J

Jani Korhola

Toistuvaislasku poistuu - korvaajana Sopimuslaskutus

02-11-2017 1:21 pm posted by Jani Korhola

Olisikohan kolmas yritys - Toistuvaislaskutus loppuu

 

Kerran vielä. Tarkoitus on saada kaikki asiakkaat käyttämään sopimuslaskustusta, sillä lopetamme toistuvaislasku-toiminnallisuuden 30.12.2021. Olemme nyt saaneet myös sen paljon puhutun konversiopainikkeen takaisin siihen kuntoon että palautamme sen 29.4.2021 toistuvaislaskutuksen päänäkymään. Konversiopainike ei kuitenkaan ole kaiken kattava tie onneen vaan siinä on tiedossa olevia puuteita jotka on lueteltu alla. Uskomme että asiakkaat tarkastavat palvelukorit muutenkin konversion jälkeen, mutta nämä ovat asioita, joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.



Konversiopainikkeen toiminnasta

  • Painike tekee konversion siten, että palvelukorista tulee asetuksiltaan mahdollisimman täsmälleen yhtäläinen alkuperäisen laskupohjan kanssa. Jos siis haluat samalla muuttaa toistuvan laskutuksen rakennetta, niin silloin konversio ei ole sinulle. Silloin ainoa tapa tehdä konversio on näpytellä kaikki palvelukorit sopimuslaskutuksen puolelle käsin.

 

Asiat mitkä estävät konversion

  • Verotuskäsittelyn erot
    • Mikäli laskupohjan ja asiakaskortin verotuskäsittelyssä on eroja, niin näitä laskupohjia ei pysty ottamaan konversioon mukaan. Nämä pitää ensin korjata (joko laskupohja tai asiakas) ja tehdä konversio tämän jälkeen. Vaihtoehtoisesti nämä voi tehdä manuaalisesti uutena palvelukorina.

 

Asiat jotka tulee huomioida ja tarkistaa konversion jälkeen palvelukorilta

  • Teksti ennen laskurivejä 
    • Tekstiksi tulee konversiossa sekä palvelukoriin asetettu teksti että se mikä on tässä kentässä laskupohjalla
    • Tämän voi korjata konversion jälkeen asetuksista haluamaansa muotoon
  • Laskentakohteet: 
    • Laskupohjan laskentakohteet tulevat myös palvelukoriin laskentakohteiksi, jos niitä on käytetty laskupohjalla
    • Jos laskentakohteita ei ole laskupohjalla käytetty, niin konversio hakee laskentakohteet asiakkaiden / tuotteiden takaa
    • Jos laskupohjalla on esim. Yksittäisiä tyhjiä kenttiä niin niillekin yritetään hakea laskentakohteet asiakkaiden / tuotteiden takaa (palvelukorilla tätä ei pysty estämään)
  • Hinnat
    • Mikäli toistuvaislaskutuksessa on valittu "Hae hintatieto: Laskurivin takaa", mutta asiakkailla on käytössä hintaryhmiä joihin toistuvaislaskutuksessa käytetyt tuotteet kuuluvat, huomioi sopimuslaskutus nämä laskun muodostuksessa.
  • Toimitustapa ja toimitusehto
    • Näiden osalta tulee konversion yhteyteen “kolmio”, joka ilmoittaa että mikäli nämä poikkeavat (ovat laskupohjalla / asiakkaalla eri). Nämä voi konvertoida, mutta on hyvä tarkastaa konversion jälkeen että laskulle tulee halutut tiedot.

 

Siltä varalta, että jokin menee kaikesta huolimatta pahasti pieleen, niin palvelukorien yhteyteen tulee konversion peruutusmahdollisuus. Jos poistat palvelukorin, niin laskupohja palautetaan toistuvaislaskutukseen ja konversiota voi yrittää korjausten jälkeen uudelleen.


Laura Sainio

18-04-2018 12:43 pm posted by Laura Sainio

Hei Marjukka,

Korjaus alkuperäiseen vastaukseeni. Viitenumeroiden muodostus sopimuslaskutuksessa toimii samoin kuten uuden laskun luomisessa muutenkin.

