J

Jani Korhola

Uutta Netvisorissa - ABCD-analyysi

04-02-2021 9:51 am tekijä Jani Korhola

Hei,

 

Tulemme tuotekehityksen osalta panostamaan 2021 aikana aiempaa enemmän tuote- ja varastonhallinnan ominaisuuksiin. Ensimmäisenä (julkaisu 4.2.2021) olemme saaneet valmiiksi tuotteiden kannattavuuden seuraamiseen ABCD-Analyysin, jonka avulla näkee helposti mitkä varastoitavat tuotteet ovat yritykselle niitä tärkeimpiä liikevaihdon sekä katteen osalta ja mistä tuotteista kannattaisi luopua. ABCD-Analyysista löytyy tarkempaa tietoa esim. Logistiikanmaailman sivuilta, mutta tiivistettynä raportin idea alla. 

 

ABCD-Analyysin löydät varastohanhallinnan raporteista.

 

Tuotteet luokitellaan eri kategorioihin saadun katteen / myynnin perusteella

A = 50 %

B = 30 %

C = 18 %

D = 2 % tuotteista

 

A-ryhmän tuotteet ovat luonnollisesti niitä parhaita ja niihin kannattaa panostaa. D-luokan tuotteita kannattaa tarkastella kriittisesti, sillä pääsääntöisesti ne vain vievät tilaa varastossa. Voi kuitenkin olla perusteltua säilyttää valikoimassa myös D-luokkaan kuuluvia tuotteita, jos kyseessä on jokin harvoin tarvittu mutta tärkeä tuote.

 

Ohessa on kuva raportista siinä hetkessä kun se Netvisorissa valmis. Ensimmäisenä luokitteluperusteena tuomme raportille 12 kk katesumman. Osa kuvassa näkyvistä toiminnallisuuksista puuttuu nyt vielä ensimmäisestä julkaisusta, joten tulemme jatkokehittämään raporttia seuraavilla ominaisuuksilla:

  • Graafinen esitystapa
  • Luokitteluperusteet
    • Tuotteista saatava kate (tämä on oletus ja mukana ensimmäisessä julkaisussa)
    • Myynnin määrä euroina
    • Myynnin määrä kappaleina
    • Ostaneiden asiakkaiden määrä

 

ABCD-Analyysi.PNG


A

Anonymous

10-02-2021 11:55 am tekijä Anonymous

Tämä on hyvä lisä. Mietin että olisiko mahdollista saada raportille valittua myös tiettyjä palvelutuotteita? Oma use case liittyy laitevuokraukseen, ja olisi mielenkiintoista nähdä kuinka vuokraamon tuotteet suhtautuvat myytyihin tuotteisiin ��

A

Anonymous

25-02-2021 9:43 am tekijä Anonymous

Tämä on hyvä!

 

Voisiko hakuehtoihin saada valittua myös asiakkaat, niin pystytään seuraamaan asiakkaittain varaosien käyttöä? Myös itsevalittava aikaväli olisi plussaa! ABCD-analyysi on monipuolinen, kunhan dataa pääsee tarkastelemaan monesta eri näkökulmasta �� Tämä korvaisi silloin senkin ongelman, että myyntirivikohtaista tietoa ei saa eksportattua millään ilveellä ulos. 

 

Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin