpä nopeasti, kiitos ja please! En haluaisi tehdä turhaa työtä "yritys ja erehdys"-periaatteella ja asiakas odottaa tilinpäätöstä allekirjoitettavaksi...
06-02-2017 9:05 am posted by Anonymous
Kiitos Heidi! Juuri tuota ohjetta olen yrittänytkin lukea mutta en löytänyt siitä vastausta kaikkiin kysymyksiini. Jos uuden PMA:n mukaan minun ei tarvitse esittää varsinaisella liitetiedolla (siis julkiseksi menevällä) osiolla jostain asiasta lisätietoa, mutta haluan esittää sen ei-julkiseksi jäävällä liitetietotositteella, miten teen sen käytännössä Netvisorissa? Jos piilotan liitetiedolta kyseisen kohdan, voinko silti liittää sille kohdalle liitetietotositteen ja miten se käyttäytyy? Esimerkiksi TOV:n (kiinteistöjen alv:n tarkistusvelvollisuus/-oikeus) tiedot: tilintarkastaja oli sitä mieltä, että yksityiskohtaiset summat eivät kuulu julkiseen liitetietoon vaan ne näytetään liitetietotositteella. Samaa mieltä hän oli kiinteistöjen kiinnityksistä, panteista ym. annettavista tarkoista tiedoista.
06-02-2017 9:07 am posted by Anonymous
Tuula, kiitos vinkistä. Ehdin jo tekemään kokeilun jossa liitin vain jonkun liitteen liitetietotositteeksi.... apua, jollei sitä nyt sitten enää saakaan pois? Ei voi olla niin!
06-02-2017 9:48 am posted by Anonymous
Hei Marja-Terttu
Minulle ainakin kävi niin että ensimmäistä ei vaan saanut pois. NIinhän ne sanoo että kun nettiin laitat jotain niin siellä on ja pysyy
Mukavaa työviikkoa!
T:Tuula
Anonymous
30-01-2017 7:20 am posted by Anonymous
Hei
Itse lisäsin liitetietotositteet liitetiedoissa ja ne tulivat tase-erittelyjen yhteyteen eli tase-erittelyjen nimin muuttui: Tase-erittelyt ja liitetietotositteet.
Katso kuitenkin että se liitetieto minkä ensimmäiseksi laitat on varmasti oikein. Itselläni sattui että ensimmäinen liitetieto oli velkakirja ja siihen tuli vielä pieni korjaus mutta tätä ei saanutkaan pois liitetiedoista vaikka kaikki liitetietotositteet poistettiin, samoin ko velkakirja poistettiin tilikausiarkistosta ja vaihdettiin uuteen. Samoin poistin virheellisen velkakirjan omalta koneeltani mutta edelleen virheellinen velkakirja on asiakkaan tilinpäätösaineistossa
. Tämän vuoksi kannattaa miettiä minkä liitteen ensimmäisenä sinne laittaa, kaikki muut kyllä saa poistettua ja muutettua.