Start a new topic
L

Laura Niiranen

Skannauspalvelusta saapuvissa ostolaskuissa väärä toimittaja

12-11-2021 6:41 pm posted by Rane Olsen (Updated 03-11-2015 by Laura Niiranen)

Lisäyksenä tähän vielä, että mikäli toimittajan y-tunnus on muodossa FI12345678, myöskään tuolloin kohdistaminen oikealle toimittajalle ei onnistu.

Ostolaskun kohdistamiseen toimittajalle vaikuttaa vielä myös tilinumeron ja y-tunnuksen lisäksi toimittajan nimi. Tämän tulee olla samassa muodossa kuin se on laskullakin.

1 Comment

R

Rane Olsen

12-11-2021 6:41 pm posted by Rane Olsen

Vallitsevan taloustilanteen johdosta yhä useampi toimittaja on siirtynyt käyttämään rahoitusyhtiöiden palveluita. Tästä seuraa se, että useammalla toimittajalla on laskujen maksutilinä rahoitusyhtiön tilinumero. Netvisorissa tästä taas seuraa se, että skannatut ostolaskut voivat kohdistua väärälle toimittajalle. Skannattujen ostolaskujen kohdistuksessa käytetään primaaritietona toimittajan pankkitiliä, sen apuna toimittajan Y-tunnusta. Mikäli skannatun laskuaineiston Y-tunnus ja toimittajakortin Y-tunnus eivät täsmää, on mahdollista, että ostolasku kohdistetaan väärään toimittajakorttiin. Tämän ehkäisemiseksi tulisi toimittajarekisteri tarkastaa, ja katsoa, että jokaisella toimittajalla on oikeellinen Y-tunnus toimittajakortissa. Oikeellinen Y-tunnus on muotoa 1234567-8. Mikäli toimittajakortissa on Y-tunnus muodossa 12345678, niin kohdistus ei rahoitusyhtiölaskujen kyseessä ollessa onnistu. -Sama rahoitusyhtiön tilinumero voi näet olla useilla toimittajilla pankkitilitiedoissa.

 

Mikäli reskontraan on kuitenkin saapunut laskuja, jotka ovat kohdistuneet väärille toimittajille, niin näiden laskujen toimittajatieto on mahdollista vaihtaa itse. Vikailmoitusta tai skannausvirhettä ei siis tarvitse ilmoittaa. Avaa tässä tapauksessa ostolasku ja sieltä Ostolaskun toiminnot -> Vaihda toimittaja. Päivitä myös pankkitili toimittajan vaihtamisen yhteydessä. Tarkasta lopuksi että laskun tiedot ovat oikein ja siirry prosessissa eteenpäin, yrityksenne käytäntöjen mukaan.

Login or Signup to post a comment