- Vakioviitteen saa sopimuslaskulle, kun lisää vakioviitteen sopimuslaskutettavan asiakkaan tietoihin. Kenttä löytyy asiakaskortin "Lisätietojen muokkaus"-välilehdeltä.

- Jos asiakkaalle on asetettu factoring-tili, niin viite muodostetaan ko. factoring-yhtiön viitekäsittelyn mukaisesti. Factoring-viite yliajaa vakioviitteen, eli jos asiakkaalla on sekä vakioviite että factoring-tili, muodostetaan laskulle factoring-viite.

A

Anonymous

18-04-2018 12:49 pm posted by Anonymous

Hei!

Kiitos tiedosta.

Meille olisi tärkeää saada vakioviite käyttöön. Kannattaako vielä laskut

siis tehdä toistuvaislaskutuksen kautta, vai millä aikataululla

vakiovitteen saa käyttöön sopimuslaskutuksen puolelle?

Terveisin

Marjukka Jokinen

On 2018-04-18 12:43, laura.sainio wrote:

VISMA SOLUTIONS COMMUNITY

TOISTUVAISLASKU POISTUU - KORVAAJANA SOPIMUSLASKUTUS

uusi kommentti henkilöltä Laura Sainio - Näytä kaikki tämän

blogiviestin kommentit

Laura Sainio

18-04-2018 1:01 pm posted by Laura Sainio

Hei Marjukka,

Kuten yllä totesin, niin minulle kävi asiaa tarkistaessani erhe, ja annoin virheellistä tietoa. Pahoitteluni tästä!

Jos vakioviite on asiakkaan taakse asetettu, käytetään sitä sopimuslaskutuksen kautta muodostuvilla laskuilla.

A

Anonymous

04-05-2018 1:20 pm posted by Anonymous

Moi!

Onko mitään tietoa aikatauluista, esim. milloin siirtonappi toistuvais-/sopimuslaskutuksen välille palaa takaisin?

J

Jani Korhola

11-06-2018 12:35 pm posted by Jani Korhola

Hei Maarit,

Tarkoituksemme on tässä kesän aikana viimeistellä näitä roikkumaan jääneitä muutoksia. Tämän tarkemmin en pysty aikataulusta vielä kertomaan. Mikäli asiakkaalle on tarve tehdä uusia pohjia, niin nämä suositellaan tehtävän sopimuslaskutuksen puolelle.

A

Anonymous

15-06-2018 2:13 pm posted by Anonymous

Hei!

Voisiko toistuvaislaskutuspohjien lisäämisen ja muokkaamisen palauttaa käyttöön niin kauaksi aikaa kuin on mahdollista tehdä siirrot sopimuslaskutukseen?

J

Jani Korhola

19-06-2018 12:04 pm posted by Jani Korhola

Hei Kaisa,

Muokkaus ja lisäys onnistuu niillä asiakkailla joilla on ollut olemassa olevia toistuvaislaskupohjia. Koska tiedämme että toistuvaislaskutuksessa on  tiettyjä puutteita / ongelmia, niin emme sen takia halua lisätä konvertoitavaa laskumassaa turhaan ja siksi uudet asiakkaat eivät tuota palvelua saa otettua käyttöön.

A

Anonymous

05-07-2018 10:50 am posted by Anonymous

Hei!

Onko toistuvaispohjien lisäykselle joku toinen tapa, koska uusien toistuvaislaskupohjien lisäys myyntilaskun kautta ei onnistu - laskulla ei ole enää pudotusvalikossa kohtaa ”ota toistuvaislaskun pohjaksi”!

Tämä hidastaa tällä hetkellä laskujen tekemistä todella paljon.

Onko sopimuslaskutuksen käyttöönoton aikataulusta tietoa?

Onko tulossa parempaa ohjeistusta/koulutusta sopimuslaskutuksesta?

Tällä hetkellä olemassa olevat ohjeet ovat puutteelliset! Mikä merkitys on esim palvelukorilla? Mikä hyöty saadaan, jos useita asiakkaita liitetään samaan palvelukoriin?

