04-03-2018 8:41 pm posted by Anonymous
Miten Netvisorista on ajateltu dokumentoitavaksi veroilmoituksen ja sen liitteiden lähetys ?
Valinnasta "tuloveroilmoitukset" voidaan nähdä, että veroilmoitus on toimitettu ja lähetyslogista näkyy ilmoitusten jättöpäivä. Ilman kuvankaappaustyökalua ei sen sijaan voi tulostaa dokumenttia, jossa näkyy, kenen yrityksen ilmoituksesta on kyse. Lisäksi myöskin lähetetyt liitteet, mm. tilinpäätös pitää voida osoittaa. Mistä löydän tiedon lähetetyistä liitteitä?
Tällaiset dokumentit ovat tarpeen siinä tilanteessa, että veroilmoitus ei jostain syystä ole saapunut verohallintoon.
Vaikka miten elämme sähköisessä ympäristössä pitää meidän voida varmentaa omat työmme ja turvata selusta sen varalle, että veroilmoitus ei olisikaan saapunut perille tai vaikka puuttuvasta tilinpäätöksestä tulee seuraamuksia.
Veroilmoituksen toiminta on omien kokemusten mukaan hieman epävarmalla pohjalla.
Juuri nyt esim. eivät poistot tuleet mukaan verotettavaan tuloon. Mielestäni ei selityksenä riitä se, että "käyttäjä voi itse täydentää tietoja ja kaavoja". Voimme toki niin tehdä, mutta oletusarvoisesti lomakkeiden tulisi toimia oikein ja pääsäännön mukaisesti, ts. olettaen esim. että poistot vähennetään jos ne on kirjattu. Joitain virheitä näytetään korjatun, mutta tuota poistoasiaa en saanut toimimaan, en edes kaavoja korjaamalla vaan lopulta päädyin syöttämään virheelliset luvut käsin.
16-03-2018 6:42 pm posted by Anonymous
Montakos veroilmoitusta vuodessa te siellä kehityksen ja asiakaspalvelun puolella teette? Jos nyt vaan tekisitte niin kun kirjanpitäjä sanoo, me ehkäpä tiedämme teitä paremmin mikä olisi parasta, mutta kun ettehän te kuuntele kirjanpitäjiä, vaan teette juuri oman pään ja navan mukaan. Tuskin kukaan tekee 62-lomaketta ennen päälomaketta vaan kyllä kaikki tietävät pääverolomaketta täyttäessään että mikä on verotuksessa vähennettävien poistojen summa ja harvemmassa ovat ne tapaukset jossa ne ovat muuta kuin kokonaispoistot. Ja tehkää noista lomakkeista sellaiset että kaavat päivittyvät sitä mukaa kun lukuja syötetään/muutetaan, muuten noilla veroilmoituslomakkeilla ei ole juurikaan virkaa, aikaa tuhraantuu paljon enemmän kuin saman ilmoituksen tekemisissä muita kanavia pitkin.
26-03-2018 9:15 am posted by Anonymous
Onkohan tähän kysymykseesi dokumentoinnista vastattu jossain muualla, itseäkin kiinnostaa? Mutta sen verran piti oikein tarkastaa, että lähetetyt liitteet näkyvät kyllä lähetyslokissa. Lisäksi myös lähetysloki -sivun voi tulostaa pdf:ksi, siinäkin näkyy yrityksen nimi mistä kyse, sen sijaan että käyttäisi kuvankaappaustyökaluja.
Itse olen vuosien varrella tottunut siihen ettei veroilmoitusten kaavat toimi oikein joten tarkistan aina itse kaikki summat ja että tulee oikeat summat "yhteensä" -soluihin. En koskaan ole itse päivittänyt tai poistanut mitään kaavoja, syötän vain itse summat. Netvisor saa itse korjata lomakkeet sellaisiksi että "yhteensä" -solut laskee yllä olevien solujen summat yhteen, EI KAAVOJA YHTEENSÄ -SOLUIHIN VAAN SUMMARIVI.
28-03-2018 3:53 pm posted by Marja-Liisa Lohtander
Hei Anna,
tuohon yhteensä -solujen kaavojen esittämiseen, että lomakkeille on muutettu näitä kaavoja siten, että laskee niihin summat verolomakkeen arvoista. Mikäli jonnekin on jäänyt vielä vanhoja kaavoja, niin otamme kommentteja vastaan ja muutamme niitä tarvittaessa. Eli esimerkiksi verolomakkeen 6B kaava kohdassa 354, jossa lasketaan elinkeinotoiminnan veronalaisia tuottoja yhteensä, on kaava rakennettu kuvan esittämällä tavalla eli verolomakkeen arvoista yhteenlaskettuna. Tarkoitithan tätä näin?
28-03-2018 4:10 pm posted by Anonymous
Juuri tuota tarkoitin, kiitos! Hienoa jos kaavat on vaihdettu noin että laskee verolomakkeen arvoista. En ole itse vielä kerinnyt tänä vuonna täyttämään ensimmäistäkään veroilmoitusta joten kokemukseni on viime joulukuulta.
28-03-2018 5:46 pm posted by Heidi Stranden
Hei,
Vinkkinä tähän keskusteluun vielä, että jos olette jo poimineet verolomakkeen ja tehneet lomakkeen kaavoihin muokkauksia ja haluatte päivittää kaavat ylläpitomme mukaisiksi niin poistakaa ko. lomake tuloveroilmoituksen lomakkeista ja poimikaa sama lomake takaisin. Tämä päivittää kaavat ylläpitomme mukaisiksi.
t. Heidi
Marja-Liisa Lohtander
16-03-2018 2:56 pm posted by Marja-Liisa Lohtander
Hei Helena,
tästä poistojen käsittelystä verolomakkeella viestittelimmekin jo toista kanavaa pitkin, mutta laitan myös tähän keskusteluun asian, niin on tässä nähtävillä. Eli olemme Netvisorin verolomakkeella toteuttaneet poistojen kohdan siten, että kohtaan 337 tulee kirjanpidossa tehdyt kokonaispoistot kaavalla ja kohtaan 338 emme ole laittaneet kaavaa, sillä olemme ajatelleet, että tässä kohtaa olisi parempi, että lomakkeella 62 tehdään erittely verotuksessa vähennyskelpoisista poistoista ja se summa tuodaan tähän.
Palaamme toisessa kommentissa tuohon veroilmoituksen ja sen liitteiden lähettämiseen ja sen dokumentoitumiseen.