24-08-2017 10:47 am tekijä Anonymous
Hei
Havaittiin, että kotimaan ostolaskujen maksuun poiminnassa ei ole (enää?) pankkitilin matemaattista tarkastusta. Tilanteessa, jossa skannauspalvelu luo pankkitilin virheellisesti laskulle (tilinumeron keskeltä numero 5 tulkittu kirjaimeksi S), ei tuo virheilmoitusta maksujen lähetyksen yhteydessä ruudulle. Tilanne: Asiakaskäyttäjä sai poimittua laskut normaalisti maksuun ja pystyi etenemään maksuerän yhteenveto toimintoon asti ilman virheilmoitusta virheellisestä pankkitilistä. Lähetä maksuaineisto toiminto kaatoi Netvisorin eikä avannut pankkiyhteyttä. Ruudulle ei tullut mitään virheilmoitusta, josta olisi voinut päätellä virheen syytä.
Selvitystyön säästämiseksi ehdottaisin, että jo ostolaskun käsittely näkymään tuodaan ilmoitus matemaattisesti virheellisestä pankkitilistä, kun kyse on kotimaan (FI-alkuisesta) pankkitilistä. Tällöin laskulle ehditään vaihtaa pankkitili ennen laskun hyväksyntää. Koska Netvisorin tuen mukaan skannauspalvelun yhteyteen ei saada tarkastusta. Viimeistään maksatusnäkymässä pitäisi tulla ilmoitus virheellisestä pankkitilistä. Tämä säästää turhaa selvitystyötä ja lisää loppukäyttäjän asiakastyytyväisyyttä.
Tänään (24.8.) tulevaan ostolaskujen käsittelyautomaatioon myös toiminto, joka keskeyttää laskun automaattikäsittelyn jos pankkitili on matemaattisesti virheellinen. Mahdollisesti myös silloin, kun laskulta tulkitaan uusi pankkitilinumero (estetään olemassa olevan toimittajan nimissä tehdyt huijauslaskut huijarin ilmoittamalle pankkitilille) keskeyttäisi laskun automaattisen käsittelyn. Ellei tämä ole jo huomioitu - Janin blogikirjoituksesta tämä ei käynyt ilmi.
Jani Korhola
07-11-2018 12:23 pm tekijä Jani Korhola
Hei Jouni,
Arkistoin idean, sillä se on ollut pitkään avoinna ilman suurempaa kannatusta. Tiedoksesi kuitenkin että tulemme tekemään tuohon pankkitilien käsittelyyn muutoksia tulevaisuudessa, jotka varmasti myös auttavat tässä.