J

Jani Korhola

06-07-2018 12:21 pm posted by Jani Korhola

Hei Kaisa,

Jos yritykseen on luotu toistuvaislaskuja aiemmin, pääsee uusia pohjia muodostamaan myynnin valikosta "Toistuvaislaskutus" ja siitä avautuu sivu, jolta pohjan pääsee muodostamaan. Suositeltavaa kuitenkin on, että mikäli uuden pohjan voi luoda sopimuslaskutuksen puolelle, niin se tehtäisiin sinne.

Aikatauluun ei ole tarkennusta antaa.

Ohjeistus päivitetään kun sopimuslaskutuksen muutokset saadaan julkaistua. Mikäli palvelun nykyohjeistuksessa / käytössä on haasteita, niin voit tehdä tukipyynnön ongelmaksi kokemastasi aiheesta ja tukemme vastaa siihen.

Palvelukori on periaatteessa vastaava kuin toistuvaislaskupohja. Hyödyt riippuvat siitä millaista laskutusta ollaan muodostamassa, mutta jos myyt esimerkiksi jotain kk-maksullista palvelua, niin voit asettaa hinnan asiakaskohtaisesti samalle palvelukorille.

A

Anonymous

06-07-2018 12:22 pm posted by Anonymous

Hei!

Kiitos viestistäsi. Olen lomalla 2.7.-15.7.2018 välisen ajan. Palailen asiaan palattuani toimistolle.

Viestit eivät välity eteenpäin.

Kiireellisissä isännöintiin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä

isannointi@hulkkonenconsulting.fi

Tilitoimiston asioissa voi olla yhteydessä

tilit@hulkkonenconsulting.fi

A

Anonymous

17-12-2018 12:51 pm posted by Anonymous

Kysymys: Ei kai toistuvaislaskutus voi mitenkään loppua kahden viikon päästä? 

 

En ole jaksanut siirtää pohjia sopimuslaskutukseen, koska enimmäkseenhän siellä on esillä vain tuo tälläkin hetkellä näkyvä virheilmoitus:

 

"Toistuvaislaskupohjien siirto sopimuslaskutuksen palvelukoreiksi on toistaiseksi estetty siirrossa havaitun virheen takia. Palautamme siirtopainikkeen kun vika on korjattu."

 

Eli ette kai te nyt todellakaan aio lakkauttaa toistuvaislaskutusta, ennen kuin saatte tuon siirron jotenkin vakaasti toimimaan? Tästähän on jäänyt vain kuva, että ei noita kannata siirtää, koska painike ei toimi (välillä luulette, että toimii, sitten löytyy uusi virhe ja em. virheilmoitus palaa agendalle). 

 

Mikä aikataulu asiassa oikeasti on? 

 

A

Anonymous

26-04-2019 1:46 pm posted by Anonymous

Palvelukorin valuutta

Onko tästä infoa/tietoa koska olisi tulossa mahdollisuus asettaa palvelukorin valuutta?

A

Anonymous

09-10-2019 11:00 am posted by Anonymous

Tässä nyt on odotettu mont avuotta korjauksia toistuvaislaskutukseen tai sopimuslaskutukseen.

Mikä on tilannevaluutan kanssa spoimuskoreissa ja myös laskentakohteiden käytön osalta.

 

Lukee toistuvaislaskutuksessa että se poistuu 2019 mutta olisi hyvä saada aikataulun - TAAS. Itse jään eläkkeelle ja työt pitäsii siirtää

mutta kun en tiedä missä mennään näitten kanssa?
christel

J

Jani Korhola

06-02-2020 3:45 pm posted by Jani Korhola

Hei Christel ja PirkkaSuksi,

 

Sopimuslaskutukseen on tehty 2019 aikana paljon korjauksia sekä parannuksia liittyen laskentakohteisiin ja valuuttakäsittelyyn. Ohessa julkaisutiedotteemme aiheesta silloin kun isoimmat muutokset tehtiin. 

https://community.visma.com/t5/Netvisor-uutiset/Viikkopaivitys-11-7-2019-julkaisutiedote/ba-p/233290

 

Toistuvaislaskutuksen alasajon osalta suunnitelmat ovat vielä aikataulun osalta avoinna.

A

Anonymous

04-08-2020 1:00 pm posted by Anonymous

Hei, saatteko toistuvaislaskut ajettu sopimuslaskuiksi? Voisi jopa maksaa sellaisesta palveluksesta. 

Login or Signup to post a comment