Aloita uusi aihe
M

Maija Guzeev

Myynti ja saatavat - Lähetettyjen myyntilaskujen muokkaus poistuu käytöstä

23-11-2016 3:27 pm tekijä Maija Guzeev (Päivitetty 16-01-2018 tekijä Anonymous)

Tervehdys tuotekehityksestä!

Kysyisin Netvisorin myyntireskontraa käyttäviltä kirjanpitäjä- sekä yrittäjäkäyttäjiltä seuraavaa:

1. Missä tilanteissa teillä on tarve muokata jo lähetettyä laskua, muilta osin kun laskentakohteiden osalta?

2. Missä tilanteissa on tarve muokata jo lähetetyn laskun laskurivitietoja?

3. Miten kommunikoitte laskun saajalle tätä muutosta?

4. Onko syytä sille, ettei näissä tapauksissa voida käyttää myyntilaskun hyvitys -toimintoa? Mikä syy?

5. Kuinka usein näitä tilanteita sattuu?

Tarvitsemme tätä tietoa uuden myyntilaskunäkymän suunnittelussa. Jos näyttää siltä, että toimintoa ei tarvita, niin laskun uudistuksen yhteydessä poistamme ko. ominaisuuden. Eli jatkossa laskulla voi muuttaa vaan niitä tietoja, jotka eivät ole lähteneet asiakkaalle, tai heijastuneet tositteelle. Tällä pyrimme siihen, ettei virheellisiä muokkauksia pääse tekemään. Laskua voi toki vielä muokata ennen kuin se on lähtenyt asiakkaalle.

Kiitos oikein paljon vastauksista!


A

Anonymous

25-11-2016 9:55 am tekijä Anonymous

1) Jos on joku virhe laskulla ja sen voi korjata ilman hyvityslaskun tekoa tai haluaa lisätä itselleen jonkun oleellisen tiedon vaikka muistutukseksi asiakkaan seuraavan laskun tekoa varten.

2) Joskus on virheellinen tuotetieto tai asiakas saattaa haluta muokata laskurivin tekstiä omien tarpeidensa mukaisesti.

3) Jos muutos on oleellinen meille mutta ei vaikutusta asiakkaalle en aina ilmoita asiakkaalle. Riippuu asiakkaasta, joillekin pitää  aina lähettää hyväri ja ja uusi lasku ja joillekin riittää että lasku vain korjataan.

4) Vältetään turhaa hyvitys-uusi lasku rumbaa - joillakin asiakkailla tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa kuitata hyväriä ja niitä pitää ihan rahalla maksaa.

On tärkeää että laskulle pystyy lisäämään huomautuksia lähetyksen jälkeen. Esimerkiksi jos yhteyshenkilö vaihtuu tai on joku muu seikka joka on tulevissa laskutuksissa huomioitava. En poistaisi lähetetyn laskun muokkausominaisuutta.

A

Anonymous

25-11-2016 11:45 am tekijä Anonymous

Onneksi tätä edes kysellään ettei vaan keneltäkään käyttäjältä kysymättä lähdetä käytössä tarpeellisia ominaisuuksia poistamaan. Missään nimessä ei saa lähteä muokkausominaisuutta poistamaan.

1) Lähetettyä laskua on tarpeen muokata esim. silloin kun asiakas pyytää maksuaikaa ja näin tarvitsee kirjata laskun kommentteihin uusi maksuaikataulu, ettei lasku lähde perintään ennen aikojaan. Samoin, jos pitää laskulle lisätä muistutusmaksuja, niin laskua ja sen laskurivejä pitää muokata (eli tässä vastaus myös kohtaan 2)

Näitä pitäisi laajemmin kysellä nimenomaan yritysasiakkaiden puolelta, jotka itse hoitavat laskutuksen (tätä Communityä kun seuraa vain murto-osa kaikista NV-käyttäjistä), heillä varmaan tilanteita on vieläkin enemmän kuin meillä kirjanpitäjillä. Yritysasiakkaille on ilmeisesti helpompaa muokata laskua, jos laskuihin tulee muutoksia. Jos nyt sitten sattuu tilanteita joissa tositteet ja laskut eroavat, niin onneksi on täsmäytysnäkymä jonka kautta pääsee hakemaan eroja ja korjaamaan ne.

