Start a new topic
A

Anonymous

Alkusaldojen syöttäminen

26-12-2016 1:42 pm posted by Anonymous

Hei,

Tarvitsen apua Netvisorin aloittamiseen eli edellisen tilikauden saldojen syöttämiseen. Ohjeista löytyy, että syötä tiedot Muistiotositteina (muu). Tällaista ei kuitenkaan löydy mistään. Löytyy Uusi tosite --> ja sieltä Muut. Kun teen siinä, ei  löydy oikeita tilejä... eli osaisiko joku kertoa todella yksinkertaisesti miten ohjelmassa pääsee alkuun?

R

Rane Olsen

27-12-2016 8:17 am posted by Rane Olsen

Moi Noora,

Avaa ensin Taloushallinto > Kirjanpito > Tililuettelo ja tarkasta vanhojen ja uusien tilien vastaavuus. Alkusaldot kannattaa tilien osalta sopeuttaa uuteen tililuetteloon (perustililuettelo). Tilien nimiä voi muokata, samoin lisätä uusia tilejä, tai jopa muuttaa olemassa olevien numeroa, mikäli tarpeen. Kovin suuria muokkauksia emme kuitenkaan suosittele tekemään.

"Muut"-tositelaji on se muistiotosite, mitä tarkoitamme.

Tositteen syötöstä kannattaa laittaa ALV-laskenta ja automaattinen vastakirjausehdotus pois päältä (alkusaldot ja kaikki summat nettoja):

alvoff.png

Tilejä voi hakea numerolla tai nimen osalla, esim. "ostove" tai "2871". Haluttu tili valitaan listasta hiirellä klikkaamalla. Debet syötetään positiivisena ja Kredit negatiivisena.

Tileille 2371 ja 2375 ei saa kirjata itse mitään, eli voittoa/tappiota ei kirjata itse, vaan järjestelmä laskee sen tuloksesta itse kun tilikausi päätetään. ALV-tilit 1763 ja 2939 pitää myös jättää kirjaamatta, näiden tilien saldo päätetään verotilille 2948.

A

Anonymous

27-12-2016 9:23 am posted by Anonymous

Hei,

Kiitos vastauksesta. Auttoi hieman. Miksi vastakirjauksen ehdotus + alv-laskenta on hyvä laittaa pois päältä?

R

Rane Olsen

27-12-2016 9:27 am posted by Rane Olsen

Moi Noora,

Jos kirjaat pitkää tositetta, niin järjestelmä ehdottaa sinulle aina (joka rivin jälkeen) vastakirjauksen summaa, mitä ei alkusaldojen syötössä tarvita.

A

Anonymous

10-01-2017 1:19 pm posted by Anonymous

Itse painin saman ongelman kanssa, että mistä minä nyt oikein aloitan? Olen aloittanut jo tekemään myyntilaskut ja syöttämään ostolaskut (ei tiliöity) tällä ohjelmalla marraskuun alusta lähtien... mutta minulla on kaikki alkusaldot syöttämättä. Piti saada apua eräältä henkilöltä, mutta yhä edelleen ollaan alkutekijöissä. Eli jos haluan saada vuoden 2015 saldot ja vuoden 2016 saldot tammi-lokakuulta tähän ohjelmaan sisään, niin kuinka oikein toimin? Entisessä ohjelmassani on aika räätälöity tilikartta; omia tilejä on lisätty vaikka kuinka ja paljon. Eli sekin lisää hiukan vaikeuskerrointa.

R

Rane Olsen

23-01-2017 11:43 am posted by Rane Olsen

Moi Soili,

Katso ensin kauden 2015 tilinpäätössaldot tileittäin ja vie ne sisään 2015-tilikauden viimeiselle päivälle Muut-tositelajilla, yksipuoleiset viennit, sekä tase että tuloslaskelma. Jätä voitto/tappio kirjaamatta, järjestelmä laskee sen itse kun ko. tilikausi päätetään. Alv tulee olla päätettynä verotilille 2948, eli 1763 ja 2939 pitää olla tyhjinä 2015 lopussa. Jos 2015 kaudella on laskuja, niin näiden kirjanpitoviennit pitää huomioida näissä ns. alkusaldoissa. Tarkasta tase ja tulos ja sitten päätä tilikausi 2015 - järjestelmä kirjaa voiton/tappion taseeseen automaattisesti.

2016 osalta vie kauden muutos, eli 2016 tapahtumat vastaavalla tavalla per 31.10.2016 sisään. Alv:t päätettynä verotilille 2948 ko. päivälle. Jos kaudella 2016 on laskuja, niin nämä pitää huomioida muutossaldojen syötössä. Sitten kun 2016 on kunnossa lokakuun loppuun saakka, niin siirry tilikausien hallintaan (etusivulta oikea reuna, widget "lukitukset" ja paina tilikautta siitä) ja aseta siellä Alv-lukitus (toiseksi alin rivi) kohtaan 31.10.2016. Tämän jälkeen voit laskea marraskuun Alv:n ohjelman toiminnolla.

Tilikarttaa ei Netvisorissa kannata kovin paljoa lähteä muuttamaan vanhaan suuntaan, vaan mieluummin sopeuttaa vanha tilikartta Netvisorin käyttämään tilikarttaan.

Login or Signup to post a comment