29-04-2021 5:36 pm posted by Vilppu Paananen
Liittyen viimeaikaisiin huoltotöihin Netvisorin palvelinympäristöissä ovat osa asiakkaistamme kohdanneet häiriöitä Netvisoriin kirjautuessa. Häiriöt ovat ilmenneet muun muassa "400 Bad Request" -ilmoituksina siirryttäessä NetvisorID -tunnistautumiseen tai palatessa pankkien verkkotunnistautumisesta. Tapauksien määrä on vähäinen, mutta ymmärrämme niiden harmillisuuden palvelun käytön estyessä. Lisää keskustelua asian tiimoilta löytyy tästä tiedotteessa.
Olemme selvittäneet häiriön syytä ja se liittyy käyttäjän internet-selaimien tapaan säilöä välimuistiinsa verkkosivujen sisältöjä ja evästeitä, jotka itsessään ovat tärkeitä muun muassa Netvisorin käyttäjäistunnon ylläpitämiseksi. Selain säilyttää näitä tietoja, käyttää niitä sivuja selatessa ja lähettää evästeitä kohdepalvelimelle sivuja avatessa. Ongelmia voi kuitenkin ilmetä, mikäli käyttäjä ei mahdollista selaimelle evästeiden ja välimuistin tyhjentämistä kaikkia selainikkunoita sulkemalla. Vanhojen istuntojen tietojen kertyessä selaimen välimuistiin voivat monet korkean tietoturvan sivustot kuten Netvisor rajoittaa sivun avaamista kunnes vanhentuneet tiedot on oikeaoppisesti poistettu selaimesta.
Tulemme lähiaikoina kehittämään Netvisorin tapaa käsitellä selainistuntojen välimuistia. Kokonaisuudessaan muutokset eivät kuitenkaan tule poistamaan tarpeellisuutta selaimen ajoittaiselle sulkemiselle ja välimuistin tyhjentämiselle. Huolehtimalla selaimen tallentamien tietojen poistamisesta pidät myös yllä henkilökohtaista tietoturvaasi poistamalla sivun käyttöön liittyvät tiedot selaimesta kun niitä ei enää tarvita.
Ohessa tapoja, joilla voit varmistaa selaimen sujuvan toiminnan Netvisoria ja muita sivuja käytettäessä:
Mikäli toiminnan häiriöt jatkuvat selaimen sivustodatan poistamisen jälkeen, pyydämme ottamaan yhteyttä Netvisorin asiakaspalveluun osoitteessa tuki.netvisor@visma.com. Kattavan kuvauksen avulla voimme reagoida häiriöihin nopeasti ja tapauskohtaisesti.