Aloita uusi aihe
A

Anonymous

Toimittajan takaa poistettu oletus alv-kanta. Miksi laskut tulevat edelleen alvillisena kirjanpitoon?

05-09-2017 3:16 pm tekijä Anonymous

Ongelmana on toimittaja jolta on poistettu oletus ALV-kanta toimittajatiedoissa, tiliöintiriveille tulee silti aina ja koko ajan ALV 24% ja näitä sitten manuaalisesti korjataan ja toivotaan että kaikki huomataan. Lisäksi laskut tiliöidään aina samalle kirjanpidon tilille, jossa on jo perustietona alv-tunnisteen kohdalla "ei alv-käsittelyä".

Mitä pitäisi vielä tehdä ettei kyseisen toimittajan laskut tuo kirjanpitoon alv-vähennyksiä?


A

Anonymous

06-09-2017 1:11 pm tekijä Anonymous

Sitten toinen ihmetys tähän samaan liittyen, toisella toimittajalla on oletus alv-kanta 24% mutta ohjelma ei ota tätä huomioon ja ei tee alv-kirjausta tämän toimittajan laskuista. Miten ja millä logiikalla nämä toimii?

M

Markus Anttonen

Visma

07-09-2017 7:27 pm tekijä Markus Anttonen

Moi Kati

Jos laskut tulevat sähköisesti, niin ALV prosentti luetaan saapuneelta laskun sanomalta. Toimittajan oletustieto vaikuttaa käsin syötettyihin laskuihin.

A

Anonymous

08-09-2017 10:05 am tekijä Anonymous

Kiitos vastauksesta! Mutta eikö kirjanpidon tilin asetuksellakaan (ei alv-käsittelyä) ole tähän asiaan mitään merkitystä?  Onko mitään toimintoa jolla tämä asia toimisi luotettavasti? Nyt aiheuttaa paljon manuaalista työtä.

M

Markus Anttonen

Visma

18-09-2017 3:27 pm tekijä Markus Anttonen

Moi Kati

Tässä voisi käyttää ostolaskuautomaatiota. Eli lasku tiliöitäisiin automaation avulla esimerkkilaskusta, joka on tilöity oikein.  Tämä vaatii sen, että uudella laskulla on vastaava tuotekoodi tai nimike mitä on laskulla, jota käytetään mallilaskuna.

Ostolaskuautomaatio – Netvisor tukiportaali

A

Anonymous

13-10-2017 9:31 am tekijä Anonymous

Hei,

ei toiminut ostolaskuautomaatio tässä alv-asiassa, tein säännön edellisen kuukauden mallilaskun pohjalta joka oli oikein tiliöity. Miten tätä nyt lähtisi tarkistamaan että mikä tässä on mennyt pieleen? Vai pitääkö tästä laittaa erillinen tukipyyntö?

M

Markus Anttonen

Visma

16-10-2017 5:51 pm tekijä Markus Anttonen

Moi Kati

Kirjasin asiasta tukipyynnön ja kysyn siinä tarkemmat tiedot tämän suhteen.

Sellainen vinkki yleisellä tasolla, että kun luo automaatiosäännön, on säännöllä olemassa tapahtumahistoria, joka saattaa kertoa syyn miksei sääntö toiminut.

Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin