Start a new topic

Vilppu Paananen

Ohjeistus käyttäjille, joiden kirjautuminen on estynyt (Bad Request)

29-04-2021 5:36 pm posted by Vilppu Paananen

Liittyen viimeaikaisiin huoltotöihin Netvisorin palvelinympäristöissä ovat osa asiakkaistamme kohdanneet häiriöitä Netvisoriin kirjautuessa. Häiriöt ovat ilmenneet muun muassa "400 Bad Request" -ilmoituksina siirryttäessä NetvisorID -tunnistautumiseen tai palatessa pankkien verkkotunnistautumisesta. Tapauksien määrä on vähäinen, mutta ymmärrämme niiden harmillisuuden palvelun käytön estyessä. Lisää keskustelua asian tiimoilta löytyy tästä tiedotteessa.

 

Olemme selvittäneet häiriön syytä ja se liittyy käyttäjän internet-selaimien tapaan säilöä välimuistiinsa verkkosivujen sisältöjä ja evästeitä, jotka itsessään ovat tärkeitä muun muassa Netvisorin käyttäjäistunnon ylläpitämiseksi. Selain säilyttää näitä tietoja, käyttää niitä sivuja selatessa ja lähettää evästeitä kohdepalvelimelle sivuja avatessa. Ongelmia voi kuitenkin ilmetä, mikäli käyttäjä ei mahdollista selaimelle evästeiden ja välimuistin tyhjentämistä kaikkia selainikkunoita sulkemalla. Vanhojen istuntojen tietojen kertyessä selaimen välimuistiin voivat monet korkean tietoturvan sivustot kuten Netvisor rajoittaa sivun avaamista kunnes vanhentuneet tiedot on oikeaoppisesti poistettu selaimesta.

 

Tulemme lähiaikoina kehittämään Netvisorin tapaa käsitellä selainistuntojen välimuistia. Kokonaisuudessaan muutokset eivät kuitenkaan tule poistamaan tarpeellisuutta selaimen ajoittaiselle sulkemiselle ja välimuistin tyhjentämiselle. Huolehtimalla selaimen tallentamien tietojen poistamisesta pidät myös yllä henkilökohtaista tietoturvaasi poistamalla sivun käyttöön liittyvät tiedot selaimesta kun niitä ei enää tarvita.

 

Ohessa tapoja, joilla voit varmistaa selaimen sujuvan toiminnan Netvisoria ja muita sivuja käytettäessä:

  • Kun lopetat sivustojen selailun, muista sulkea kaikki selainikkunat. Tämä poistaa selainistuntokohtaiset evästeet.
  • Mikäli mahdollista, suosittelemme käyttämään Netvisoria ja muita tärkeitä sivustoja yksityisessä tilassa (Chromessa nk. incognito-tila), jolloin selain ei oletusarvoisesti tallenna selaustietoja istuntojen välissä.
  • Mikäli kohtaat ongelmia sivuston käytössä tai lataamisessa, kannattaa välimuisti ja evästeet tyhjentää manuaalisesti selaimen työkaluilla. Alta löydät ohjeita manuaalisen poiston suorittamiseksi:
    • Ohjeet evästeiden poistamiseen tietyiltä sivustoilta Chromessa, Firefoxissa, Edgessä ja Safarissa
    • Sivustodataa poistaessa tulee varmistaa, ettei poistoa ole rajattu ajallisesti (esimerkiksi viimeisen tunnin sijaan on poistettava kaikki)
    • Huomioitavaa on, että valtaosassa sivustoista evästeiden poistaminen kirjaa käyttäjän ulos kyseisen sivun palvelusta. Mikäli haluat välttää uloskirjautumista muilta sivuilta, tyhjennäthän sivustodatan vain halutulta sivulta eli login.netvisor.fi sekä suomi.netvisor.fi.

 

Mikäli toiminnan häiriöt jatkuvat selaimen sivustodatan poistamisen jälkeen, pyydämme ottamaan yhteyttä Netvisorin asiakaspalveluun osoitteessa tuki.netvisor@visma.com. Kattavan kuvauksen avulla voimme reagoida häiriöihin nopeasti ja tapauskohtaisesti.

Login or Signup to post a comment