07-08-2019 10:32 am posted by Anonymous
Hei,
asiakkailla hylkääntyy aika paljon ulkomaisten toimittajien laskuja jotka tulleet skannauspalvelun kautta.
Laskun tullessa skannauspalvelun kautta, toimittajan nimeksi muodostuu y-tunnus (tai joku muu tunniste esim. tilinumero). Laskun toimittaja on muokattu oikeaksi ja lisätty pankkitilin taakse BIC-koodi.
Nimi -kenttä päivittyy laskunäkymään mutta ei ilmeisesti sitten muualle. Pankkiin lähetetyssä aineistossa nimikentässä on ollut edelleen se y-tunnus, joten maksu jää virheeseen.
Lasku pitää siis tallentaa uudestaan tai vaihtaa jokin toinen toimittaja ja vaihtaa uudestaan oikealle toimittajalle. Tässä vekslauksessa nimi -kenttä päivittyy aineistoon ja lasku menee maksatuksessa läpi.
Voisiko tälle asialle (bugille?) tehdä pikaisesti jotain? Menee ihan turhaa aikaa tähänkin rumbaan.
Anonymous
09-09-2019 2:32 pm posted by Anonymous
On hyvä tottua oletusprosessina siihen että ulkomaalaisen toimittajan kaikki tiedot pitää tarkistaa, kun skannauspalvelu on toimittajan perustanut. Laskuja tulee nykyisin mitä hämmentävimmillä kielillä ja skannauspalvelun robotit arpovat joskus NV:n tietokenttiin aivan mitä sattuu.
Se mikä ei ole mukavaa, kätevää eikä etenkään näin käyttöliittymistä kiinnostuneen ihmisen mieleen on se täydellinen epäloogisuus että tietojen päivittyminen edellyttää laskun toimittajan tai asiakkaan vaihtamista (samoja tilanteita on perinteisesti ollut myös myyntilaskuissa) ja sitten vaihtamista takaisin. Vuonna kivi ja keihäs varmaankin tunti porukalla ihmteltiin että miksi laskua ei saada liikkeelle vaikka tiedot oli korjattu. Lopulta paikalle sattui joku joka tiesi asiakas on vaihdettava laskulla toiseksi ja sitten palautettava ennen kuin tiedot päivittyvät. Tällaiset täysin järjettömän epäintuitiiviset ominaisuudet pitäisi kyllä ohjelmasta karsia; asiat eivät saisi perustua siihen että joku tietää jotain mitä muuten ei voisi keksiä.