31-08-2015 12:40 pm posted by Anonymous
Hei,
Haluaisin neuvoa miten tällaisessa tapauksessa "kuuluu" menetellä? Olen tehnyt CRM:lle tehtävän ja linkittänyt siihen tarjouksen (arvio) xxx€. Olen myös linkittänyt ko tehtävälle matkalaskuja ja toteutuneet kulut. Miten minun kuuluu nyt muodostaa tästä lasku? Eli minulla on tilaus ja minulla on oikeat kulut, miten saan nämä toimimaan ns yhteen? Kiitos.
02-09-2015 11:00 am posted by Anonymous
Hei,
Kiitos vastauksesta eli tiedän että laskun voi tehdä yllä olevan ohjeen mukaan tai sitten tilaukselta =(muodosta lasku) mutta jos laskun tekee kulujen laskutuksen kautta niin silloinhan tilaus jää ns auki. Kirjoititkin alla olevan kommentin eli meillä ei ole varastonhallintaa käytössä. Eli jos kulut laskutetaan suoraan tehtävältä ja niistä tehdään lasku. Niin mitä tuolla avoinna olevalle tilaukselle sitten tehdään? Eli eikö nuo toteutuneet kulut ja tilaukset yhdisty mitenkään automaattisesti? Vaan lasku täytyy muodostaa jommalla kummalla tavalla?
Meidän tapauksessa päivitimme tilauksen oikeiden kulujen mukaiseksi ja teimme laskun siitä.
Huom. Tässä esimerkkitapauksessa ko. yrityksessä ei ole varastonhallintaa Netvisorissa. Jos näin on, tulee tilaukset käsitellä toimitetuiksi ja toimitetut tilaukset laskuttaa.
Satu
02-09-2015 11:44 am posted by Heidi Stranden
Hei Satu,
Kun muodostat laskun kulujen laskutuksen kautta muuttuu tilauksen tilaksi automaattisesti laskutettu eikä tilaus näy enää avoimissa tilauksissa. Tilaus löytyy järjestelmästä esim. tilausluettelosta kun rajaat Tila -kentän joko valinnaksi Mikä tahansa tai Laskutettu. Tilausnäkymästä ko. tilaus poistuu, koska siinä näkyvät vain ns. keskeneräiset tilaukset.
02-09-2015 12:11 pm posted by Anonymous
Hei,
Tämä on tieto mitä kaipasin, kiitos:)
Satu
02-09-2015 12:12 pm posted by Anonymous
Sellainen tarkistus vielä, että jos on tilaus, mistä laskutetaan vain osa (esim yksi rivi) ja kaksi riviä jää vielä auki, onnistuuko niin?
Ja onko mahdollista määritellä millä nimikkeellä esim tuntityöt tulee tehtävälle? Eli että toisi jo tietyn asiakkaan koodilla ja hinnoilla rivin?
02-09-2015 7:32 pm posted by Heidi Stranden
Hei Satu,
Huomasin, että olin vastannut hieman epäselvästi ensimmäiseen kysymykseesi. Muokkasin vastaustani juuri ja selvensin tilauksen ja kulurivien laskutusta. Löydät tästä vastauksesta myös vastauksen osittain toimitettuun tilaukseen ja miten jälkitoimitus tehdään (jos se tullaan toimittamaan).
Kysymyksestäsi tuntityöstä. CRM:n perustiedoissa ja asetuksissa määritellään mitä mm. mitä tuoterekisterin tuotetta tehtävältä kirjattu Tuntityö laskulla käyttää. Täällä määritellään myös mitä tuotteita HRM:n tuntikirjauksen kautta tehtävät kirjaukset vastaavat. Asiakaskohtaisia hintoja voi määritellä hintaryhmien avulla ja löydät lisätietoja alennuksien määrittelemisesta Myynnin asetukset – Netvisor tukiportaali .
06-04-2016 8:15 am posted by Anonymous
Hei,
Joudun kysymään uudestaan tästä eli meillä oli tapaus missä on tehtävä ja tehtävällä oli laskutettavia tunteja ja tehtävälle on linkitetty tilaus.
Tarkoitus oli laskuttaa tunnit tehtävältä ja tilauksen piti jäädä vielä auki, valittiin tunnit ja kulujen laskutus. Näkymä "hyppäsi" palvelulaskutuksen puolelle ja Netvisor oli muodostanut tilauksesta laskun ja tunnit oli edelleen avoinna.
Nyt tilaus on tilassa laskutettu, eikä sitä saa enää avoimeksi ja tunnit tehtävällä on laskuttamatta.
Toimimmeko jossain vaiheessa väärin vai mistä tämä johtuu? Eli onko tehtävältä mahdollista laskuttaa vain kulujen kautta tunteja vaikka siinä on linkitetty tilaus? Ja voidaanko nyt tehdä uusi tilaus ja linkittää tämä tehtävä uuteen tilaukseen ja poistaa linkitys vanhasta?