A

Anonymous

25-11-2016 12:53 pm tekijä Anonymous

Ensireaktio uudistukseen toimistollamme oli tyrmistynyt. Laskujen muokkausominaisuutta ei saa poistaa. Palaan asiaan, kun saan käyttäjiltämme lisäkommentteja alkujärkytyksen jälkeen.

M

Maija Guzeev

29-11-2016 8:17 am tekijä Maija Guzeev

Hei Päivi,

Kiitos oikein paljon kommenteistasi. Saanen esittää muutaman lisäkysymyksen:

1. Mitä tarkoitat muistutuksella? Onko tämä eräänlainen kommentti? Myyntilaskulle olisi tulossa samanlainen kommenttikenttä, kuin ostolaskullakin olevassa sivupalkissa. Kommentteja ja muistiota voisi kirjoittaa ihan missä laskun vaiheessa tahansa.

2A. Lähetätkö tässä tapauksessa asiakkaalle laskun uudestaan? Lähteekö se samalla laskunumerolla?

2B. Mitä teet jo ennestään muodostuneelle tositteelle?

Huomautuksia ja kommenteja pystyy laskuun lisäämään jatkossa. Nyt kyseessä oli sellaiset muokkaukset, jotka heijastuvat tositteella sekä asiakkaalle lähteneellä laskupohjalla.

M

Maija Guzeev

29-11-2016 8:29 am tekijä Maija Guzeev

Moi Teemu,

kiitos palautteesta! Hyvä, että tämä asia herätti ajatuksia, juuri niitä tarvitsemmekin käyttäjiltä suunnitteluvaiheessa.

1A. Myyntilaskulla on maksusuunnitelma-toiminto. Soveltuisiko se tuohon maksuajan lisäämiseen sinun tapauksessasi?

1B. Onko nämä lisättävät kommentit sellaisia, joiden pitää heijastua tositteella ja asiakkaalle lähteneellä laskupohjalla? Jos ei, niin jatkossa kommentointi onnistuisi sivupalkissa olevasta kommenttikentästä, kuten ostolaskulla on nyt.

2.  Tarkoitatko muistutusmaksujen lisäämisellä sitä, että teet alkuperäisestä laskusta muistutuksen? Oletettavasti tässä tapauksessa lasku lähetetään asiakkaalle uudestaan, eikö? Lähteekö muistutuslasku tällöin samalla laskunnumerolla kuin alkuperäinenkin lasku?

Ilman muuta kysytään myös yritysasiakkailta. Kiitos sinulle kommenteista!

M

Maija Guzeev

29-11-2016 8:33 am tekijä Maija Guzeev

Moi Tarja,

Ei syytä huoleen. Kuten kirjoituksessani kerroin, toiminto poistetaan, JOS näyttää siltä, että sille ei ole tarvetta. Reaktiostasi päätellen, laskun muokkaamiselle on selkeä tarve. Odotan kovasti lisäkommenteja siitä, millainen käyttötarve toiminnolle on sinulla ja asiakkaillasi!

A

Anonymous

29-11-2016 9:24 am tekijä Anonymous

1. Muistutus voi olla kommentti ja tosi usein se on esim. projektin nimi. Koska meillä ei ole projektinhallintaohjemaa asiakkaan laskuluettelosta näkee mitkä laskut ovat mitäkin projektia, ehdottoman tarpeellista!

2A. Lähetän asiakkaalle laskun uudelleen samalla laskunumerolla.

2B. Korjaan tositteen mikäli laskumuutos aiheuttaa tarvetta korjata myös tositetta, joskus korjataan vain laskutekstiä jolloin tositteen muokkaustarvetta ei ole.

