28-10-2015 3:39 pm posted by Anonymous
1) Oletustiliöinnin lisäämismahdollisuus ostolaskulle ja toimittajan luominen -toimintoon
2) Hyvityslaskujen kohdistaminen ostoreskontranäkymään (tai viimeistään maksatusnäkymään)
3) Uuden toimittajan luominen voisi olla mahdollista Uusi ostolasku-näkymässä
4) "Tallenna rivit ja tiliöi" - painike
5) Ostolaskun lisätieto-/kommenttikentän tekstin perään tieto kommentoijasta ja ajankohdasta
6) jos kirjanpidon tositteelle vaihtaa tositepäiväyksen, tulisi sen vaihtua myös ostolaskulle (jos ostoreskontra auki)
08-11-2017 12:50 pm posted by Anonymous
Kohtaan 4 sen verran, että tässä ei taas ymmärretä kirjanpitäjän näkökulmaa, jos on nappula jossa on toiminnot "tallenna ja hyväksy" & "tallenna ja asiatarkasta", niin on kauhean vaikeaa lisätä siihen kohta "tallenna ja tiliöi", koska homma nyt vaan menee niin, että kirjanpitäjä yleensä tiliöi laskun ja asiakkaan edustaja on mitä yleisimmin taho joka laskut hyväksyy. Jotain logiikkaa tähänkin, nyt kun kohta "tiliöi lasku" on vaan tuolla ruudun yläreunassa ja saat vierittää ruutua tiliöityäsi että löydät tiliöintinappulan.
Onko nämä teidän "ei tehdä" - päätökset yleensäkin yhden ihmisen päätöksiä, vai onko teillä joku tiimi näiden pohtimiseen. Ja edelleen, monellako teillä on kirjanpito-osaamista, tuntuu että näitä heitellään mutu-hengessä ymmärtämättä oikeasti sen ohjelman käyttäjän näkökulmaa. Mitä väliä muusta, kunhan ohjelma ei näytä ainakaan huonommalta kun kilpailijoilla, viis käytettävyydestä yms. pikkujutuista.
08-11-2017 1:58 pm posted by Jani Korhola
Hei Teemu,
Kuten tuoteideointiin liittyvässä blogissani mainitsin, niin valitettavasti joudumme välillä hylkäämään sellaisiakin ehdotuksia jotka varmasti olisivat käyttäjille avuksi. Eli tässäkään tapauksessa ei ole kyse ymmärtämättömyydestä vaan siitä että kaikkia toiveita emme ehdi toteuttamaan.
08-11-2017 2:57 pm posted by Anonymous
Jatkan vielä tästä edelleen kysymällä, että kuinka älyttömän vaikeaa ja monimutkaista on luoda jo olemassaolevaan nappulaan yksi lisärivi? Ilmeisesti homma joka vaatii kamalasti ponnisteluja, palavereja ja työtunteja. Tässä näkee sen aika selkeästi että ei tosiasiassa välitetä siitä mitä käyttäjät haluavat ja haluta tehdä kaikkea käyttäjäystävällisyyden parantamiseksi. Siksikin loin tämän kehitysidean: Community-aktiivien ja Netvisor-kehityksen tapaaminen, että face-to-face tapaaminen valottaisi meille käyttäjäkunnalle paremmin kehityksen työtä kun kirjoitukset ja blogit täällä ja sama tietysti toisinpäin että teille Vismalaisille tulisi parempi käsitys siitä miten me käyttäjinä koemme ohjelman.
15-11-2017 9:48 am posted by Timo Pöntinen
Hei Teemu,
Ymmärrän käytettävyysnäkökulmasta hyvin pointtisi. Teknisesti toiminnon tekeminen ei varmasti olisi suuri ponnistus myöskään. Pyrimme siihen, että kaikissa toiminnoissa ja näkymissä olisi yksi (tai mahd. vähän) selkeä "Call-to-Action" -toiminto, esimerkiksi Tallenna. Tämä helpottaa käyttäjien toimimista kun selkeän polun hahmottaa mm. vihreistä napeista, eikä tarvitse miettiä mistähän näistä pitäisi painaa.
Ongelmia alkaa muodostumaan kun tällaisia painikkeita alkaa eri tarpeisiin olemaan useita. Se voi olla joillekin tehokkaampaa, mutta taas vastavuoroisesti joillekin se on muutos huonompaan ja vaikea hahmottaa mitä näistä pitää painaa. Esimerkiksi joku yrityskäyttäjä kuka laittaa laskentakohteita oikein voi arpoa pitkäänkin, että pitääkö hänen painaa tuota Tallenna ja tiliöi -nappia vai riittääkö pelkkä Tallenna.
Tämä olisi selkeää jos käyttäjät olisivat aina joko tai asiatarkastajia tai tiliöijiä. Mutta ostolaskujen käsittelijöiden erilaiset roolit eri yrityksissä ja tilitoimistossa poikkeavat toisistaan suuresti.
Toki esimerkiksi sellaisissa tapauksissa, missä ko. käyttäjällä on tiliöintioikeudet mutta ei vaikka hyväksyntäoikeuksia niin tuo Tallenna ja Tiliöinti -napin näyttäminen olisi varmasti juuri kyseiselle käyttäjälle looginen eikä häiritsisi muita kun ei näkyisi muissa tapauksissa.
Jani Korhola
08-11-2017 9:18 am posted by Jani Korhola
Hei Saija,
1) Ostolaskukäsittelyn automaatiota on parannettu joten katson tämän olevan kunnossa
2) Hyvityslaskun kohdistaminen onnistuu Avoimet ostolaskut-näkymästä kun etsii hyvityslaskun ja klikkaa "Avoinna" sarakkeen summasta. Tällöin avautuu näkymä josta kohdistuksen voi tehdä.
3) pitää paikkansa ja tämä on meillä listalla, toteutusaikataulua en osaa vielä sanoa
4-6) Ei tehdä