11-04-2016 3:11 pm posted by Heidi Stranden
Hei Satu,
Vaikuttaa, että ko. tehtävän laskutusasetuksissa työaikaa ei ole määritelty laskutettavaksi kulutyypiksi, koska tunnit jäivät tehtävältä laskuttamatta, mutta tilauksesta muodostui lasku. Näet tämän tehtävän Taloustiedot -välilehdeltä näin:
Tämän jälkeen voit tehdä laskun tuntien osalta.
Jos tehtävällä on tilaus, tulee se samalle samalla laskulle eikä sitä pysty jättämään pois laskulta. Samalle tehtävälle ei voi lisätä kuin yhden tarjouksen/tilauksen, joten jos tilauksen sisältö poistettiin laskulta (tai koko lasku poistettiin), joutuu tästä tekemään uuden tehtävän ja siihen tilauksen.
13-04-2016 9:31 am posted by Rane Olsen
Moi Satu,
Kun CRM-tehtävältä ajetaan palvelulaskutus, niin mukaan tulevat aina kaikki sillä hetkellä mukana olevat tunnit. Mikäli joitain tunteja ei haluta laskuttaa, tulee ne merkitä pois laskutettavista HRM:n tuntikirjausten osalta (kuten olitte tehneetkin).
Tuntien kustannuspaikkatieto saadaan laskulle saakka, mikäli laskentakohteiden hallinnassa ko. otsikko on määritetty oletuskohteeksi Tehtävähallintaan.
Heidi Stranden
02-09-2015 10:38 am posted by Heidi Stranden
Jos tehtävällä on sekä tilaus että siltä laskutetaan tehtävälle kohdistettuja kulurivejä muodostetaan näista kaksi laskua. Alla on kuvattu miten tilaus ja tehtävälle kohdistetut kulurivit laskutetaan.
Tehtävällä olevan tilauksen laskutus tehtävän kautta tehtynä
Jos tehtävälle on tehty tilaus, voidaan se laskuttaa Taloustiedot-välilehden kautta. Myynnit kohdassa näkyy rivillä tilauksen numero ja toiminto-sarakkeessa on linkki laskun muodostamiseen.
Klikkaamalla avautuu ikkuna, jossa määritellään tuoteriveittäin toimitettu määrä ja mahdollinen jälkitoimitus. Alla olevassa tilanteessa rivin 1 osalta toimitetaan kaikki tuotteet, rivin 2 osalta toimittamattomasta määrästä (20 kpl) tehdään jälkitoimitus ja rivin 3 osalta ei tuotetta tulla toimittamaan asiakkaalle ollenkaan.
Huom. Tässä esimerkkitapauksessa ko. yrityksessä ei ole varastonhallintaa Netvisorissa. Jos näin on, kannattaa tilaukset käsitellä toimitetuiksi ja toimitetut tilaukset laskuttaa Myynnin Tilausnäkymän kautta.
Tehtävälle kohdistettujen kulurivien laskutus = Palvelulaskutus
Mene ko. tehtävän Taloustiedot-välilehdelle, josta myös näet tehtävälle linkitetyt taloustiedot. Tarkasta ensin, että tehtävän laskutuksen ohjaustiedot on määritelty oikein painamalla Laskutusasetukset-painiketta. Laskutusprosessi tarkoittaa, että tehtävä on laskutettavaa. Tarkasta myös, että tarvittavat Laskutettavat kulutyypit on valittu.
Paina tämän tarkistuksen jälkeen Taloustiedot -välilehden oikeassa yläkulmassa näkyvää Kulujen laskutus -linkkiä. Näet avautuvasta näkymästä laskutustiedot sarakkeittain. Jos Tehtävän tila on Avoin / Laskuttamaton pääset tarvittaessa muuttamaan tilan laskutusvalmiiksi klikkaamalla ko. tekstiä jos tehtävällä ei ole jo merkitty laskutusvalmiutta. Kun tehtävä on laskutusvalmis -tilassa aktivoituu rivin eteen valintaruutu ja rivien jälkeen Muodosta laskut -painike. Lasku muodostuu lähettämättomiin laskuihin ja pääset tarvittaessa muokkaamaan laskun sisältöä.
Useammasta tehtävästä voi muodostaa laskut myös yhdellä kertaa. Tämä tapahtuu CRM:stä kohdasta Työaika ja laskutus/Palvelulaskutus.
Huomioitavaa työnkulussa
Tieto laskutusprosessiin kuulumisesta (=tehtävältä on mahdollista muodostaa myyntilaskuja) periytyy ko. työnkulun määrityksistä, joten jos oikeat oletukset eivät ole päällä, muokkaa työnkulkua tältä osin. Työnkulussa Laskutusprosessiin kuuluminen määritellään työnkulun Perustietojen muokkaus -välilehdellä laittamalla täppä kohtaan Myynnin työnkulku.
Laskutusprosessi-tieto tallentuu uusille tämän määrityksen päällelaitoin jälkeen tallennettaville tehtäville automaattisesti. Käyttäjä voi kuitenkin tallentaessaan uutta tehtävää ottaa asetuksen pois päältä sekä määritellä laskutettavat kulutyypit.