K

Kalle Rapi

29-11-2016 12:10 pm tekijä Kalle Rapi

Yksi missä omalle kohdalle on tullut tämä tarve on että kun tarvitsee muokata esimerkiksi myyjää jälkikäteen jos se on unohtunut alkuperäiselle laskulle laittaa. Tätä käytetään taas raportointiin ja jos tätä ei pääse jälkikäteen päivittämään joudutaan manuaalisesti laskemaan Excelissä näitä tietoja.

A

Anonymous

29-11-2016 4:59 pm tekijä Anonymous

Olen samaa mieltä muiden kanssa eli muokkausominaisuus on tarpeen.

Tarpeellinen tilanteissa, joissa pitää muokata laskurivien kirjoitusasua. Ei niinkään muuttaa summia, mutta sisältöä muuten.

Samoja kokemuksia kuin muilla siitä, että hyvityslaskut ovat osalle ongelma, välillä pääsee helpommalla, kun muuttaa jo olemassaolevaa laskua.

Pyydän, ettei toiminto poistu, mutta tulen kyllä toimeen ilmankin. Muokkausominaisuuden poisto vähentäisi virheiden mahdollisuutta ja siksi näkisin sen hyvänä asiana.

A

Anonymous

01-12-2016 9:18 am tekijä Anonymous

Seuraamme laskukohtaisesti myyntikatteita, joiden pohjalta mm. maksetaan provisioita. Laskutusvaiheessa emme välttämättä tiedä aivan täsmälleen jonkin ei-varastotuotteen hankintahintaa ja muutamme sen jälkikäteen kun lopullinen ostolasku on tullut meille. Tästä syystä tuoterivejä on pystyttävä muokkaamaan jälkikäteen.

A

Anonymous

01-12-2016 10:03 am tekijä Anonymous

Mielestäni ehdottomasti ei poisteta lähetettyjen laskujen muokkausmahdollisuutta. Monesti laskuja hiotaan vielä lähetyksen jälkeen ja saatetaan lähettää uudestaan, eikä tähän oikeasti kaipaa hyvitys&uusi lasku rumbaa.

Jotta asiakkaan pystyy vaihtamaan laskulla niin laskuhan täytyy palauttaa ensin muokkaustilaan, minulla on tällainen keissi missä tätä tapahtuu usein kun rajapinta rakentaa dublikaattiasiakkaita -> laskut joutuu siirtämään saman asiakkuuden alle ja dublikaatit poistetaan. Vaatii siis muokkaustilan ihan jo maksetulle laskulle asti.

Älkää poistatko tuota kun se on hyvä olla, se on vanhojen ja kankeiden järjestelmien ominaisuus missä ei voi muokata tai poistaa jo lähetettyjä laskuja.

A

Anonymous

01-12-2016 11:24 am tekijä Anonymous

Lähtökohtaisesti vahvasti sitä mieltä kuitenkin ettei yrittäjille anneta KP-rooleja joilla myyntilaskuja muokataan. Täsmäytysnäkymästä ei ole mitään hyötyä tässä tapauksessa jos esim on factoring käytössä.

A

Anonymous

02-12-2016 9:19 am tekijä Anonymous

Meillä on sama tilanne, että asiakas vaatii esim. puuttuneen tilausnumeron lisäyksen laskulle tms. Tätä varten on aivan turhaa laittaa hyvitystä ja uutta laskua. En ymmärrä miksi tämä pitää poistaa.

A

Anonymous

02-12-2016 10:43 am tekijä Anonymous

Hei!

Yhtiömme käyttää laskujen muokkausoikeutta ainakin seuraavissa tapauksissa:

1.     Laskun eräpäivää siirretään asiakkaan kanssa tehdyn sopimuksen mukaan. En tiedä miten tuo maksusuunnitelma toimii, joten en osaa sanoa olisiko tästä toiminnosta korvaajaksi. Eräpäivän muutto on kuitenkin yksinkertainen toimenpide.

2.     Jos laskulle haluaa lisätä kommentin, joka näkyy myyntireskontrassa, niin tämä vaatii laskun muokkausoikeutta.

Eli olemme vahvasti sitä mieltä, että tätä toiminnallisuutta ei saa poistaa.

Kirjaudu tai Rekisteröidy lähettääksesi kommentin